بهای نفت در بازار آسیا افزایش یافت


بهای نفت در بازار آسیا افزایش یافت

بهای ‏نفت خام سبک و شیرین شاخص ‏‏نیویورک و ‏نفت ‏خام سبک ‏‏برنت دریای شمال در بازار آسیا در آغاز معاملات روز جمعه افزایش یافت.

بهای نفت در بازار آسیا افزایش یافت
به گزارش فانوس، در بازار آسیا، بهای ‏نفت خام سبک و شیرین شاخص ‏‏نیویورک (وست تگزاس ‏‏اینترمدییت) و ‏نفت ‏خام سبک ‏‏برنت دریای شمال (نفت خام ‏شاخص اروپا‏)، در آغاز معاملات روز جمعه افزایش یافت.

بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین شاخص نیویورک (‏‏‏دبلیو. تی. آی) که بیشتر برای ‏‏قیمت گذاری نفت مصرفی در ‏‏آمریکا به کار ‏برده می ‏شود، در آغاز معاملات الکترونیکی امروز ‏بازار نفتی ‏سنگاپور ‏برای تحویل ‏در ماه ژوییه با ۲۱ سنت افزایش به ۵۲ دلار و ۴۹ رسید.

بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏ که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری نفت داد و ستد شده در ‏‏بازار‌های بین المللی و پایه‌ای برای قیمت ‏گذاری دیگر انواع نفت ‏در بازار اروپا ‏استفاده می‌شود در آغاز معاملات الکترونیکی امروز ‏این بازار نفت با ۴۴ سنت افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۶۱ دلار و ۷۵ سنت رسید.

قیمت نفت در بازار جهانی در معاملات روز گذشته بعد از حمله به دو نفتکش در خلیج فارس به طور چشمگیری، افزایش یافت. هرگونه اتفاق در این منطقه با توجه به اینکه شاهراه بازار نفت به حساب می‌آید، در نوسان قیمت نفت در بازار جهانی بسیار مهم است.

به همین علت در پایان معاملات روز گذشته بهای نفت خام سبک و شیرین ‏شاخص ‏نیویورک، ‏وست تگزاس ‏‏اینترمدییت (دابلیو. تی. آی) ‏ ‏یک دلار و ۱۴ سنت افزایش یافت.

بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال نیز در پایان معاملات روز گذشته یک دلار و ۳۴ سنت افزایش یافت. دو شاخص عمده نفتی جهان، یعنی ‏‏نفت خام سبک و شیرین شاخص ‏‏نیویورک و ‏نفت ‏خام سبک ‏‏برنت دریای شمال در معاملات روز گذشته حتی تا چهار و نیم درصد نیز افزایش یافتند.

اما در معاملات امروز این بازار وجود داده‌های آماری مربوط به اصول و عوامل بنیادین مؤثر بر بازار‌های نفتی، از جمله عرضه بیش از حد نفت و کاهش تقاضا برای نفت در سطح جهان، باعث شد تا اثر حوادث روز گذشته در خلیج فارس خنثی شود.

آلفونسو اسپارتزا (Alfonso Esparza)، کارشناس شرکت کارگزاری و ارائه خدمات مشاوره مالی و اقتصادی اواندا (Oanda) در این باره می‌گوید اخلال در تامین و عرضه نفت به بازار جهانی در منطقه خاورمیانه به علت اقدامات خشونت آمیز، نقش مهمی در نوسان قیمت نفت در بازار جهانی خواهد شد. به ویژه آنکه این گونه اقدامات در یکی از شاهراه‌های دریایی انجام می‌گیرد.

این کارشناس افزود با وجود ادامه تنش تجاری میان آمریکا و چین و افزایش متقابل و تنبیهی تعرفه‌های گمرکی بر کالا‌ها و محصولاتی وارداتی از یکدیگر و افزایش تولید نفت در آمریکا، بازار نفت به اخلال‌هایی از این دست بسیار حساس است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان