دانشگاه‌ها نقش بسزایی در کاهش مصرف منابع فسیلی و بهینه سازی مصرف انرژی دارند


دانشگاه‌ها نقش بسزایی در کاهش مصرف منابع فسیلی و بهینه سازی مصرف انرژی دارند

رئیس مؤسسه آموزش عالی انرژی ساوه گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی نقش بسزایی در مدلسازی، الگوسازی و فرهنگ‌سازی در حراست از محیط زیست، آب و هوای پاک، انرژی، کاهش مصرف منابع فسیلی، افزایش بهینه سازی مصرف انرژی، کاهش آسیب پذیری‌ها و مخاطرات و حفظ و صیانت از میراث بشری دارند.

به گزارش ایسنا، دکتر احمد قریب در سمینار نوآوری و توسعه پایدار انرژی که در مؤسسه آموزش عالی انرژی ساوه برگزار شد، با تاکید بر اینکه هر توسعه‌ای الزاماً باید پایدار باشد، اظهار کرد: سرمایه گذاری در حوزه صنعت بسیار خوب و ارزشمند است اما باید تمامی پارامترهای توسعه‌ای در اجرای این طرح سرمایه گذاری صورت گیرد تا تبعات ناشی از فعالیت صنایع محیط زیست را دچار چالش نکند.

وی با تاکید بر اینکه در تولید انرژی نخستین مقوله باید توسعه پایدار لحاظ شود، افزود: نباید به بهانه احداث نیروگاه فسیلی به بهانه تولید انرژی روزانه هزاران تن گازکربنیک را منتشر کنیم و مشکل زیست محیطی برای کره زمین ایجاد شود. احداث نیروگاه فسیلی علاوه برا انتشار گازکربنیک موجب بارش باران اسیدی در مجاورت نیروگاه و افت تولیدات کشاورزی در شعاع نزدیک به محل تولید انرژی شده و نتیجه آن تخریب طبیعت و فضای سبز است. از این رو باید در انجام یک کار توسعه‌ای تمامی جوانب را رعایت کرد تا توسعه پایدار به معنای واقعی شکل بگیرد.

رئیس مؤسسه آموزش عالی انرژی ساوه در ادامه گفت: با وجود اینکه محیط پایدار سکونت‌های شهری، غیر شهری و سرزمین‌های طبیعی از اصلی‌ترین نیازهای بشر امروزی جهت تداوم زندگی سلامتی و پدید آورنده تلاش‌های سازنده هدفمند و جهت دار فعالیت‌ها است ولی امروزه متأسفانه بخش عمده‌ای از عملیات توسعه در این سیاره خاکی تخریب و تعرض به منابع خدادادی اعم از بیابان‌ها، جنگل‌ها، مراتع، منابع انرژی، آب‌ها، مدیریت مصرف و پس از آن تا اکوسیستم‌های طبیعی و از همه مهمتر تضییع حقوق نسل‌های پی در پی انسان و سایر جانداران محسوب می‌شود.

وی افزود: روند بقای زندگی در این سیاره فقط در صورتی امکان دارد که مرتباً آمایش‌ها و پایه‌های علمی بر گسترش نیروگاه‌ها کارخانجات و تغییرات اقلیم‌ها و بهره برداری از منابع مالی اعمال شود.

وی با طرح این پرسش که آیا ما می‌دانیم نوآوری چیست؟ گفت: نوآوری چیزی بیشتر از یک اختراع یا ایده خوب مناسب با مشکلات زیستی و اقلیمی انسان امروزی در راستای توسعه پایدار انرژی است.

دکتر قریب تصریح کرد: مسلماً دانشگاه‌ها و مراکز علمی نقش بسزایی در مدلسازی، الگوسازی و فرهنگ‌سازی در حراست از محیط زیست، آب و هوای پاک، انرژی، کاهش مصرف منابع فسیلی، افزایش بهینه سازی مصرف انرژی، کاهش آسیب پذیری‌ها و مخاطرات و حفظ و صیانت از میراث بشری دارند.

به گزارش ایسنا، سمینار نوآوری و توسعه پایدار انرژی با حضور اساتید دانشگاه و فعالان محیط زیست، دانشجویان، فعالان اقتصادی و اجتماعی و صنعتگران با سخنرانی پروفسور درا مارینوا بنیانگذار پایداری محیط در استرالیا و رئیس دانشگاه کرتین استرالیا در سالن جلسات مؤسسه آموزش عالی انرژی ساوه برگزار شد.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله جنگنده‌های اسرائیل به مسجدی در غزه/ تشدید عملیات در کرانه باختری