زورخانه پهلوان پور تهران


زورخانه پهلوان پور یکی از قدیمی‌ترین زورخانه‌های تهران است. زورخانه پهلوان پور که از آن با عنوان زورخانه بازارچه و یا باشگاه فرهنگی ورزشی پهلوان پور (بازارچه) نیز یاد می شود یکی از زورخانه های معروف و قدیمی تهران است که در طول سال های گذشته پس از بازسازی، مورد استفاده علاقه مندان به ورزش […] نوشته زورخانه پهلوان پور تهران اولین بار در جامع ترین...

زورخانه پهلوان پور یکی از قدیمی‌ترین زورخانه‌های تهران است. زورخانه پهلوان پور که از آن با عنوان زورخانه بازارچه و یا باشگاه فرهنگی ورزشی پهلوان پور (بازارچه) نیز یاد می شود یکی از زورخانه های معروف و قدیمی تهران است که در طول سال های گذشته پس از بازسازی، مورد استفاده علاقه مندان به ورزش باستانی قرار می گیرد. مدیریت زورخانه پهلوان پور که در باشگاه فرهنگی ورزشی پهلوانپور (بازارچه) قرار گرفته است را آقای نعیمی بر عهده دارد.مالکیت این زورخانه پس از مرشد حسین سیاه واگذار می‌شود به اصغر بازارچه که یکی از پهلوان‌های خوشنام تهران قدیم بود. در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی، پهلوان حمزه‌علی پهلوان‌پور معروف به پهلوان شاطرحمزه، پهلوان اول تهران این زورخانه را از اصغر بازارچه که به واسطه مشکلات مالی مجبور به جابجایی زورخانه خود به محل فعلی شده بود خریداری و نام خود یعنی پهلوان‌پور را بر سردر آن قرار داد و بدین سان زورخانه پهلوان‌پور متولد شد.

حمزه‌علی پهلوان‌پور، مالک چند نانوایی در نقاط مختلف شهر، چند مغازه دیوار به دیوار زورخانه، به همراه سقاخانه «کل‌عباس علی» بود. از آنجا که وی انسانی خیر بوده و تمام درآمد حاصله از این مغازه‌ها را صرف کمک به ورزشکاران و نیازمندان می‌کرد. او و چند پهلوان دیگر در تهران ملقب به «درخانه بازها» شده بودند. شایان ذکر است سالها بعد هنگامی که زورخانه دچار آتش‌سوزی شده بود پهلوان‌پور خانه و تعدادی از مغازه‌هایش را فروخت تا هزینه ترمیم آن را بپردازد.پس از درگذشت پهلوان‌ پور زورخانه توسط وراث به فروش می‌رسد و خریدار تابلوها و نقاشی‌های قدیمی زورخانه را برداشته و بنای زورخانه را برای سالیان سال رها می‌کند! تا اینکه این زورخانه در راستای احیای ورزش زورخانه‌ای، در ۱۷ دی ۱۳۸۸ه‍.ش توسط شهرداری منطقه ۱۱ بازسازی و مجدداً راه‌اندازی شد.
زورخانه پهلوان‌پور در عمر نزدیک به یک قرنش پهلوانان زیادی در گود خود دیده‌است. هنوز می‌توان رد و نشان «حاج مصطفی طوسی»، «کل اسمال»، «حاج علی تک تک» و «حاج باقر مهدیه» را بر در و دیوار موزه زورخانه پیدا کرد.

سالها است که در شب‌های خاص زورخانه شاهد گلریزان بوده و هست. در زمین‌لرزه ۱۳۴۱ بوئین‌زهرا این زورخانه نیز مانند دیگر زورخانه‌های پایتخت اقدام به گلریزان نمود که در آن زمان مبلغ سیصد هزار تومان جمع شد که توسط حمزه علی پهلوانپور و دیگر پهلوانان که به کمک زلزله زدگان شتافته بودند هزینه و تقسیم شد.در یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ ه‍.ش که پهلوان علیرضا سلیمانی جهت گلریزان در میان گود حضور نداشت! هیئت امنا و اعضای تیم علی بن موسی‌الرضا با یاد و خاطرهٔ مؤسس و بنیانگذار درگذشتهٔ آن تیم، جای آن پهلوان را پر کردند و این آیین را با یاد وی برگزار کردند. به همین مناسبت هم علی نعیمی (مدیر و مرشد زورخانه پهلوان‌پور) در حرکتی نمادین با بازکردن زنگ زورخانه، یاد پهلوان شهر را گرامی داشت.

تلفن تماس : ۰۹۱۲۵۱۲۹۰۳۷
روزهای فعالیت: همه روزه به جز پنج شنبه ها
ساعت کار: ۱۷ تا ۲۰:۳۰
جمعه ها ساعت ۱۰ تا ۱۴ آدرس : خیابان وحدت اسلامی – کوچه اسدی منش – جنب سقاخانه – پلاک ۴۸

زورخانه پهلوان پور تهران
زورخانه پهلوان پور تهران

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج