مخازن 63 درصد از سدهای خراسان رضوی پر است


مخازن 63 درصد از سدهای خراسان رضوی پر است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: در حال حاضر 990 میلیون متر مکعب آب در سدهای این استان موجود است که سال گذشته این مقدار 347 میلیون مترمکعب بود، بنابراین برکات زیادی از بارندگی‌ها داشتیم.

به گزارش ایسنا، حجتعلی شایان‌فر در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در دفتر استاندار خراسان رضوی، اظهار کرد: خراسان رضوی به دلیل ویژگی‌های خاص اقلیمی و جغرافیایی پتانسیل وقوع ۲۰ نوع مخاطره طبیعی را دارد که مهم‌ترین آن‌ها سیل، زلزله و خشکسالی است. امسال حدود ۳۶ مورد سیل را در ۶ بازه زمانی داشتیم. بارندگی‌های استان از ابتدای سال زراعی تاکنون ۳۲۲ میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته ۱۴۱ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۶۵ درصد افزایش دارد.

وی در خصوص وضعیت آب سدها، گفت: در حال حاضر ۹۹۰ میلیون متر مکعب در سدهای ما موجود است که سال گذشته این مقدار ۳۴۷ میلیون مترمکعب بود، بنابراین برکات زیادی از بارندگی‌ها داشتیم. اکنون مخازن ۶۳ درصد سدهای ما پر است. ۴۰۰ میلیون متر مکعب در منابع آبخیزداری در استان استحصال شده است.

شایان‌فر با بیان اینکه مبنای ما در موضوع سیل بر مدیریت پیشگیرانه بود، عنوان کرد: ما به موقع هشدار و آماده‌باش را انجام دادیم. ۱۲ اطلاعیه و ۸ اخطاریه صادر شد. ۷ جلسه شورای مدیریت بحران و ۲۱۵ شورای مدیریت بحران در شهرستان‌ها برگزار شد. سه وجه مهم مدیریتی بحران سیل در استان مشارکت بسیار خوب، آمادگی مسئولان و اطلاع‌رسانی بسیار خوب رسانه‌ها بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی افزود: هیچ جان‌باخته‌ای در اثر سیلاب نداشتیم. حدود ۱۰۲ کیلومتر را لایروبی کرده و مسیر آبگذری رودخانه‌ها را باز کردیم. خسارات ما در مجموع هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان بود. اعتبارات بسیار خوبی را به ما اختصاص دادند. اکنون ۱۱۷.۵ میلیارد تومان اعتبارات بلاعوض کشاورزی و ۱۱۰ میلیارد تومان تسهیلات بخش کشاورزی داده شد. ۶ هزار و ۱۱۲ واحد مسکونی احداثی، تعمیری و معیشتی خسارت دید، هزار و ۵۸۰ واحد تأمین اعتبار شد.

وی ادامه داد: این موارد در حالی است که ما معین استان گلستان نیز بودیم. با ۱۵ میلیارد تومان کمک نقدی و غیر نقدی، ۱۹۴ کامیون محموله، ۱۸۷ ماشین‌آلات سبک و سنگین و ۹۵۱ نفر نیروی انسانی کمک کردیم. در استان‌های سیل‌زده دیگر نیز هزار و ۶۵۶ نفر از استان خراسان مشغول بودند.

شایان‌فر بیان کرد: راه‌های ما بسیار آسیب‌پذیر هستند. خسارات ما حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در تأسیسات زیربنایی است. اگر امکان داشته باشد، ۱۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی اصولی تأسیسات زیربنایی به خصوص در بخش راه به ما اختصاص داده شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دستورالعمل پرداخت کمک‌های بلاعوض بخش کشاورزی متعاقب سنوات قبل برای اینکه همه مردم بتوانند استفاده کنند، باید به سمت پروژه‌های عام‌المنفعه رود، بنابراین نیاز داریم دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی اصلاح شود. باید موافقت مردم و خسارت‌دیدگان را نیز بگیریم. اگر کمک‌ها به این سمت رود، به اعتبارت کمک می‌کند. تخصیص صد درصدی اعتبارات نیز مساله دیگری است.

وی اضافه کرد: در حوزه مقابله سه وجه مهم فرماندهی، عملیات و پشتیبانی را داریم و همچنین شمال شرق را پشتیبانی می‌کنیم اما استان ساختمان مرکز فرماندهی و مدیریت بحران ندارد. ۴ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان برای این ساختمان هزینه شده و ۵۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ۱۰ میلیارد تومان به ما اختصاص دهند تا این ساختمان تکمیل شود.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت