عدالت مهدوی آیینه تمام‌نمای عدالت علوی/آرمان‌های امیر(ع) با ظهور عملی می‌شود


عدالت مهدوی آیینه تمام‌نمای عدالت علوی/آرمان‌های امیر(ع) با ظهور عملی می‌شود

حجت‌الاسلام موسوی‌مطلق گفت: عدالت مهدوی آیینه تمام‌نمای عدالت علوی است، یعنی آنچه که به عنوان آرمان و قله برای امیرالمومنین علیه‌السلام درباره اقامه عدالت مدنظر بود اما محقق نشد، با ظهور امام زمان (عج) عینیتی جهانی می‌یابد.

حجت الاسلام «سید عباس موسوی مطلق» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان که به مناسبت شهادت امام علی علیه السلام انجام شد با اشاره به شاخصه های بارز حکومت علوی، اظهار داشت: مهمترین شاخصه حکومت امام علی علیه السلام عمل به آموزه های قرآن است به طور مثال قرآن، عدالت را محور می داند و ارسال پیامبران نیز برای اقامه عدل و قسط توصیف می کند که در قرآن کریم داریم «لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ وَأَنزَلنَا الحَدیدَ فیهِ بَأسٌ شَدیدٌ وَمَنافِعُ لِلنّاسِ وَلِیَعلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالغَیبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزیزٌ؛ ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند؛ و آهن را نازل کردیم که در آن نیروی شدید و منافعی برای مردم است، تا خداوند بداند چه کسی او و رسولانش را یاری می‌کند بی‌آنکه او را ببینند؛ خداوند قوّی و شکست‌ناپذیر است!» بنابراین مهمترین ویژگی حکومت امیرالمومنین، عدالت‌محوری است و عادل بودن، مهم ترین ویژگی امام علیه السلام است که دوست و دشمن به آن اذعان دارد.

این کارشناس و سخنران مذهبی ادامه داد: مقام معظم رهبری چندی پیش پیرامون ویژگی های امام علی علیه السلام و حکومت علوی فرمودند: عدالت،‌ پاکدامنی، پارسایی و با مردم بودن از ویژگی های حکومت امام علی علیه السلام بوده است.

عدالت گمشده بشر

موسوی مطلق با بیان اینکه عدالت گمشده بشر و نیاز ضروری آن است، تصریح کرد: عدالت رمز رسیدن به قله ها و به معنی آرامش است که همگی تحت نظر یک حکومت عادل حاصل می شود.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: دیگر ویژگی حکومت علوی که در قرآن کریم مطرح شده، عبارت است از: «الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکَرِ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ؛ همان کسانی که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌دارند، و زکات می‌دهند، و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، و پایان همه کارها از آن خداست!».

وی بیان کرد: نظر قرآن پیرامون نماز، اقامه کردن آن است که اگر اقامه نماز صورت گیرد، دوری از گناه و فحشا نیز حاصل و پوزه شیطان به خاک مالیده می شود.

موسوی مطلق با بیان این که اقامه صحیح نماز، مرز میان کفر و ایمان را حاصل می‌کند، افزود: ما در زیارات شهادت می دهیم «اَشهَدُ اَنَّکَ قَد اَقَمتَ الصَّلاةَ» یعنی اقامه نماز مورد اهمیت است که به معنای اقامه نظم و عدل در اجتماع و به معنای مبارزه با ظلم است، اقامه صلاه به‌معنای سر تسلیم در برابر هر فردی فرو نیاوردن است.

شاهراه مبارزه با اختلاس

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه جامعه زنده، جامعه ای است که در آن اقامه صلاه صورت می‌گیرد، تاکید کرد: اگر در مملکتی اقامه صلاه به معنای واقعی صورت گیرد دیگر شاهد اختلاس نخواهیم بود، دیگر شاهد دزدی و زیر فشار بودن مردم به جهت درگیری‌های سیاسی نخواهیم بود زیرا اقامه صلاه مردم را تربیت می کند.

وی با اشاره به تفاوت اقامه صلوات و خواندن آن، بیان کرد: این اقامه صلاه است که انسان را تربیت می کند.

موسوی مطلق با بیان اینکه دومین شاخصه حکومت علوی براساس این آیه،‌ پرداخت زکات است، تصریح کرد: هر جا در قرآن کریم از اقامه صلاه سخن به میان می آید، به پرداخت زکات نیز اشاره شده است یعنی در قرآن نگاه به خالق همراه با رأفت به مخلوق مطرح شده است که بسیار نیز برکت دارد.

این خطیب و منبری اضافه کرد: مدیریت اقتصادی یکی از شاخصه های بارز حکومت امام علی علیه السلام بود و در حکومت امام زمان (عج) نیز این ویژگی بسیار بارز را خواهد داشت و مدیریت اقتصادی ایشان به قدری نو و دارای برنامه عقلانی و الهی خواهد بود که مردم در آن زمان برای پرداخت صدقه، فقیری پیدا نمی کنند.

معجزات طبیعی عصر ظهور

وی ادامه داد: بر اساس روایات در حکومت مهدوی، زمین و معادن تمام گنجینه های خود را در اختیار مردم قرار می دهند البته این مهم با دعا و ورد خواندن امام زمان(عج) حاصل نمی شود بلکه مدیریت اقتصادی ایشان موجب می‌شود که تمام ذخایر درون زمین نمایان شود.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه اقتصاد در طول تاریخ در سیره انبیا بر محور کشاورزی و دامداری بوده است، تصریح کرد: در مرحله بعدی شاهد تجارت هستیم و بعد انبیاء به تولید می پردازند به طوری که تمام انبیاء دامداری و کشاورزی کرده اند و در زمینه تولید و تجارت نیز برخی از انبیا مانند حضرت داوود و پیامبر اسلام(ص) فعالیت هایی را داشتند.

وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های بارز حکومت امام علی علیه السلام رواج امر به معروف و نهی از منکر در آن بود، گفت: امر به معروف و نهی از منکر یکی از شاخص‌های بارز تمامی انبیاء است به طور مثال امام حسین علیه السلام زمانی که قیام خود را آغاز کردند فرمودند: «إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی؛ من برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم، می خواهم امر به معروف و نهی از منکر و به شیوه جد و پدرم حرکت کنم » که نشان دهنده جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در روایات ماست.

موسوی مطلق با بیان اینکه حکومت اسلامی باید امر به معروف و نهی از منکر را سرلوحه کار و برنامه‌های خود قرار دهد، افزود: این روش و سیره در حکومت نبوی گرفته تا حکومت امام زمان (عج) رواج دارد، در ابتدای انقلاب اسلامی نیز امر به معروف و نهی از منکر در بیانات امام خمینی رحمة الله علیه و مقام معظم رهبری دارای جایگاه ویژه ای بود اما متاسفانه این سنت حسنه امروزه در کشور کمرنگ شده است و مهمترین آثار ترک این سنت نیز نزول بلا در کشور است.

حکومت علوی علم محور بود

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه علم و حکمت محور بودن، دیگر شاخصه بارز حکومت علوی محسوب می‌شود، تصریح کرد: امام علی علیه السلام دروازه علم نبوی محسوب می‌شدند لذا حکومتی که بر اساس علم و حکمت باشد، موجب رشد معنوی افراد می شود و می‌تواند بستر لازم را برای بندگی افراد که هدف خلقت بوده است، فراهم کند.

وی با بیان اینکه دیگر ویژگی حکومت علوی، خدا و پیامبر محوری بود، ابراز کرد: در حکومت علوی مهم این بود که خدا و پیامبر(ص) چه فرموده اند، لذا در شورای تشکیل شده بعد از وفات پیامبر(ص) نیز حضرت امیر(ع) زیر بار هیچ حرفی به غیر از حرف خدا و سیره پیامبر(ص) و علم خود نرفتند.

موسوی مطلق با بیان اینکه دیگر ویژگی حکومت علوی مردم داری امیرالمومنین امام علی علیه السلام بود، افزود: ایشان به مالک اشتر سفارش می‌کنند: با مردم مهربان باش و با محبت با آنان برخورد کن که دلیل آن هم دو موضوع بود یکی کرامت ذاتی انسان ها و دیگری برخورداری مومنین از حرمت، همچنین حضرت امیر(ع) به مالک سفارش می کند افرادی را که بدون هیچ چشم داشتی از تو انتقاد می کنند را در دستگاه خودت به عنوان مسئول انتخاب کن تا راه برای مردم باز شود که انتقاد کنند و حرف خود را به گوش مسئولین برسانند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه دیگر ویژگی حکومت علوی امنیت بالا بود، تاکید کرد: برای امام علی(ع) بسیار سخت بود که خلخال از پای یک زن یهودی توسط مهاجمان باز شود لذا فرمودند اگر یک مسلمان این خبر را بشنود و جان دهد، جا دارد، یعنی زیر سایه حکومت الهی، همگان باید در امنیت باشند و هیچ فرقی میان مسلمان و غیر مسلمان نیست وظیفه حاکمان است که امنیت را برای همگان ایجاد کند لذا پیرامون حکومت امام زمان (عج) نیز مطرح شده است که این قدر امنیت برقرار می شود که یک زن تنها از شرق عالم به غرب عالم می رود و هیچ خطر و آزاری وی را تهدید نمی کند.

وی در ادامه ببیان کرد: تمام ویژگی ها و شاخصه های حکومت علوی در حکومت مهدوی به صورت تام و کمال متبلور می شود اما چند ویژگی حکومت علوی،‌ به صورت ویژه در حکومت مهدوی متبلور می شود که یکی از آنها اجرای عدالت است.

عدالت مهدوی آیینه تمام‌نمای عدالت علوی است

موسوی مطلق گفت: عدالت مهدوی آیینه تمام‌نمای عدالت علوی است یعنی آنچه که به عنوان آرمان و قله برای امیرالمومنین علیه السلام در زمینه برپایی عدالت در نظر بود که مقدمات آن برای اجرا مهیا نشد، در زمان امام زمان (عج) به صورت کامل محقق می شود. وظیفه ذاتی انبیاء و پیامبران، حکومت بر باطن انسان‌ها بود و دوست داشتند که این فرصت و امکان را به دست آورند که در زمان امام زمان (عج) این بستر فراهم می شود که بر باطن حکم شود.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: در حکومت امام زمان (عج)، توجه به مردم در عالی ترین سطح خود اتفاق می افتد.

وی در پاسخ به این سوال که «تحقق حکومتی با ویژگی های حکومت علوی چه کمکی به انتظار زمینه ساز و ظهور امام زمان (عج) می کند؟»، ابراز کرد: در استقرار حکومت الهی مردم نقشی بی بدیل دارند بنابراین اگر مردم بنا باشد زمینه‌ساز حکومتی باشند و به یاری آن بپردازند، باید ابتدا آن را بشناسند.

حجت الاسلام موسوی مطلق با تأکید بر لزوم بیان اخبار مهدوی و تبیین ویژگی های حکومت امام زمان (عج) به منظور معرفت افزایی در میان مردم، گفت: نتیجه این اقدامات زمینه سازی برای ظهور امام زمان (عج) است زیرا مردم ایشان را می شناسند و از برنامه‌های مهم ایشان با خبر می شوند سپس پای کار و به میدان می‌آیند.

این کارشناس مهدوی ادامه داد: متاسفانه تاکنون آثار حکومت مهدوی برای مردم به صورت کامل تبیین نشده است چنان که آنقدری که مردم از علائم ظهور باخبر هستند نسبت به آثار حکومت امام زمان (عج) اطلاع ندارند و این بی خبری ضرر است.

موسوی مطلق اضافه کرد: مردم باید بدانند که در حکومت مهدوی آرامش، آسایش و امنیت در بالاترین مرتبه خود قرار دارد و به نقل از یکی از پژوهشگران و کارشناسان مردم طعم واقعی زندگی را در حکومت امام زمان (عج) خواهند کشید لذا اگر مردم این معنای واقعی را درک کنند قطعاً بیش از پیش منتظر امام زمان (عج) خواهد بود.

این کارشناس مذهبی در پایان در پاسخ به این سوال که امام زمان (عج) چه ویژگی هایی از امیرالمومنین امام علی علیه السلام را دارند، خاطرنشان کرد: بنابر این شعر معروف که «آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری» امام زمان (عج) تمام ویژگی های خوب ائمه(ع) پیش از خود را به صورت یکجا در وجود مبارک شان دارند و ایشان عصاره تمام انبیا و امامان معصوم علیهم السلام هستند.

پایان پیام/376

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت