مسیر پیشرفت و توسعه کشور از دانشگاه‌ها می‌گذرد


مسیر پیشرفت و توسعه کشور از دانشگاه‌ها می‌گذرد

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: مسیر پیشرفت و توسعه کشور از دانشگاه‌ها می‌گذرد و باید در همه حوزه‌ها به نقش آفرینی موثر دانشگاه‌ها باور داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، سیدمهدی مقدسی در جشن سی امین سالروز تأسیس دانشگاه صنعتی اراک، با بیان این‌که «امروزه علیرغم همه تلاش‌های صورت گرفته برای صنعت و دانشگاه، به خوبی از ظرفیت دانشگاه‌ها برای رسیدن به توسعه کشور بهره برده نشده است»، اظهار کرد: در فرایند قانون گذاری کشور ایرادات اساسی وجود دارد و این موضوع به عنوان یک ضعف بزرگ برای مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که «مسیر پیشرفت و توسعه کشور از دانشگاه‌ها عبور می‌کند»، افزود: برخی از حرکت‌های احساسی باعث شده است که قوانین وضع شده در کشور، اثرگذاری و محتوای غنی خود را از دست بدهند که دلیل اصلی آن، غفلت از بهره مندی از ظرفیت‌های عظیم جامعه دانشگاهی است. در قوه قضائیه و دولت نیز این شرایط حاکم است.

وی با بیان این‌که «نظام اداری و اقتصادی کشور از پویایی و تحرک کافی برخوردار نیست»، گفت: در برخی از مواقع، تصمیماتی که به نوعی یک طرفه گرفته شده است، سبب شده که سایه دولت و نفت همچنان بر اقتصاد کشور سنگینی کند. هم اکنون بودجه بسیاری از شرکت‌های دولتی کشور حدوداً ۳ برابر بودجه دولت است و این موضوع باعث شده است که بدنه دولت به شدت متورم شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما برای توسعه کشور باید به ظرفیت دانشگاه‌ها برگردیم و امسال با توجه به مشکلات و شرایط حاکم در جامعه، پتانسیل‌های غنی دانشگاه باید بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به این‌که «از ظرفیت‌های بخش R D صنایع کشور در جهت رشد و تعالی اقتصاد داخلی و تسریع فرایند تولید لاک پشتی بعضی از محصولات تولیدی کشور به خوبی استفاده نشده است»، گفت: باید در همه حوزه‌ها به نقش‌آفرینی مؤثر دانشگاه‌ها باور داشته باشیم؛ اگرچه این شعارها در سال‌های گذشته بوفور تکرار شده است، اما هیچگاه به آن‌ها باور لازم را نداشته‌ایم. توجه به ظرفیت‌های عظیم دانشگاه‌های کشور، نباید به معنای نادیده گرفتن پیشرفت در حوزه‌های دیگر تلقی شود؛ اما بر اساس تئوری انتظار و عمل، باید از نخبگان دانشگاه‌ها بیش از پیش بهره ببریم.

وی با اشاره به قانون استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی که سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، گفت: اگرچه این قانون نواقصی هم داشت، اما جرقه خوبی برای توجه بیشتر به ظرفیت‌های داخلی کشور بود و ما را موظف می‌کرد تا با حمایت از صنعتگران داخلی، از پتانسیل‌های داخل کشور برای رشد اقتصادی استفاده کنیم.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: علیرغم همه قول‌های داده شده مبنی بر ایجاد تحول آموزشی در کشور، متأسفانه وزارتخانه نتوانسته اقدامات در خوری را در این خصوص انجام دهد. وجود چنین شرایطی دانشگاه‌های پرظرفیت استان مرکزی را به شدت تضعیف می‌کند و مسیر فعالیت‌های آنها را به انحراف می‌کشاند.

وی داشتن جسارت در عمل را از الزامات و پیش نیازهای اصلی تحول برشمرد و افزود: نظام آموزشی کنونی نمی‌تواند ما را به سر منزل مقصود برساند و اثر بخشی لازم را ندارد. اگر می‌خواهیم دانشگاه‌ها را به جایگاه اصلی خود بازگردانیم، در ابتدا مجلس و سپس دیگر قوای کشور باید بپذیرند که توسعه همه‌جانبه کشور از مسیر دانشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های این بخش می‌گذرد. توسعه پایدار باید به خوبی در جامعه اجرا شود، که متأسفانه در حال حاضر چنین شرایطی بر جامعه حاکم نیست.

وی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی سعی دارد تا با استفاده حداکثری از ظرفیت دانشگاه‌ها، در روابط ملی و بین‌الملل آن‌ها گشایشی را رقم بزند و بدین طریق گام مؤثری را در مسیر توسعه پایدار ملی بردارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش حکیم به وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا