القدس العربی: اجلاس سه‌گانه عربستان پوچ شد


القدس العربی: اجلاس سه‌گانه عربستان پوچ شد

روزنامه القدس العربی در تحلیلی نوشت حملات اخیر مقاومت یمن به فرودگاه ابها باعث شد ریاض هرچه در نشست سه‌گانه عربستان رشته بود پنبه شود.

القدس العربی: اجلاس سه‌گانه عربستان پوچ شد
به گزارش فانوس، پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی چاپ لندن در سرمقاله خود آورد: ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف برای حمایت از دولت مستعفی و فراری یمن، حملات اخیر مقاومت یمن به فرودگاه ابها در عربستان را دلیلی بر دست یافتن جنبش انصارالله به سلاح‌های پیشرفته و جدید دانست.

از سوی دیگر یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح جنبش انصارالله یمن گفت که آن‌ها از موشک کروز استفاده کرده و برج مراقبت را هدف قرار داده‌اند. این موشک هدف را با دقتی عالی مورد اصابت قرار داد به شکلی که فعالیت فرودگاه متوقف شد.

در پی این اقدامات، عربستان قوای دیپلماتیک خود را بسیج کرد و سه اجلاس اضطراری در روز‌های سی ام و سی و یکم ماه گذشته ترتیب داد. با وجود اقدام ریاض در برگزاری این نشست‌ها شکاف بین اعضا خودنمایی می‌کرد. این روند با اقدام قطر در اعلام موضع و اظهار خشم از بیانیه‌های پایانی نشست‌ها که قضایای مهم کشور‌های عربی در فلسطین، سوریه، یمن و لیبی و نیز مسئله خود کشور قطر را نادیده گرفته بود آغاز شد و به عمان و لبنان و عراق رسید.

این شکاف در اجلاس سران کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی از زاویه‌ای دیگر با اقدام ایران نمود یافت که خودش عضو این سازمان است، اما اعلام کرد در سطح عالی در اجلاس شرکت نخواهد کرد. رئیس جمهور ترکیه هم غایب بود و به تماس بعد از اجلاس با پادشاه سعودی بسنده کرد.

بنابر این گزارش، درباره تنش بین واشنگتن و تهران هم با وجود اقدام وزارت خزانه داری آمریکا در اعلام تحریم‌های جدید، فضا کم‌تنش شده است، چنان که محمد جواد ظریف با همتای آلمانی خود دیدار کرد و هایکو ماس از تلاش کشورش برای جلوگیری از تنش خبر داد.

آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن نیز به تهران سفر کرد و از سوی دیگر اتحادیه اروپا از آغاز سفر خارجی هلگا اشمید، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به امارات، عمان، قطر و سپس ایران خبر داد.

کاخ سفید هم اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ماه آینده با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر دیدار خواهد کرد. نتیجه این که هدف قرار دادن فرودگاه ابها باعث شد اجلاس سه‌گانه‌ ریاض به باد برود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد