لزوم رویکرد ساماندهی نما برای تحقق حقوق همه


لزوم رویکرد ساماندهی نما برای تحقق حقوق همه

رییس یک کمیسیون شورای شهر تهران: در کمیته‌ها باید فضا باز باشد تا مردم، و دیده بان‌های شهری مشارکت کنند

لزوم رویکرد ساماندهی نما برای تحقق حقوق همهبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از معاونت ارتباطات شورای اسلامی شهر تهران؛ همایش هم اندیشی اعضای کمیته‌های تخصصی نما‌های شهر تهران با حضور محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، علی اعطا رییس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورا، گلپایگانی معاون شهرسازی شهرداری تهران و جمعی از متخصصان و طراحان معماری شهری برگزار شد.
محمد سالاری گفت: امروز اگر می‌گوییم نما هویت یک شهر است و از آن به عنوان حقوق عمومی یاد می‌کنیم بدین معنا است که باید ذینفعان را هم مشارکت دهیم، یعنی باور عمومی را تغییر دهیم.
سالاری گفت: ما باید کاری کنیم که ماموریت‌های شهری به مسیر اصلی خود بازگردد علی رغم اینکه شهرداری با تنگنا‌های مالی مواجه است و سالانه باید حداقل ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان هزینه جاری بدهد.
وی افزود: با این وجود تحول خوبی در این حوزه در حال شکل گیری است. باید این را در نظر داشت که تغییر رویکرد‌ها هزینه دارد و ما به عنوان مدیریت شهری در دوره پنجم که مبتنی بر نظرات جامعه تخصصی و دیده بان‌های شهری عمل می‌کنیم باید این هزینه را بپذیریم.
سالاری در ادامه گفت: در بحث ساماندهی نما و در فضای تصمیم سازان این حوزه (نما) ما می‌خواهیم به یک فهم مشترک برسیم. این کار باید به سمتی برود که ذینفعان باور کنند تصمیمات به نفع انهاست یعنی هم مابه ازای منفعت شخصی برایشان داشته باشد و هم اینکه وقتی بفهمند عدالت شهری ایجاد می‌شود آن‌ها نفع می‌برند.
سالاری در ادامه با انتقاد از عدم حضور ذینفعان در چنین جلساتی گفت: چرا در این جلسات هیچ وقت سازندگان را نمی‌بینیم، این مشکل را ما در مدیریت شهری هم داریم. متاسفانه فضا به گونه‌ای شده که اگر مدیران بخواهند از سرمایه گذاران و بخش خصوصی حمایت کنند متهم می‌شوند و این نگاه خطرناک است، چرا که واقعیت‌ها در نظر گرفته نمیشود.
رییس کمیسیون شهرسازی شورا گفت: یکی دیگر از ذینفعان؛ طراحان هستند، آنان تولید کنندگان آثار معماری هستند. این در حالی است که در حال حاضر کسانی طراحی انجام می‌دهند که به لحاظ علمی و کارشناسی صلاحیت طراحی ندارند.
وی افزود: در دیداری که با مقام معظم رهبری در دوره چهارم شورا‌ها داشتیم رهنمود‌های ایشان در حوزه شهرسازی و معماری بسیار به ما کمک کرد. در همان دوره کمیسیون شهرسازی و معماری شکل گرفت و این کمیسیون مقدمات و بستر لازم را برای ساماندهی نمای ساختمان‌ها فراهم ساخت.
سالاری در ادامه گفت: لذا از این بعد باید به سمت کیفی سازی برویم و به جای ما، متولیان ساخت و ساز و طراحان بیایند صحبت کنند.
وی افزود: روزی که شورا‌های معماری مناطق شکل گرفت هدف تامین حق عمومی بود، اما رفته رفته شورا‌های معماری به سمتی رفت که حقوق عمومی را دور بزند و این نگرانی در خصوص کمیته‌های نما هم وجود دارد.
سالاری تاکید کرد: در کمیته‌های نما باید فضا باز باشد تا مردم و معتمدین و دیده بان‌های شهری مشارکت کنند و رویکرد در جهت تحقق حقوق عمومی شهر باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج