همه موفقیت‌های یک خانواده ورزشکار


همه موفقیت‌های یک خانواده ورزشکار

مشخصات فــــــیلم

عنوان: «جنگیدن با خانواده‌ام»

محصول: شرکت های مترو گولدوین مه‌یر، اینک فکتوری، سه‌ون باکز و یونایتد آرتیستز

تهیه‌کنندگان: کوین میشر و مایکل جی لوئیزی

سناریست و کارگردان: استیفن مرکانت

مدیر فیلمبرداری: رمی آدی فاراسین

تدوینگر: نانسی ریچاردسون

موسیقی متن: ویک شارما

طول مدت: ۱۰۸ دقیقه

بازیگران: فلورانس پیو، لنا هدی، نیک فراست، جک لودن، وینس ون، دوواین جانسون، جیمز باروز، تئا تری نیداد، ‌کیم موتولا، اکیلا زول و الی گونسالوز

برای عده زیادی در غرب به رغم پخش دائمی مسابقات «کشتی کج» از برخی کانال‌های تلویزیونی این رشته قدرتی اما نمایشی و سرشار از تظاهرها و فریب‌ها، یک رشته کاملاً غریبه است و عده‌ای حتی مدعی‌اند که نام آن را هم نشنیده‌اند. در نقطه مقابل هستند کسانی که این رشته برایشان زندگی و عشق است و مسابقات آن را پیوسته دنبال می‌کنند. توضیح این نکته که بین قهرمانان واقعی و «آدم‌بد»‌های حاضر در این رشته چه میزان تفاوت وجود دارد، واقعاً سخت است زیرا وقتی آدم‌هایی غول پیکر که تحت نظر سازمان جهانی «WWE» به مسابقات کشتی کج می‌پردازند، به میدان می‌آیند و به یکدیگر برخورد می‌کنند، معلوم نیست آنچه از خود بروز می‌دهند تا چه حد از ذات و جوهره واقعی وجودشان برمی‌خیزد و چه میزان آن محصول سناریوی مسابقه‌ای است که از قبل نوشته شده و این ورزشکاران تنومند باید فقط ایفاگر راه های آن و اجرا کننده فراز و فرود قصه پیکارهای خود باشند و نتیجه‌‌ای را به ثبت برسانند که روی آن توافق شده است. با همه این اوصاف فیلم جدید استیفن مرکانت که یک کمدی درام زندگینامه‌ای و براساس زندگی یک قهرمان این رشته به نام پیج است که تمامی مشخصه‌های لازم برای کشیده شدن هواداران این رشته به سمت خودرا دارد.

«پیج» کوچک‌ترین فرزند خاندان نایت بوده و شکوه پیروزی‌هایش در نمایش در این رشته به سرعت از او یک سوپر استار ساخت. استیفن مرکانت برای تولید این فیلم البته از یک کار مستند یک ساعته که در باره «پیج» ساخته و از شبکه چهار تلویزیون بریتانیا هم پخش شده، الهام گرفته اما فیلم او یک کار فیچر و توأم با پرو بال دادن به آرزوها و افسانه سازی بر اساس واقعیت‌ها است و به تبع آن از حد و حدود فیلم‌های مستند بسیار فراتر می‌رود. هرچه هست مرکانت توانسته است رگ خواب تماشاگران عادی و حتی کسانی را که ورزش دغدغه اصلی‌شان نیست به دست آورد زیرا فیلم او که از اواسط اسفندماه ۱۳۹۷ در امریکای شمالی و اروپای غربی و از اواسط فروردین ۱۳۹۸ در سایر نقاط جهان اکران شد، فروش قابل توجهی داشته و صرفنظر از اینکه این اقبال عمومی چه میزان با حضور ستاره‌هایی مثل دوواین جانسون در نقش های تقریباً اصلی ارتباط دارد، خبر از توفیق کلی بافت فیلم و ترسیم یک قصه شیرین می‌دهد که تحت هر شرایطی مردم با آن همذات پنداری می‌کنند و موجب توفیقش در مجامع هنری و گیشه‌های فروش می‌شوند.

سربازان کشتی

خانواده نایت یک خانواده متشکل از چند قهرمان کشتی کج است که در شهر نوریچ انگلیس زندگی و فعالیت می‌کنند و پدر و مادر خانواده ریکی و جولیا نام دارند. فرزندان آنها نیز به محض بزرگ شدن و دیدن شوق و هیجان زندگی پدر و مادرشان به سوی کشتی کج کشیده شده و به سربازان WWE تبدیل شده و رؤیایشان قهرمانی در بالاترین سطح این رشته بوده است. پیج که ایفای نقش او با فلورانس پیو است و مادر او جولیا که لنا هدی پر تجربه در قالب وی ظاهر شده و نامش برداشتی از روی نام یک قهرمان واقعی این رشته به نام جولیا سارایا به‌ویسی است، نبض این فیلم را در اختیار دارند زیرا قصه و اتفاقات آن و موجودیت و تم اصلی فیلم متمرکز بر پیج و ارتباط او با مادرش است و این ارتباطی است که سایر اعضای خاندان نایت به آن قوت بیشتری بخشیده و آن را کامل‌تر می‌سازند. آنچه تفاوت بین فلورانس پیو و لنا هدی را در دنیای حقیقی رقم می‌زند که البته مرتبط با موضوع این فیلم نیز هست، میزان اطلاعات آنها راجع‌ به کشتی کج و خصوصیات آن است.

یک مشت مرد پیر و چاق

در حالی که فلورانس پیو به رغم حضور در نقش اصلی فیلم و فرو رفتن در قالب پیج معترف است که تا قبل از تهیه این فیلم هیچ اطلاعی درباره این ورزش نداشت، لنا هدی متذکر می‌شود که به سبب علاقه مفرط پدرش به این رشته از کودکی با آن آشنا شده بود و شرایط آن را می‌شناخت. وی می‌گوید: چه دلم خواسته باشد و چه خیر، تلویزیون ما به سلیقه پدرم روی کانال مسابقات کشتی کج تنظیم شده بود و همه آنها را می‌دیدم. یک مشت مرد بسیار چاق پیر که برای یکدیگر رجز می‌خواندند و روی شکم خود می‌کوبیدند و تو گویی آن شکم‌های برآمده طبل‌های جنگی است. همه چیز برای یک آشوب واقعی مهیا می‌شد و سپس اوضاع به هم می‌ریخت و حتی میز و صندلی‌ها به این سمت و سو پرت می‌شد. این جور شلوغ کاری‌ها باعث می‌شود مردم به هیجان بیایند و با این آدم‌ها همسو شوند و خانواده نایت چیزی از این قبیل بوده است. فلورانس پیو می‌گوید مشارکت در ساختن این فیلم سبب شد او ابعاد مختلف این ورزش را بشناسد و بر اثر این روند دریافت چطور برخی حساسیت‌های حرفه‌ای و خصومت‌ها با‌ وجود نمایشی بودن بر این رقابت‌ها حکمرانی می‌کند.

وی می‌افزاید: به فیلم مسابقات مختلف پیج نگاه کردم تا هر چه بیشتر با اخلاق و رفتارهای او هماهنگ شوم. قدم بعدی پوشیدن لباس این ورزشکاران و تمرین به سبک و سیاق آنها و سرانجام مسابقه دادن بود. این کارها البته سخت بود بخصوص که من پیشینه‌ای هم از آن نداشتم و از آن برایم جالب‌تر مواجه شدن با دنیای آنها و نحوه زندگی‌شان و مسائلی بود که توقع آن را نداشتم. با خودم گفتم، خدایا آنچه می‌بینم در برخی موارد به کلی متفاوت با چیزهایی است که درباره این آدم‌ها گفته شده است. بنابراین بهتر است راه‌های قبلی انتخابی‌ام را ترمیم و تعدیل کنم.

تأکید بر اهمیت خانواده

به فیلم «جنگیدن با خانواده‌ام» در عین اینکه به چشم یک فیلم ورزشی و مبتنی بر فراز و فرودهای کشتی حرفه‌ای نگاه شده اما این اثر هنری نشانگر اهمیت خانواده و متمرکز و مجتمع بودن اعضای چنین خاندانی نیز هست و این را هم می‌گوید که در دنیای فعلی اگر آدم‌ها پشت یکدیگر نایستند، هیچ توفیقی و حتی دستاوردهای ورزشی حاصل نمی‌آید و این مسأله‌ای است که فلورانس پیو آشکارا بر آن مهر تأیید می‌زند.وی می‌گوید: فیلم به گونه‌ای پیش می‌رود که نمی‌توان اعضای این خاندان را دوست نداشت. من به آرامی متوجه شدم این آدم‌ها مورد احترام عده فراوانی و لااقل قشرهای ورزشدوست قرار دارند و در نتیجه تبدیل شدن به یکی از آنها حتی در دنیای خیال و در دل یک فیلم ورزشی نیز افتخاری بزرگ است. این آدم‌ها واقعی و داستان زندگی‌شان همانی است که در مسیر فیلم می‌بینید. حضور در کنار نیک فراست و جک لودن دیگر بازیگران فیلم نیز یک احساس خانوادگی را به ما بخشید که مثل احساس و ارتباطی بود که بین اعضای این خاندان ورزشی و بواقع میان نایت‌ها وجود داشته است.

اتفاقات ویژه

روی هم‌رفته کشتی گرفتن و مناسبات رشته کج، ‌چیزی است که فیلم جدید استیفن مرکانت را به پیش می‌راند و در کنار آن اتفاقات اجتماعی و ویژه‌ای که این ورزشکاران خلق می‌کنند، مواردی است که به این فیلم حالتی متفاوت و نوعی جذابیت را بخشیده است.

وصال روحانـی

iran-new​spaper.‎​com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه چهارشنبه 29 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق