بازی با آبروی دیگران خلاف اخلاق اسلامی است/قضاوت‌نکردن، دستاورد رمضانی ما باشد


بازی با آبروی دیگران خلاف اخلاق اسلامی است/قضاوت‌نکردن، دستاورد رمضانی ما باشد

آیت‌الله کمالی گفت: پیش‌داوری و قضاوت درباره دیگران خلاف اخلاق اسلامی است، ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای تمرین اخلاق‌مداری و زندگی به سبک و روش علوی بود طوری که هیچ‌گاه شایعات در فضای مجازی یا حقیقی موجب نشود با آبروی دیگران بازی کنیم.

آیت ‌الله «حسن کمالی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اینترنتی، همچون چاقوی دولبه هستند، اظهار کرد: این امکانات به همان اندازه که می توانند موجب اشاعه خوبی ها و سنت های نیک شوند به همان اندازه نیز می توانند بستر ترویج مفاسد و رذایل اخلاقی باشند.

نویسنده کتاب «اسرار و رموز اخلاق اجتماعی» افزود: قرآن کریم و چهارده معصوم(ع) کسانی را مومن می نامند که بدخواه دیگران یا نقل کننده خطاها و اشتباهات دیگران نباشند، بر این اساس کسی که در شبکه های اجتماعی بدون مدرک و سند اتهاماتی را نسبت به دیگران مطرح می کند، باید در ایمان خود تردید کند. اسلام ما را خوشبینی نسبت به دیگران توصیه می کند.

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه با اشاره به روایت «نَظَرُ المُؤْمِنِ فى وَجْهِ أَخیهِ المُؤْمِنِ لِلْمَوَدَّةِ وَ الَْمحَبَّةِ لَهُ عِبادَةٌ: نگاه مهرآمیز مؤمن به چهره برادر مؤمنش و محبّت به او عبادت است»، اضافه کرد: اسلام چنین جایگاهی برای مومنان معرفی کرده، بنابراین پیشداوری نسبت به مومنان و پذیرفتن یا نقل کردن موضوعاتی که هنوز وجودشان اثبات نشده، خلاف اخلاق اسلامی و سیره علوی است.

کمالی تاکید کرد: من طرفدار هیچ گروه یک شخصیت سیاسی نیستم و این موضوع را برای دفاع از شخصی یا رد فرد دیگری مطرح نمی کنم (اشاره تلویحی به موضوع کشته شدن همسر محمدعلی نجفی –وزیر اسبق آموزش و پرورش و شهردار سابق تهران- که این روزها محل بحث های داغی در فضای مجازی و حقیقی شده است) اما به عنوان یک نویسنده در حوزه اخلاق و روانشناسی اسلامی، طرح سخنان بی پایه درباره عملکرد مسئولان یا چهره های سیاسی را خلاف توصیه های دین می دانم.

وی با اشاره به این سخن از حضرت زین العابدین(ع) که فرمودند: «إِیّاکُمْ وَ صُحْبَةَ الْعاصینَ، وَ مَعُونَةَ الظّالِمینَ وَ مُجاوَرَةَ الْفاسِقینَ، إِحْذَرُوا فِتْنَتَهُمْ، وَ تَباعَدُوا مِنْ ساحَتِهِمْ: از همنشینى با گنه کاران و یارى ستمگران و نزدیکى با فاسقان بپرهیزید. از فتنه ‌هایشان برحذر باشید و از درگاه ‌شان دورى گزینید»، بیان کرد: چگونه می توان خود را یک فرد متدین نامید اما درحالی که جرم کسی در دادگاه صالحه ای اثبات نشده است، او را متهم کرد. آموزه های دینی ما را از هم نشینی با چنین فردی که توجهی به آبروی دیگران ندارد، برحذر می دارد.

این نویسنده در حوزه اخلاق و روانشناسی اسلامی در ادامه ابراز کرد: پیامبر اسلام(ص)، تعالی اخلاقی مردم را دلیل بعثت خود معرفی کرده است بنابراین، مسلمانان باید به فکر آراستن خود به مکارم و محاسن اخلاقی و اجتناب از رذایل اخلاقی باشند. شیعه واقعی باید سبک زندگی حضرت محمد مصطفی(ص) را در زندگی خود پیاده کند.

آیت الله کمالی ادامه داد: ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای تمرین اخلاق مداری و زندگی به سبک و روش علوی بود به طوری که هیچ گاه شایعات در فضای مجازی یا حقیقی موجب نشود با آبروی دیگران بازی کنیم؛ حرمت آبروی مومن را بالاتر از حرمت کعبه معرفی کرده اند بنابراین شایسته است جانب احتیاط را در طرح اتهامات نسبت به دیگران رعایت کنیم.

نویسنده کتاب «اسرار و رموز اخلاق اجتماعی» در پایان خاطرنشان کرد: نقل شده است هرگاه نزد مرحوم آیت الله حاج آقای رحیم ارباب، بدی فردی را می گفتند، ایشان می فرمودند «آیا حتی یک خوبی از او سراغ ندارید که بدش را می گویید» سبک زندگی علما و بزرگان این گونه بود که نامشان برای همیشه در تایخ جاودان شده است. متاسفانه ما از این بزرگان یاد می کنیم ولی اخلاق آنان را در زندگی خود پیاده نمی کنیم.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان