در جلسه صرافان با اعضای بازار متشکل ارزی چه گذشت؟


در جلسه صرافان با اعضای بازار متشکل ارزی چه گذشت؟

در جلسه صرافان با اعضای بازار متشکل ارزی، صرافان به حق عضویت، کارمزد و نحوه‌ عملکرد این بازار نقدهای زیادی داشتند و با وجود اتفاقاتی که در این جلسه افتاده به نظر نمی‌رسد این بازار به زودی کار خود را آغاز کند. نوشته در جلسه صرافان با اعضای بازار متشکل ارزی چه گذشت؟ اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، ضد و نقیض‌ها در خصوص زمان آغاز به کار و سازوکار عملی بازار متشکل ارزی از مدتی پیش بیشتر شد، به نحوی که طی پنج ماه اخیر هر ماه معمولا دو تاریخ برای راه‌اندازی آن از سوی مقامات بانک مرکزی منتشر شده و هر بار به تعویق افتاده است.

دیروز جلسه صرافان با مدیرعامل و اعضای بازار متشکل ارزی در حالی در سالن همایش معلم برگزار شد که حضور خبرنگاران و درز خبر از آن از سوی عوامل اجرایی ممنوع شده بود.

یکی از مسئولان برگزاری که عضو کانون صرافان ایران نیز است در این خصوص گفت: به علت حساسیت‌های بازار ارز و تاثیر اخبار منتشر شده در این خصوص، این جلسه، جلسه‌ای خصوصی با صرافی‌ها است.

پس از گذشت نیمی از زمان این جلسه، بسیاری از صرافان با ابروهای درهم جلسه را ترک کردند.

یکی از صرافان در خصوص جو غالب در این جلسه گفت: سر و صدای صراف‌ها درآمد، برای ثبت نام در این بازار هر صرافی باید ۱۰۰ میلیون تومان بپردازد.

موضوع پرداخت حق عضویت ۱۰۰ میلیون تومانی یکی از موضوعاتی بود که موجب اعتراض صراف‌ها شده بود و بسیاری این حق عضویت را ناعادلانه خواندند.

بعد دیگر اعتراض به این مبلغ نامشخص بودن دوره زمانی آن است، براساس اخبار بیرون آمده از این جلسه، مسئولان مشخص نکرده‌اند که این ۱۰۰ میلیون برای دوره زمانی یک ساله، شش ماهه است یا فقط یک بار پرداخت می‌شود.

صراف دیگری گفت: در سطح کشور حدود ۸۰۰ صرافی وجود دارد، چه دلیلی دارد از هر صراف ۱۰۰ میلیون تومان بگیرند. مگر قرار است شش نفر هیئت مدیره ماهانه یک میلیارد تومان حقوق بگیرند.

نحوه سازوکار این بازار به این صورت است که هر عضو این بازار هر خرید خود را با یک درصد سود در روز می‌تواند بفروشد.

صراف دیگری در پاسخ به این سوال که آیا در این بازار ثبت نام می‌کند؟ گفت: نه، چرا ثبت نام کنم؟ مگر ارز نیمایی چه سودی داشت؟

ایراد اصلی که صراف‌ها در این جلسه به بازار متشکل ارزی داشتند وجود نقاط کور و ابهامات فراوان در آیین‌نامه این بازار است که راه‌اندازی آن را در آینده نزدیک مشکل ساخته است.

طبق گفته برخی از صرافان حاضر در این جلسه، از سود یک درصدی هر معامله این بازار، ۰٫۲ درصد به عنوان کارمزد به صورت اتوماتیک توسط بازار متشکل ارزی برداشته می‌شود.

سازوکار این بازار شبیه بورس است اما در بورس هر معامله از طریق کارگزاری انجام می‌شود اما در مورد بورس بازار بیرونی خارج از سازوکار بورس وجود ندارد. اما ممکن است دلار در بازار آزاد نسبت به بازار متشکل ارزی با رقم کمتری معامله شود و این موضوع فعال بازار را مجاب نکند که معاملات خود را در بازار متشکل ارزی انجام دهد.

از دیگر نگرانی‌های صرافان این بود که به خاطر این که کارمزد بازار به طور اتوماتیک انجام می‌شود، دسترسی به اطلاعات معامله‌ها وجود دارد و ممکن است بعد از گذشت مدت زمانی سازمان امور مالیاتی ورود کند و از معاملات مالیات بگیرد.

یکی از صراف‌ها در خصوص زمان راه‌اندازی این بازار گفت: با اتفاقاتی که در این جلسه افتاد و با توحه به این که این بازار خیلی ابهام و مشکل دارد، حالا حالاها نباید منتظر شروع به کار بازار متشکل ارزی باشیم.

گرفتن حق عضویت و کارمزد دو دصدی از مهم‌ترین اعتراض‌های صرافان در جلسه با اعضای بازار متشکل ارزی بود که موجب شد جو غالب در این جلسه منفی شود و راه‌اندازی این بازار را در آینده نزدیک به فرضی بعید تبدیل شود. با این حال طبق گفته برخی صرافان حاضر در این نشست احتمالا اوایل تیر ماه امسال این بازار راه‌اندازی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد