اوج خواسته‌های روزه‌دار در انتهای رمضان/درمان آسان بیماری شک


اوج خواسته‌های روزه‌دار در انتهای رمضان/درمان آسان بیماری شک

حجت‌الاسلام بهاری با بیان اینکه دعای روز بیست و نهم از ماه مبارک رمضان اوج خواستن‌های یک بنده را به تصویر می‌کشد، گفت: کسی که در ابتدا می‌خواست جزء روزه‌داران واقعی باشد حال طلب غرق شدن در رحمت واسعه الهی را دارد.

حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری» در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان و در شرح دعای بیست و نهمین روز از ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: رسول خدا(ص) در این روز به درگاه الهی عرضه می دارند: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَةِ وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَةِ وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین: خدایا بپوشان در آن با مهر و رحمت و روزى کن مرا در آن توفیق و خوددارى و پاک کن دلم را از تیرگیها و گرفتگى‌هاى تهمت اى مهربان به بندگان با ایمان خود».

این استاد اخلاق تصریح کرد: در این دعا رسول خدا(ص) به نوعی اوج خواستن های یک عبد را مطرح می کنند. ذکر مثالی در این باره راهگشا است: کودکی را تصور کنید که در روزهای ابتدایی مدرسه همه خوشحالی اش برای یادگیری حروف الفبا است اما زمانی می رسد که معلم او را به عالی ترین شکل مورد تمجید قرار می دهد.

وی ادامه داد: روزه دار در ماه مبارک رمضان هم در روز نخست از خدا می خواهد روزه اش را مانند روزه داران واقعی قرار دهد ... اما در روز بیست و نهم این ضیافت صحبت از غرق شدن در رحمت واسعه خدای متعال است: «اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَةِ» یعنی آن رحمت عظیم به من ارزانی داشته شود که در عالم هرگز مصداقی برای آن نمی یابم.

حجت الاسلام بهاری در ادامه بیان کرد: «غش» یعنی پنهان کردن چنان که در فقه معامله هم از غش یعنی پنهان کردن سخن به میان آمده است؛ حال عبد می گوید من بنده را اگر عیبی هم دارم با رحمت واسعه ات بپوشان.

این استاد حوزه با اشاره به عبارات بعدی دعای روز بیست و نهم از ماه مبارک رمضان، گفت: سپس حضرت(ص) ادامه می دهند که خدایا به من توفیق بده که موفق به درک درجات عالی شوم، یعنی توفیق به عصمت و نماز شب و خواندن دعاهای باعظمت داشته باشم و حقیقت دعاهایی همچون «ابوحمزه»، «مناجات خمسه عشره»، «ندبه» و «کمیل» را درک کنم.

وی اضافه کرد: امام جواد(ع) می فرمایند: مومن به سه خصلت محتاج است که اولین آنها توفیق است، دوم واعظ درونی است و سوم آنکه قدرت پذیرش نصیحت را داشته باشد. در ابتدای دعای فرج که متعلق به امام زمان(عج) است هم می خوانیم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ، وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِ ...».

وی با بیان اینکه شاید برخی بگویند دعاهای دهه سوم ماه مبارک رمضان تکراری است، ابراز کرد: این دعاها نه تکراری است نه شبیه به هم، چنان که روزی از خدا طلب فضل می کنیم و روزی خواستار توفیق می شیوم؛ یعنی هر روز می خواهیم مراتب خود را ارتقاء دهیم تا جایی که به مرتبه طهارت قلب برسیم و حتی ذره ای شک در دل مان باقی نماند: «وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ».

حجت الاسلام بهاری افزود: توصیه شده آنها که دچار شک هستند روزی 100 مرتبه ذکر «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» را بگویند. پیامبر(ص) به سلمان فرمودند: این ذکر را زیاد بگو چراکه گنجی از گنج های بهشت است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به ختم دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان به عبارت «یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین»، خاطرنشان کرد: «رحیم» بودن خدا مربوط به آخرت است یعنی سخن از مادیت و جسم گذشته و به قلب و روح رسیده تا انسان را به جایگاهی بالا برساند. امید است در این ساعات پایانی و باقیمانده از ماه مبارک رمضان در دعاها دقت کنیم تا از فضایل این ضیافت بی بهره نمانیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!