موانع مدیریت علمی کشور/بخش قابل توجهی از نخبگان با مشکل مواجه‌اند


موانع مدیریت علمی کشور/بخش قابل توجهی از نخبگان با مشکل مواجه‌اند

صدرا با بیان اینکه نخبگان حکم شبکه عصبی جامعه را دارند و هر آسیبی به آنها کل جامعه را دچار مشکل می‌کند، گفت: باید با نگرش ستادی ظرفیت‌های نخبگانی را به جامعه بیاوریم. اداره جامعه بر اساس ظرفیت‌های علمی نیازمند راهبری اندیشمندان و علما است.

«علیرضا صدرا» در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه نقش نخبگان و خاستگاه آنها در هر جامعه ای روشن است، اظهار کرد: این بدان معنا است که رهبران سیاسی با تکیه بر قوای فکری و علمی در کشور است که امور را اداره می کنند و به بیان این دیگر اندیشمندان و نخبگان هادی جامعه هستند.

عضو هیت علمی دانشگاه تهران افزود: نخبگان در دو دسته شامل نخبگان عمومی که مردم را هدایت می کنند و دیگری نخبگان مدیریتی هستند که باید این مساله را اجرا کنند. در اهمیت جایگاه نخبگان در جامعه همین بس که امیرالمومنین امام علی(ع) فرمودند: «العُلَماءُ حُکّامٌ عَلَى النّاسِ» (عالمان، فرمانروای بر مردم اند).

صدرا افزود: بنابر این، در هر جامعه ای اگر علما اصلاح شدند می توانند جامعه را اصلاح کنند و اگر ناکارآمد بودند جامعه نیز همان می شود و اوج فساد نیز همین ناکارآمدی است. اگر دانشمندان، رهبران علمی و سیاسی دو لایه باشند، نقش ترویجی و تحققی دارند.

وی با اشاره به اینکه نخبگان نقش تحققی دارند، گفت: در این میان رهبران سیاسی و علمی، حکم مغز را دارند، قوه عاقله جامعه هستند و نخبگان حکم شبکه عصبی جامعه را دارند و هر آسیبی به آنها کل جامعه را دستخوش مشکل می کند در نتیجه امروز باید بتوانیم از ظرفیت های نخبگانی بنا بر آنچه که مقام معظم رهبری تاکید دارند، استفاده کنیم.

صدرا تصریح کرد: باعث تاسف است که امروز جو یاس در میان جامعه نخبه وجود دارد، چرا که امکان استفاده از توانایی های خود را ندارند، البته نَه به طور کلی اما بخش قابل توجهی از نخبگان با مشکل مواجه اند، زمانی که از اداره کشور از طریق ظرفیت های علمی صحبت می کنیم این مهم در صورتی محقق خواهد شد که بتوانیم در سایه راهبری اندیشمندان و عالمان، امور را جلو ببریم.

وی با اشاره به مشکلات متعدد اقتصادی ابراز کرد: امروز با رکورد تورمی مواجهیم، یعنی تقاضا بالاست اما تولید به آن اندازه نیست و این شرایط دقیقا مثل چشمه ای است که آب درون آن مانده و جاری نیست، واقعیت آن است که ما اشکال کارآمدی ساختاری داریم و قانون گذاری مان یا ضعف دارد یا به درستی قانون اجرا نمی شود.

صدرا ادامه داد: از سوی دیگر نظام بروکراسی ما واقعا ناکارآمد است، عزم جدی نیست، ساختار اداری فاقد ظرفیت سازی است که انقلاب داشته، اگر در جنگ موفق شدیم از آن جهت بود که ساختار اداری در آن وجود نداشت.

وی اظهار کرد: جمهوریت و اسلامیت فرصت است، اما اگر جناح ها نهادینه نشوند، کادرسازی نکنند، جدل پیش آمده و اینگونه می شود که ناکارآمدی در جامعه جلوه گر خواهد شد و هر کسی که روی کار می آید دیگر برنامه ندارد.

صدرا افزود: وقتی که جنگ رخ داد، قرارگاه ها شکل گرفتند و نوعی نگاه ستادی حاکم بود، تصور می کنم اکنون نیز باید نگرش ستادی داشته باشیم تا بتوانیم ظرفیت های نخبگانی را به جامعه بیاوریم، اکنون که دولت مهمترین عنصر است هر کسی هر کاری که بخواهد انجام بدهد باید از دولت مجور بگیرد، مقام معظم رهبری نیز تاکید کردند که دولت باید هادی و ناظر باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم باید همه کاره باشند، دولت باید کارگزار باشد نه کارپرداز و کارگزین، معتقدم باید به دولت نقش نرم بدهیم. اگر با این روال ادامه دهیم پیکان سال 48 امروز هم همان پیکان است فقط رنگ اش تغییر کرده، باید نظام اداری معمارانه باشد تا شبکه نخاعی جامعه شکل بگیرد و این مهم میسر نمی شود جز آنکه نخبگان به میدان بیایند.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!