شهرآرا صدای گروه‌های خاموش باشد


شهرآرا صدای گروه‌های خاموش باشد

سخنگوی دولت گفت: نیازمند این هستیم بیش از گذشته صدای گروه‌های خاموش همچون فقرا، کارگران و… را بشنویم و ارتباطات اجتماعی را با این گروه‌ها بیشتر از گذشته داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی در مراسم دهمین سالگرد تأسیس روزنامه شهرآرا که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: از شهرآرا می‌خواهم صدای گروه‌های خاموش باشد. شهرآرا صدای توان‌یابان را سامان داده است. باید به کمک هم بتوانیم ارتباطات و اعتماد قوی در جامعه ایجاد کنیم و کمک کنیم صداهای مختلف شنیده شود. صدایی نباید باشد که شنیده نشود و سامان اجتماعی بزرگی در کشور به وجود بیاوریم. ما دولت، رسانه‌ها و جامعه باید بتوانیم صدای مشترک تولید کنیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: امروز بیش از هر دوره دیگری تکنولوژی‌های ارتباطی در زندگی مردم مؤثر است. هنوز در دوره تأثیرات عصر دیجیتال و… بودیم که امروز در عصر پساصنعتی و فرایند ارتباطات، هر ایرانی با یک کپشن یک رسانه است. در مورد بررسی این موضوع مطالعات عمیقی صورت نگرفته اما بر اساس همان مطالعات سطحی این اتفاق در منطقه ما بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: یکی از دلایل این موضوع کنش مردم با تکنولوژی ارتباطی است که به واسطه آن اطلاع‌رسانی می‌کنند. دلیل دوم تحولات نسلی جمعیت است که نسل جدید با تکنولوژی‌ها و شکل دادن به افکار عمومی این دوره را تبدیل به دوره بی‌بدیلی کرده‌اند. همچنین اثر سیاسی مزید بر علت شده است.

در مورد مسائل داخلی هیچ کشوری در دنیا به اندازه ما فعالیت رسانه‌ای برون مرزی وجود ندارد

سخنگوی دولت با بیان اینکه «شاید در ارتباط با مسائل داخلی هیچ کشوری در دنیا به اندازه ما فعالیت رسانه‌ای برون مرزی وجود ندارد»، خاطرنشان کرد: خیلی وقت‌ها فکر می‌کنند ما نمی‌بینم و دیگران هم نمی‌بینند. نمی‌خواهم افرادی را که در رسانه‌ها کار می‌کنند، نقد کنم. بالاخره عده‌ای هم برای رسانه‌هایی کار می‌کنند که عربستان پول آنها را می‌دهد، آن newsهایی که برای سازمان‌های مختلف کار می‌کنند، این‌ها هم امروز دارند در عرصه ایران فعالیت می‌کنند. این اتفاقات شرایطی را پیش رو می‌گذارد که باید بیش از هر زمان دیگری به جایگاه رسانه توجه کنیم.

وی افزود: در هیچ دوره تاریخی در ایران اقتصاد با روانشناسی اجتماعی سرشته نشده بوده است. بیشترین علل طلاق و اعتیاد، ناامنی روانی است. رابطه خطی مستقیم بین فقر و نابرابری و اعتیاد امروز جایش را به ذهنیت‌های مشوش و ناامن و اعتیاد داده است اینها اتفاق بزرگی است. اگر به آینده ایران می‌اندیشیم باید در سیاست‌گذاری به نقش رسانه در شرایط ایران امروز پی ببریم.

سخن‌گویی چیست؟

ربیعی یادآور شد: در زمینه ارتباطات و سخن نیاز به کار بیشتر داریم و دچار آسیب‌هایی هستیم. برداشت نسلی ما از روایت‌ها کدام است؟ تولیدکنندگان قصه‌ها چه افرادی هستند؟ هیچ نسلی بدون داستان و روایت زندگی نکرده است. سخن یا داستان یا روایت برای جامعه ایران امروز کدام است؟ من به سخن‌گویی از این منظر نگاه کردم. سخن چگونه باید به ساخت قدرت انتقال پیدا کند؟ سخن مردم امروز چیست؟ و…. سخن‌گویی سخن گفتن از حاکمان با مردم نیست. سخن‌گویی انتقال سخن، داستان و روایت جامعه برای سیاست گذاران است و انتقال ایده‌ها، آرمان‌ها و آنچه سیاست‌گذاران فکر می‌کنند به نفع جامعه است. همه امروز واقف هستیم که همه ما به شکاف سخن البته با اندازه‌های متفاوت مبتلا هستیم.

سخنگوی دولت گفت: کار ی که با کمک رسانه‌ها و شهرآراها دنبال خواهد شد این است که سخن‌ها و روایت‌هایی مشترک را دامن بزنیم تا جامعه خوشبخت ترسیم کنیم. این موضوع به وجود نمی‌آید مگر در قالب سخن و ادراک مشترک.

وی با تاکید بر اینکه «بیش از گذشته نیاز به ارتباطات و محکم کردن ارتباطات داریم»، ادامه داد: ارتباط پایه اعتماد است. اعتماد پایه انسجام ملی است. اگر امروز مقام معظم رهبری مقتدرانه پیام ترامپ را می‌دهد، این موضوع در جامعه‌ای رخ می‌دهد که اعتماد در حد بالا وجود داشته باشد.

ربیعی بیان کرد: همه ما ممکن است به یک اندازه نگران گفت‌وگو باشیم. در خانه‌ها هم نگران گفت‌وگو هستیم و کم حرف می‌زنیم. ما خیلی کم با هم حرف می‌زنیم و اگر حرف هم می‌زنیم بعضاً فریاد می‌زنیم، یک‌طرفه حرف می‌زنیم. چیزی نمی‌شنویم و ارتباطات پایه اصلی گفت‌وگو است. ارتباطات فقط بین دولت و مردم نیست بلکه شاید بیشترین نقصان‌ها در این زمینه را در بین خود مردم نهادهای اجتماعی داشته باشیم.

صدای کاغذی از بین نرفته / روزنامه برمی‌گردد

ربیعی ادامه داد: این کار به این دلیل باید انجام شود که بتوانیم روح بزرگ ایرانی را با یک انسجام و صدای بزرگ تبیین کنیم. این موضوع به وجود نخواهد آمد مگر با اینکه صداهای نسلی گروه‌های مختلف را بشنویم و ارتباطات را سامان دهیم. راه حل اول، آزادی‌های رسانه‌ای است. معتقد نیستم که صدای کاغذی از بین رفته است. با آمدن روزنامه تلویزیون و… روزنامه از بین نرفت. اگرچه درست است امروز در عصر دیجیتال هر کسی کوتاه خوان شده و… اما روزنامه بر خواهد گشت. روزنامه می‌نویسد و ماندگار می‌شود. ما نیاز به میانجی‌های اجتماعی داریم که این میانجی‌ها بیشتر با روزنامه سازگاری دارند.

سخنگوی دولت اظهار کرد: یکی از راهکارها این است که ما باید صدای کاغذی و صدای با مسئولیت را بیش از گذشته تقویت کنیم؛ صدایی که مسئولانه می‌نویسد. خواندن خبرهای ناامید کننده و خبرهای تولیدی برای ناامنی روانی، راه نجات جامعه نیست. روزنامه نگاری تحقیقی و تحلیلی امروز به ما کمک می‌کند و راه درست را به جامعه نشان می‌دهد. باید از نو به کارکردهای شادی به وسیله رسانه، تفریح به وسیله رسانه، آموزش به وسیله رسانه و… برگردیم آن هم با تقویت‌هایی که صورت خواهد گرفت.

ربیعی اضافه کرد: خوشحالم که یک روزنامه ۱۰ ساله در کنار روزنامه‌های ۶۰ و ۲۰ ساله رشد کرده و به نیکی از آن یاد می‌شود. کارهای شهرآرا در جشنواره‌ها قابل اعتماد و جذاب است. از شهردار مشهد تشکر می‌کنم و می‌خواهم کمک کند که شهرآرا رسانه گروه‌های خاموش مشهد هم باشد.

شهرآرا فرصت نمایش قدرت معنویت را در مشهد فراهم کرده است

محمدرضا کلایی شهردار مشهد نیز در این آئین، اظهار کرد: شهرآرا در سالیان اخیر عموماً به دنبال ارائه گونه‌هایی از تنوع و تکثر بوده؛ تنوع در ویژه‌نامه، ها و موضوعات و تکثر در نگاه‌ها و شکل‌ها و همچنین نحوه ارتباط‌گیری این تنوع و تکثر به ویژگی شهرآرا تبدیل شده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر مشهد پایتخت معنوی ایران است و زمانی امکان بروز و ظهور قدرت معنویت بیشتر می‌شود که بتواند تنوع‌ها، تکثرها و بعضاً تضادهای ظاهری را به وحدت تبدیل کند.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: نگاه شهرآرا در دادن تنوع و تکثر و همچنین ارائه فرم‌ها و محتواهای متنوع و متکثر تا حدود زیادی فرصت را برای نمایش قدرت معنویت در پایتخت معنوی ایران فراهم کرده است. این موضوع شاید ارزشمندترین بعد شهرآرا نزد من به عنوان مخاطب آن است.

کلایی عنوان کرد: شهرآرا اگر بتواند به این روند ادامه دهد و بیش از گذشته در دل مردم جا بگیرد، می‌تواند نمادی باشد برای اینکه علی‌رغم تمام رفاقت‌ها و رقابت‌ها و بعدها و قرب‌ها می‌توانیم یک محور معنوی داشته باشیم که همه گرد آن جمع شویم و زندگی بهتری را برای یکدیگر رقم بزنیم.

وی افزود: امیدوارم شاهد رشد رونق روزافزون شهرآرا باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش