حذف موانع و بازدارنده‌ها، فعالیت‌های قرآنی را در مساجد تقویت می‌کند


حذف موانع و بازدارنده‌ها، فعالیت‌های قرآنی را در مساجد تقویت می‌کند

امام جماعت مسجد پنبه‌چی بر لزوم تعامل و همکاری دستگاه‌های متولی امور مساجد در انجام برنامه‌های قرآنی تاکید کرد و گفت: در این صورت می‌توان، برنامه‌های قرآنی را به صورت هدفمند و در راستای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در مساجد رونق بخشید.

«حجت الاسلام مرتضی عباسیان» در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان بر لزوم اتخاذ تدابیری برای رونق جلسات قرآنی در مساجد تاکید و اظهار کرد: اگرچه بسیاری از مساجد در حوزه قرآنی فعالیت گسترده ای دارند، اما مساجدی که در حوزه قرآنی فعالیت هایشان کمرنگ است، باید اهتمام به برپایی محافل و جلسات قرآنی در اولویت برنامه هایشان باشد.

امام جماعت مسجد پنبه چی (واقع در خیابان ولی عصر(عج)) درباره دلایل کمرنگی چنین محافلی در برخی از مساجد، بیان کرد: باید گفت که برگزاری چنین محافل و برنامه هایی در مساجد هزینه بردار است و متاسفانه برخی از مساجد که با مشکلات اقتصادی و کمبود بودجه روبرو هستند، توان صرف این هزینه ها را ندارند، اگرچه بسیاری از استادان در راه رضای خدا و با کمترین هزینه در مساجد اقدام به برگزاری جلسات قرآنی می کنند.

حجت الاسلام عباسیان تصریح کرد: در بسیاری مواقع هم دیده می شود، مساجد برای برنامه سخنرانی و یا مداحی هزینه می کنند ولی برای دعوت از قاری مطرح برای قرائت قرآن چنین هزینه هایی نمی شود.

وی با بیان اینکه در مساجد متولیان مختلفی از جمله، امور مساجد، اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و بسیج فعالیت دارد، تاکید کرد: با همکاری و تعاملی که میان مساجد با دیگر نهادها صورت می گیرد، شایسته است بسیاری از فعالیت های قرآنی این نهادها در مساجد صورت گیرد، به عنوان مثال جلسات و محافل قرآنی قرآن و عترت سپاه در مساجد برگزار شود، تا از این طریق یک جریان قرآنی شکل بگیرد.

این کارشناس مذهبی ابراز کرد: یا به عنوان نمونه در مساجد دفتر فعالیت های قرآنی به منظور سازماندهی به برنامه های قرآنی مساجد ایجاد شود. تا برنامه های قرآنی مساجد به صورت هدفمند و در راستای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری انجام شود.

وی به دیگر دلایل ضعف ها و کاستی هایی عدم تقویت برنامه های قرآنی در مساجد اشاره کرد و گفت: انجام چنین برنامه هایی در مساجد نیازمند این است که ائمه جماعات و کارگزاران مساجد، پویا و فعال باشند، متاسفانه، امروز بسیاری از امامان جماعت دچار روزمرگی شده اند و یا مساجد به صورت قومی و قبیله ای مدیریت می شود، همین موجب می شود که فعالیت های مساجد منفعلانه باشد و اجازه ارایه ایده و برنامه به فعالان مسجدی و نمازگزاران داده نشود.

امام جماعت مسجد پنبه چی با اشاره به آیه 30 سوره مبارکه قرقان که می فرماید: «وَقالَ الرَّسولُ یا رَبِّ إِنَّ قَومِی اتَّخَذوا هٰذَا القُرآنَ مَهجورًا»، «و پیامبر عرضه داشت: «پروردگارا! قوم من قرآن را رها کردند»، بیان کرد: نه تنها قرائت قرآن، بله توجه به تفسیر و تدبر قرآن کریم هم در کنار تلاوت آن باید مورد توجه قرار بگیرد، در برخی مواقع دیده می شود، که مسئولان مساجد می گویند که به دلیل حضور کمتر جوانان، قاری برای تلاوت قرآن نداریم و یا کارشناس تفسیر برای طرح مباحث تفسیری در دسترس مان نیست؛ چنین بازدارنده هایی باید حذف و راهکار مناسبی برای آن اتخاذ شود.

وی در پایان درباره راهکارهای توسعه فعالیت های قرآنی در مساجد، خاطرنشان کرد: تهیه بسته های تشویقی برای کودکان و نوجوانان، استفاده از شیوه های نوین برای آموزش، برگزاری مسابقات در رشته های مختلف و امثال آن از راهکارهایی است که سبب تشویق کودکان، نوجوانان و جوانان به حضور و مشارکت در فعالیت های قرآنی مساجد می شود.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی