به دیدن رنگی‌ترین پرندگان در نصف جهان بروید


به دیدن رنگی‌ترین پرندگان در نصف جهان بروید

باغ پرندگان اصفهان یکی دیگر از جاذبه‌هایی می‌باشد که رنگ و چهره‌ای متفاوت را به نصف جهان بخشیده و لحظاتی فوق العاده و به یادماندنی را در این شهر برایتان رقم خواهد زد. این باغ یکی از مجموعه‌های بی نظیر انواع پرندگان از اقصی نقاط دنیا می‌باشد که در مجموعه‌ی ناژوان واقع شده و می‌تواند انتخابی عالی در طول سفر به این شهر باشد

باغ پرندگان اصفهان یکی دیگر از جاذبه‌هایی می‌باشد که رنگ و چهره‌ای متفاوت را به نصف جهان بخشیده و لحظاتی فوق العاده و به یادماندنی را در این شهر برایتان رقم خواهد زد. این باغ یکی از مجموعه‌های بی نظیر انواع پرندگان از اقصی نقاط دنیا می‌باشد که در مجموعه‌ی ناژوان واقع شده و می‌تواند انتخابی عالی در طول سفر به این شهر باشد. در ادامه نگاهی به بخش‌های مختلف باغ پرندگان خواهیم داشت.
به دیدن رنگی‌ترین پرندگان در نصف جهان بروید
معرفی باغ پرندگان اصفهان
باغ پرندگان اصفهان با مساحتی بالغ بر ۵۰ هزار مترمربع، به عنوان اولین باغ پرنده‌ی ایران و در سال ۱۳۷۵ ساخته شد. این باغ مجموعه‌ای بی نظیر از انواع پرندگان را گرد هم آورده و به یکی از بهترین فرصت‌های تفریحی و البته تحقیقاتی در حاشیه زاینده رود تبدیل شده است. با توجه به نوع پرنده ها، هر یک در بخش‌های مختلفی مانند فضای باز یا داخل قفس نگهداری میشوند و خوشبختانه در این باغ استاندارد‌های لازم برای حفاظت و تکثیر پرنده‌ها در نظر گرفته شده اند.
بخش‌های مختلف باغ پرندگان اصفهان
تنوع بالا در نوع پرنده‌های موجود در باغ پرندگان باعث شد تا بخش‌های مختلف با شرایط زیست محیطی متناسب با این موجودات راه اندازی شود. این بخش‌ها عبارتند از:
به دیدن رنگی‌ترین پرندگان در نصف جهان برویدبرکه و پرندگان دوستار آب
از آنجا که در این باغ انواع اردک، قو، فلامینگو و پلیکان نگهداری میشود و هیچ کدام توانایی زندگی در قفس را ندارند، در نتیجه ۴ برکه در این مجموعه در نظر گرفته شده و شرایط مناسبی را برای ادامه زندگی این موجودات فراهم نموده اند.
به دیدن رنگی‌ترین پرندگان در نصف جهان برویدصخره‌ها و پرندگان گریزان از قفس
بدون شک برای نگهداری پرندگانی که در بیابان‌ها رشد و زندگی می‌کنند، نمی‌توان برکه و یا قفسه‌های توری و ساده را برای آن‌ها در نظر گرفت و به همین خاطر در باغ پرندگان صخره‌هایی برای این منظور در نظر گرفته شده است که انواع کبک، تیهو و بلدرچین می‌توانند براحتی در آن‌ها زندگی کنند.
به دیدن رنگی‌ترین پرندگان در نصف جهان برویدقفسه‌های فلزی و پرندگان محصور آن
نگهداری از پرندگان شکاری و قوی مانند کرکس، عقاب، شاهین و جغد نسبت به بقیه کمی سخت می‌باشد و براحتی ممکن است فرار کنند. در نتیجه این پرندگان را در قفسه‌های محکم و فلزی نگهداری می‌کنند و با در نظر گرفتن وسعت زیاد برای این قفس ها، شرایط ایده آلی برای پرواز آن‌ها فراهم میگردد؛ البته این فضا برای نمایش پرواز و قدرت واقعی چنین پرندگانی بسیار کم بوده، اما چاره‌ای جز این وجود ندارد.

به دیدن رنگی‌ترین پرندگان در نصف جهان برویدفضای باز باغ پرندگان

برای پرندگانی مانند طاووس و قرقاول که توانایی پرواز در ارتفاع را ندارند، براحتی می‌توان شرایط زیست محیطی مناسب را فراهم نمود و کافیست فضای باز و سرسبز مشابه با جنگل برای آن‌ها در نظر گرفته شود تا احساس خوبی در حین قدم زدن داشته باشند. با توجه به آب و هوای مطلوب باغ و نزدیک بودن آن به زاینده رود، فضای باز برای این پرندگان در نظر گرفته شده است و به شدت مورد توجه کودکان قرار گرفته است. تماشای طاووس‌های رنگارنگ یا کاملا سفید با پر‌های باز شده لذت خاصی دارد که پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید.
به دیدن رنگی‌ترین پرندگان در نصف جهان برویدقفس‌های شیشه‌ای
طوطی، مرغ عشق و توکان‌های مجموعه‌ی باغ پرندگان اصفهان نیاز به آب و هوای گرم و البته کمی مرطوب را دارند، به همین خاطر برای آن‌ها قفس‌های شیشه‌ای با دما و رطوبت مطلوب در نظر گرفته شده است. یکی از بهترین بخش‌های این باغ، به گوش رسیدن صدای آواز پرندگان در این قفس‌ها می‌باشد و طرفداران خاص خودشان را دارند.
به دیدن رنگی‌ترین پرندگان در نصف جهان برویدبخش‌های تحقیقاتی و آموزشی
همان طور که قبلا اشاره کردیم، باغ پرندگان تنها برای نمایش گونه‌های متنوع پرندگان نیست و بخش‌های آموزشی و تحقیقاتی متعددی در آن وجود دارد. این بخش‌ها شامل واحد تکثیر، قرنطینه، کلینیک و بهداشت، تاکسیدرمی و تغذیه می‌باشد. لازم است بدانید که امکان اهدای پرندگان به این باغ وجود داشته و تمام این گونه‌های جدید و اهدایی برای مدت مشخص در واحد قرنطینه نگهداری میشوند و بعد از اطمینان از سلامت آنها، به جمع سایر پرندگان اضافه میشوند.
به دیدن رنگی‌ترین پرندگان در نصف جهان برویدگونه‌های جانوری در باغ پرندگان اصفهان
باغ پرندگان در مجموع بیش از ۱۳۰ گونه‌ی مختلف از انواع پرندگان که هر یک متعلق به یه گوشه از جهان می‌باشند را در بخش‌های مختلف نگهداری و تکثیر میکند. این پرندگان شامل انواع کبک، کبوتر، کرکس، شاهین، طاووس، طوطی، انواع مرغ عشق و پرندگان آبچر مانند فلامینگو و پلیکان می‌باشد. در بخش تاکسیدرمی این مجموعه گونه‌های خشک شده‌ی پرندگان مختلف به نمایش گذاشته شده اند.
به دیدن رنگی‌ترین پرندگان در نصف جهان برویدامکانات تفریحی در باغ پرندگان

یکی از دلایلی که باغ پرندگان تا این اندازه مورد توجه همگان قرار گرفته است، علاوه بر داشتن تنوع بالا در پرنده، بدون شک محیط بسیار عالی و امکانات موجود در آن می‌باشد. باغ پرندگان در پارک ناژوان قرار گرفته و در نتیجه شرایط ایده آل برای استراحت در آلاچیق ها، خوردن غذا و خوراکی در رستوران و کافه‌های آن و همچنین تجربه‌ی تفریحات هیجان انگیزی مانند تله سیژ، قایق سواری و دوچرخه سواری در آن فراهم شده است.

به دیدن رنگی‌ترین پرندگان در نصف جهان برویدسایر دیدنیهای نزدیک به باغ پرندگان

در فاصله‌ی بسیار کم با باغ پرندگان و در سایر بخش‌های پارک ناژوان، می‌توانید از باغ خزندگان، آکواریوم تونلی، موزه صدف و موزه پروانه‌ها بازدید کنید.

به دیدن رنگی‌ترین پرندگان در نصف جهان برویدباغ موزه پروانه‌ها

این باغ موزه که بخشی از پارک ناژوان محسوب میشود، در ۴۸ قاب بیش از ۲۲۰۰ نوع پروانه‌ی بی نظیر را در بنایی به مساحت دو هزار مترمربع به نمایش گذاشته است. لازم است بدانید که در این موزه چیزی به نام پروانه‌ی زنده به چشم نمیخورد و تمام آن‌ها در قاب عکس‌های بزرگ به دیوار نصب شده اند و می‌توانند مجموعه‌ای عالی برای تحقیق و آشنایی با پروانه‌های مختلف از اقصی نقاط دنیا محسوب شود. این کلکسیون که مجموعه‌ای از انواع پروانه، سنجاقک، بید و سایر حشرات می‌باشد، حاصل ۲۰ سال تلاش شادروان منوچهر ضیائیان است که به موزه اهدا شده اند.

به دیدن رنگی‌ترین پرندگان در نصف جهان برویدموزه صدف
موزه صدف یکی دیگر از بخش‌های پارک ناژوان می‌باشد که مانند سایر مجموعه‌های موجود در این پارک، برای اولین بار در ایران راه اندازی شده است. در این موزه بیش از ۲۰۰۰ نمونه موجودات آبزی از دریا‌ها و اقیانوس‌هایی در سراسر دنیا به نمایش گذاشته شده اند که شامل انواع نرم تنان، خارپوستان و سخت پوستان می‌باشد. صدف، ستاره‌های دریایی، طوطی‌های دریایی، خرچنگ، سرپایان و دو کفه‌ها و سایر صدف و حلزون‌های این موزه متعلق به کاپیتان حسن خواجه می‌باشد که بعد از تلاش ۲۵ ساله در این مجموعه به نمایش گذاشته شده اند.
آدرس باغ پرندگان: اصفهان، اتوبان شهید حبیب الهی، میدان سهروردی، جاده الفت، پارک ناژوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان