آموزش و پرورش در زمینه حفظ زبان مادری کم‌کاری کرده است


آموزش و پرورش در زمینه حفظ زبان مادری کم‌کاری کرده است

نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آموزش و پرورش در زمینه حفظ زبان مادری اقوام ایرانی کم‌کاری کرده و در این زمینه باید کارشناسانه فکر کرده و تصمیم بگیرد.

‌‌‌‌‌‌‌زهرا ساعی در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به مطرح کردن "ورود تست بسندگی زبان فارسی به سنجش نوآموزان" اظهار کرد: مطرح کردن این بحث، صحبت غیرکارشناسانه‌ای است؛ چرا که در کشور ما اقوام مختلفی هستند که به زبان‌های مختلف تکلم می‌کنند، خود زبان فارسی نیز گویش‌های مختلفی دارد و محدود کردن تست نوآموزان به زبان فارسی بحث عقلانی نیست.

وی تأکید کرد: هویت هر فرد بر اساس زادگاه و فرهنگ آن محل شکل می‌گیرد و مطرح کردن چنین بحث‌هایی کج سلیقه‌گی است.

وی گفت: به عنوان یک فرد آذربایجانی پیشنهاد می‌کنم آموزش و پرورش برای ایجاد همبستگی، انسجام ملی و حفظ آداب و رسوم و فرهنگ کشور تلاش کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه بر ضرورت حفظ میراث فرهنگی ناملموس نیز تاکید کرد و اظهار کرد: برای حفظ داستان‌ها، فرهنگ، رسم و رسومی که سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده‌اند نیز باید چاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود قومیت‌ها، فرهنگ، زبان و پوشش‌های مختلف در ایران، آموزش و پرورش باید در جهت تقویت و حفظ هویت‌های قومی کشور پیش برود.

وی در ادامه با اشاره به اصل ۱۵ قانون اساسی مبنی بر حق تحصیل به زبان مادری متذکر شد: این اصل از قانون اساسی، بسیار مهم بوده و اگر هدف خدمت به مردم است، باید زبان مادری را حفظ کنند، رشد و نمود ساختار و حفظ نوشتاری و گفتاری زبان‌ها باید مورد تاکید قرار گرفته و تلاش شود تا زبان‌ها دستخوش تغییرات نشود.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!