مهم‌ترین اصل در تبلیغ فرهنگ عفاف و حجاب در فضای مجازی، ایجاز و اختصار است


مهم‌ترین اصل در تبلیغ فرهنگ عفاف و حجاب در فضای مجازی، ایجاز و اختصار است

حجت الاسلام والمسلمین عباس روزمه به برخی ظرفیت‌های فضای مجازی در نشر و گسترش فرهنگ حجاب و عفاف...

مهم‌ترین اصل در تبلیغ فرهنگ عفاف و حجاب در فضای مجازی، ایجاز و اختصار است

حجت الاسلام والمسلمین عباس روزمه به برخی ظرفیت‌های فضای مجازی در نشر و گسترش فرهنگ حجاب و عفاف و راهکارهای استفاده هرچه بهتر از ظرفیت این فضا پرداخت و مهم‌ترین اصل در تبلیغ فرهنگ عفاف و حجاب در فضای مجازی، ایجاز و اختصار است

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، فضای مجازی هم می‌تواند عرصه جولان دشمن و افراد ضددین و ملحد شود و هم می‌تواند با فعالیت جوانان مؤمن کشورمان به بستری مناسب برای نشر و گسترش مسائل معنوی و فرهنگی تبدیل شود و این موضوع بستگی به میزان حضور کمّی و کیفی جوانان انقلابی ما در این فضا دارد؛ به هر مقدار که حضور جوانان مؤمن در شبکه‌های مجازی بیشتر شود، عرصه برای دشمنان و ضدمذهبان تنگ‌تر می‌شود و بالعکس، هرچه حضور افراد متعهد و مذهبی در این فضا کم‌رنگ‌ شود، حضور آن گروهی که معتقد به اسلام و انقلاب نیستند بیشتر به چشم می‌آید.

با وجود اینکه حماقت دشمنان دین و انقلاب برای ما واضح است اما در عین حال باید هوشیار باشیم و از تمام فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی برای اشاعه و نشر معارف مذهبی استفاده کنیم و حتی سر سوزنی اجازه عرض اندام به طرف مقابل در این عرصه ندهیم؛ اعتقادات و باروهای دینی مردم جامعه ما، مهمترین و اصلی‌ترین عنصر و عامل موفقیت و استمرار آن در رویارویی با دشمنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی، علمی و سایر حوزه‌هاست؛ بنابراین ذره‌ای غفلت در این مقوله باعث صدمه دیدن ما در تمام ابعاد در مواجه با دشمن خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین عباس روزمه در رابطه با ظرفیت فضای مجازی در نشر و گسترش فرهنگ حجاب و عفاف و راهکارهای استفاده هرچه بهتر از ظرفیت این فضا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در ابتدای سخن باید مقدمه‌ای را بیان کنم تا از اوضاع خود باخبر شویم و بعد ارائه راهکار دهیم. رهبر معظم انقلاب بارها تصریح کرده‌اند که ما هم‌اکنون در جنگ نرم‌قرار قرار داریم و هیچ فرد صاحب نظر و اهل رصد در فضای فرهنگی نیست مگر اینکه به این امر مهم اشاره کرده و آن را قبول داشته باشد.

وی ادامه داد: اساساً انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود؛ انقلابی با ایدئولوژی مبتنی بر فرهنگ و تمدن چند هزار ساله ایرانی و اسلامی. در عمل نیز با گذراندن قانون و ایجاد شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهور، سیاستگذاری فرهنگی کشور به آنها سپرده شده است و از همه گروه‌ها، نهادها و تفکرات در آن حضور دارند. یکی از مسائل مهم که باید در چهارچوب این شورا به آن پرداخته شود موضوع مهم حجاب است که عدم وجود آن موجب جریحه‌دارشدن عفت عمومی می‌شود.

این کارشناس مذهبی صحبت خود را این چنین ادامه داد: در اینجا به سخن رهبر انقلاب می‌توان اشاره کرد که فرموده‌اند «ما در وضعیت جنگی قرار داریم؛ ما برای جلوگیری از تعرضات دشمن به تمامیت ارضی خود از سپاه و بسیج و ارتش و اطلاعات استفاده می‌کنیم و وزارتخانه‌ای هم مختص به آن داریم به نام وزارت دفاع، نه وزارت جنگ، حتی در ایام صلح و امنیت».

حجت الاسلام روزمه افزود: ما قائل به تعرض به هیچ کشوری نیستیم اما در عرصه فرهنگی به تثبیت انقلاب و آرمان انقلابی و گزا‌ره‌های مذهبی معتقدیم. در مرحله اول به صدور انقلاب و مذهب تشیع فکر کرده‌ایم که از آرمان‌های انقلابیون بود و تا به حال هیچ تغییری در اصل آن ایجاد نشده است اما با کمال تاسف باید گفت علاوه بر اینکه در اصل تثبیت مشکل داشته‌ایم بلکه در صدور نیز دچار رکود شده‌ایم لذا در امور فرهنگی کشور ما قائل به تثبیت هجوم و صدور هستیم حتی اگر هجمه‌ای به ما نشود.

وی افزود: ولیکن باید اذعان داشت در این مقوله مهم در بعضی موارد دچار استحاله شده‌ایم و از اولویت‌های کشور خارج شده است؛ با این مقدمه بخشی از راهکارهای کلی را عرض می‌کنم:

یک- با توجه به بستر مناسب فضای مجازی ایجاد یک نهاد مستقل و متشکل از همه اقشار، ظرفیت‌ها و نهادها جهت جلوگیری از اقدام موازی در راستای ترویج فرهنگ عفاف، حجاب و سیاستگذاری کلی در این مقوله، ضروری است.

دو- جلوگیری از برخوردهای سطحی و بی‌اساس که تا امروز موجب لطمه به مبحث مهم حجاب گردیده است؛ البته مقصود برخی از برخوردهای سلبی با شیوه‌های نه‌چندان صحیح است نه تذکر لسانی که وظیفه همگانی است.

سه- استفاده از ظرفیت‌های تولیدی زیر نظر نظام؛ به عنوان مثال فلان شرکت وابسته به فلان وزارتخانه برای تولید و عرضه چادر مشکی با قیمت مناسب و در طرح‌ها و شکل‌های متعدد با جنس مناسب و سازگار با سلائق عموم جامعه و متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی اقدام می‌کند.

چهار- جلوگیری از انتشار سخنان کلیشه‌ای در امر تبلیغ حجاب؛ برخی افراد ناآگاه در اثر برخی از این حرکت‌های غیرکارشناسی در جامعه، پایه و اساس اعتقادی برخی مردم را سست می‌کنند که موجب وهن مذهب و اعتقادات می‌گردد. مانند دفاع برخی افراد که اطلاعات دقیقی از امر حجاب ندارند و توانایی انجام صحیح امر به معروف و نهی از منکر را نداشته و با طرح نکات کلیشه‌ای موجب دوری مردم از امر حجاب می‌شوند.

مهم‌ترین اصل در تبلیغ فرهنگ عفاف و حجاب در فضای مجازی، ایجاز و اختصار است

پنج- تربیت افراد متخصص فقط در امر ترویج حجاب؛ لزوماً با مطالعات حوزوی و استفاده از این ظرفیت‌ها جهت حضور در دانشگاه‌ها و فضای مجازی و ارتباط چهره به چهره با افراد و عناصر جوان حاضر در فضای مجازی و دانشگاه‌ها

شش- تهیه و ساخت مستندها و کلیپ‌های اثرگذار و استفاده از افراد متخصص با محتوای بررسی شده با زمان‌ کم؛ برای نمونه می‌توان کلیپ یک دقیقه‌ای با تاثیرگذاری بالا بر مخاطب تهیه کرد.

هفت- ایجاد کمپین برای بازنشر تولیدات محتوایی شورای عالی عفاف و حجاب.

هشت- انتشار خاطرات افرادی که محجبه شده‌اند (نقل خاطرات قبل و بعد از حجاب)

نُه- تهیه و توزیع انیمیشن‌های اثرگذار از لحاظ محتوایی و ارائه خوراک فکری به نسل نوجوان که درگیر مسائل و سلایق سیاسی نیستند.

ده- ایجاد کمپین‌های همسو با مقوله حجاب و حضور جهادی افراد متخصص و آموزش‌دیده برای حضور میدانی در عرصه جنگ نرم در بستر فضای عمومی جامعه

یازده- استفاده از دیدگاه‌های صاحب‌نظران و جمع‌آوری انتقادات و پیشنهادات و انتقال به مقامات مسئول، به خصوص شورای عالی عفاف و حجاب.

دوازده- مهم‌ترین اصل در تبلیغ فرهنگ دین و به خصوص حجاب و عفاف، ایجاز و اختصار است و برخورد اثرگذار و زیبا توأم با منطق قوی قطعاً تاثیر خودش را هم در فضای عمومی جامعه و هم در فضای مجازی در قبال کسانی که به موضوع حجاب هجمه وارد می‌کنند، می‌گذارد.

حجت الاسلام عباس روزمه ادامه داد: تمام این‌ها بخشی از راهکارها است؛ البته افراد دلسوز و دغدغه‌مندی در این زمینه هستند که می‌خواهند کاری صورت دهند ولی با توجه به امکانات و بودجه نه‌چندان مطلوب تخصیص یافته در این مقوله، کار آنچنان موثری انجام نشده است. مثلاً چرا با وجود کارخانه‌های داخلی تولید پارچه، نباید چادر ایرانی با قیمت ارزان و مناسب توزیع شود؟ برای کشور ما زشت است که چادر از کشوری مانند چین وارد شود.

وی در پایان گفت: در بحث تولید، به تولیدکنندگان چادر بها داده نشده است و قیمت مناسب نیز می‌تواند انگیزه مصرف چادر را افزایش دهد؛ همچنین در حوزه نشر و گسترش فرهنگ حجاب و عفاف عمده بحث هم باید متمرکز در مدارس باشد. جمع‌آوری نیروهای جهادی جهت اقدامات لازم مانند برگزاری کلاس‌ها، کارگاه‌های آموزشی و برپایی کرسی‌های آزاداندیشی که متاسفانه تاکنون مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، از دیگر نکات لازم است. رهبر انقلاب نکات حساس و کلیدی را بیان می‌کنند اما لبیک‌گویان کم هستند؛ ضمناً لزوم کمپین پرسشگری در امر حجاب از اتفاقاتی است که می‌تواند موثر باشد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت