راه جلب عنایات امام زمان(عج) در شب قدر


راه جلب عنایات امام زمان(عج) در شب قدر

حجت‌الاسلام جعفری تاکید کرد:در شبی که شب تعیین تقدیر است توجه به کسی که مقدرات به امضای ایشان می‌رسد، باعث می‌شود نظر ایشان به ما جلب شده و مقدرات بهتری در پرونده‌مان رقم بخورد. از بهترین راه‌های این توجه دعای سلامتی امام عصر(عج) در سومین شب قدر است.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: به مناسبت فرا رسیدن سومین شب از شب های قدر که بیشترین ارتباط را با وجود مقدس امام زمان(عج) دارد و به منظور بررسی فرازهای دعای سلامتی ولی عصر(عج) که از موکدات شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است، با حجت الاسلام «جواد جعفری»، کارشناس مهدوی گفت وگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

دعای مشهور سلامتی امام زمان(عج) که برای شب بیست و سوم از ماه مبارک رمضان توصیه شده، از نظر سندی چه جایگاهی دارد؟

یکی از دعاهای کوتاه اما ژرف که در کتب معتبر شیعه آمده دعای «سلامتی امام زمان(عج)» است، چنان که در «کافی»، مرحوم کلینی، جلد 4، صفحه 162 ذکر شده البته سلسله سند آن را نیاورده و فقط به یکی از راوی ها یعنی «محمدبن عیسی» اشاره می کند که او نیز به نقل از یکی از ائمه(ع) این دعا را بیان کرده است.

لذا نام امامی که این دعا را انشاء کرده، مشخص نیست اما شواهد نشان می دهد این دعا ماثور است یعنی از لسان امام معصوم(ع) بیان شده است.

کیفیت خواندن این دعا در سومین شب از لیالی قدر چگونه است؟

بنابر تعبیر کلینی در «کافی»، امام(ع) گفته اند این دعا در شب 23 ماه مبارک رمضان تکرار شود در حال سجده، ایستاده، نشسته و در هر حالی که امکان دارد، این دعا تکرار شود.

سپس حضرت(ع) ادامه داده اند: در کل ماه رمضان بخوانید و نیز هر زمان دیگر و هر زمانی که برای شما این اتفاق افتاد که بتوانید، آن را بخوانید.

از این رو، این دعا فقط محدود و منحصر به این شب نیست و می توان در هر زمانی که یاد حضرت حجت(عج) افتادید، این دعا را بخوانید.

در روایت نقل شده در «کافی» تاکید است که بعد از حمد الهی و صلوات بر پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ایشان، این دعا خوانده شود.

فرازهای دعا چه مضامین و معارفی را در خود جای داده است؟

«اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً» یعنی خدایا در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان ولىّ‏ات حضرت حجّة بن الحسن که درودهاى تو بر او و بر پدرانش باد باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، و همه از او فرمانبرى مى‏نمایند، ساکن زمین گردانیده، و مدّت زمان طولانى در آن بهره‏مند سازى.

در دعا نام امام زمان(عج) برده نشده و ما «الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ» را به جای واژه فلان بن فلان می گذاریم. دعاکننده در ادامه تاکید دارد که هم در این زمان و نیز همه لحظات «فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ» این دعاها برای امام زمانم اجابت شود.

البته درخواست هایی که در دعای منقول در کافی آمده با آنچه میان مرسوم شده میان ما تفاوت هایی جزئی دارد در کافی بعد از حافظاً آمده عوناً و عیناً یعنی هم محافظ او و هم چشم او باش چنان که در زیارات و ادعیه خوانده ایم که امام زمان(عج) چشم خدا در میان بندگان است اینجا هم از خدا می خواهیم چشم امام عصر(عج) باشد.

بعد از طرح درخواست ها برای امام زمان(عج)، دعا چگونه به پایان می رسد؟

اوج زمان پیش بینی شده برای دعا، عصر ظهور است که زمین عدالت را می چشد و سپس از خدا می خواهد که این تمکن را طولانی گرداند.

لذا از درخواست های ما در این دعا بیان زمان است و در انتها هم اتمام زمان دعا یعنی ظهور را طلب می کنیم و دعای بعدی ما برای پس از ظهور، بهره مندی از این دولت کریمه برای زمانی طولانی است.

اهل سنت می گویند حکومت امام زمان(عج) کمتر از 10 سال است یا پنج سال یا هفت سال یا نهایتاً 9 سال خواهد بود اما شیعه بر این باور است که حکومت جهانی امام عصر(عج) به اندازه عمر طبیعی یک انسان برای مثال 70 سال است و این حکومت با رجعت ائمه علیهم السلام، هزاران سال ادامه می یابد و اینطور نیست که پس از ظهور و حکومت عدل مهدوی دنیا تمام شود.

لذا این دعا دو بخش کلی دارد یکی برای عصر غیبت حضرت(عج) است و بخشی برای بعد از ظهور است که از خدا می خواهیم که ایشان برای زمانی طولانی در زمین حکومت کنند.

تمسک به این دعا و ارتباط از طریق آن با امام زمان(عج) چه تاثیری در تقدیرات شب قدر ما دارد؟

اختلاف شیعه با اهل سنت درباره شب قدر در این است که ما شیعیعان معتقدیم ملائکه در این شب بر حضرت بقیه الله الاعظم(عج) نازل شده و مشیت الهی را به امام(ع) عرضه می کنند و نهایتاً این مشیت و تقدیر به امضای امام(عج) می رسد، لذا نقش امام زمان(عج) در شب قدر تشریفاتی نیست که بگوییم چون فرد صالحی است برای ما دعا کند بلکه ایشان مسئولیت اجرا و فرمان دهی به ملائکه را دارند و لذا نقش ایشان در تقدیر یک سال آینده جامعه و همه بشریت و عالم، محوری است.

بر این اساس، توجه به امام عصر(عج) نظر ایشان را به ما جلب می کند و چون ائمه(ع) آیینه تمام نمای خدا هستند وقتی خدا می فرماید: «فَاذکُرونی أَذکُرکُم»، من را یاد کنید تا شما را یاد کنم اگر ما در شب قدر از امام زمان(عج) با دعا یاد کنیم، ایشان هم قطعاً ما را یاد خواهند کرد.

لذا در شبی که شب قدر و تقدیر مقدرات است توجه به کسی که مقدرات به امضای ایشان می رسد، باعث می شود نظر ایشان به ما جلب شده و مقدرات بهتری در پرونده مان رقم بخورد. برای همین هر چه بیشتر به آن وجود مقدس(عج) توجه کنیم عنایت بیشتری نصیب مان می شود و هر چه این عنایت بیشتر شود، تقدیر بهتری خواهیم داشت.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟