اهمیت حج در پرداختن به مسائل کشورهای اسلامی است


اهمیت حج در پرداختن به مسائل کشورهای اسلامی است

طبق آیات و روایات اسلامی از فریضه حج باید به عنوان یک فرصت طلایی برای طرح و حل مسائل دنیای اسلام بهره برد و تحلیل قضایای مربوط به دنیای اسلام مانند تجاوز به یمن و میانمار را در آثار و برکات حج به منزله یک عمل عبادی سیاسی باید جست.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: نشست علمی «حج، جهان اسلام و معامله قرن» برگزار شد.

حجت الاسلام «مصطفی فقیه اسفندیاری»، روز گذشته (دوشنبه، ۲۰ خرداد) در این نشست که در محل دانشگاه علوم اسلامی رضوی شهر مشهد و با مشارکت بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد، گفت: می‌توان چالش هایی همانند مسأله فلسطین و طرح معامله قرن را با قصد ایجاد درگیری در جهان اسلام در این فرصت واکاوی کرد.

مدیر گروه فلسفه و کلام دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: طبق آیات و روایات اسلامی از فریضه حج باید به عنوان یک فرصت طلایی برای طرح و حل مسائل دنیای اسلام بهره برد و تحلیل قضایای مربوط به دنیای اسلام مانند تجاوز به یمن و میانمار را در آثار و برکات حج به منزله یک عمل عبادی سیاسی باید جست.

وی تصریح کرد: جریان کلام اشعری امروز در دنیای اسلام حاکم شده است که در مراجعه به قرآن، قائل به گونه‌ای ظاهرگرایی اند و آیات قرآن را به ظواهر آن تعبیر و تفسیر می‌کنند که منطبق بر آیات و روایات ائمه(ع) نیست.

فقیه اسفندیاری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به نگاه ویژه خود معتقد است حج یک عمل عبادی سیاسی است و دین از سیاست جدا نیست و مهم‌ترین بخش از رسالت پیامبران نیز مبحث حاکمیت است.

وی افزود: بر اساس آیات قرآن، دل‌های مردم باید به سوی اولیای الهی توجه داشته باشد و بر طبق روایات در هیچ دوره‌ای برگزاری حج، خالی از حضور ولی خدا نخواهد بود.

حج فضای مناسبی برای معرفی انقلاب اسلامی است

حجت‌الاسلام‌ «سیدحسن وحدتی‌شبیری» دیگر سخنران این نشست، در ادامه گفت: دشمنان اسلام با معامله قرن به دنبال تفرقه بین مسلمانان هستند اما خوشبختانه مسلمانان بیدار شده و یک حرکت مستدام و مستمر را آغاز کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در حاشیه نشست علمی «حج، جهان اسلام و معامله قرن» افزود: این دانشگاه فعالیت‌های بین‌المللی دارد و در بین مسلمانان و جهان اسلام یک دانشگاه شناخته شده ای است.

وی ادامه داد: در زمره فعالیت‌های این دانشگاه، معرفی حج به عنوان یک فضای مناسب برای معرفی انقلاب اسلامی و رساندن پیام انقلاب اسلامی ایران به اکثر نقاط عالم و مسلمانان در جهان اسلام است.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با تأکید به موضوع این نشست، تصریح کرد: جهان اسلام در هر زمانی نیاز به اتحاد، هم‌افزایی و تعامل دارد. مسلمانان باید با یکدیگر هم‌صدا سخن بگویند و در مقابل دشمنان صف واحد را تشکیل دهند.

وحدتی‌شبیری افزود: خوشبختانه این نشست به اهداف خوبی دست یافته و میهمانانی از داخل و خارج کشور در این نشست شرکت کرده‌اند. آن‌ها به دو زبان انگلیسی و عربی از شخصیت‌های تشیع و اهل‌تسنن سخن گفتند و همه متفق بودند وقت آن رسیده که مسلمانان در مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به یکدیگر نزدیک شده و هم‌صدا شوند.

وی در ادامه بیان کرد: چه اشکالی دارد ما مسلمانان بازار مشترک اسلامی داشته باشیم یا مرکز داوری بازرگانی مشترک برای جهان اسلام ایجاد کنیم. چرا باید مسلمانان در نزاع‌های خودشان به دادگاه‌های اجنبی و بیگانه مراجعه کنند؟

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: دشمنان با عنوان معامله قرن که هیچ محتوایی از آن ارائه نمی‌دهند به دنبال آن هستند که مسلمانان را سرگرم شعارهای فاسد و پوچ خودشان کنند.

وحدتی‌شبیری بیان کرد: هدف آنها منحرف کردن جهان اسلام از واقعیات جامعه اسلامی است تا مسلمان‌ها برای فتح بیت‌المقدس به جان هم بیافتند. معامله قرن چیزی جز ایجاد تفرقه بین مسلمانان نیست. اما خوشبختانه مسلمانان بیدار شدند و خیزش اسلامی در بین آنها ایجاد شده و یک حرکت مستدام و مستمر را آغاز کرده‌اند.

وی حج را یک فرصت خوب برای وحدت مسلمانان عنوان کرد و افزود: مسلمانان در جریان حج باید پیام الهی را درک کنند و فقط به فکر اتحاد باشند و به مقام بندگی پروردگار برسند، عصاره حج چیزی جزء تسلیم در مقابل فرمان خدا نیست.

رژیم صهیونیستی با مقاومت مردم فلسطین نابود خواهد شد

در ادامه این نشست «ناصر ابوشریف» در سخنانی گفت: قرارداد قرن هیچ فرصتی برای تحقق ندارد؛ چرا که مردم فلسطین این قرارداد را نپذیرفته و رد کردند.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران افزود: قرارداد قرن، حذف مسأله قدس، فلسطین و برگشت آوارگان فلسطینی به وطن‌شان را شامل می‌شود. همچنین دادن خودمختاری محدود و یکسری امتیازات مالی به مردم فلسطین است که در واقع در کنفرانس بحرین درج شده است.

وی بیان کرد: به رقم تمام حمایت‌هایی که آمریکا و متأسفانه برخی کشورهای منطقه از طرح معامله قرن می‌کنند، اما خطوط دفاعی مردم فلسطین و امت اسلامی اجازه نخواهند داد که این طرح تحقق پیدا کند.

ابوشریف با ابراز خرسندی از حمایت مردم ایران از فلسطین و حضور گسترده آنان در روز قدس تصریح کرد: همان‌طور که مردم ایران در روز قدس گفتند، امید داریم قرارداد مقاومت اسلامی جایگزین معامله قرن شود.

وی به مقاومت 100 ساله مردم فلسطین اشاره و بیان کرد: سالیان سال است که مردم فلسطین در برابر فتنه دشمنان اسلام ایستاده‌اند؛ توطئه‌ای که اول انگلستان آن را آغاز کرد، سپس فرانسه و آمریکا ادامه دهنده این دشمنی بودند و اکنون یهودیان با تمام امکانات‌شان پای کار آمدند، ولی پایداری مردم فلسطین نیز ادامه دارد و جمعیت فلسطینی‌ها در داخل فلسطین بیشتر از یهودیان است.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در پایان از تحقق وعده الهی سخن گفت و خاطرنشان کرد: مقاومت مردم فلسطین به هیچ عنوان شکسته نخواهد شد. امپراطوری‌های زیادی به منطقه آمدند اما یک مدت ماندند، اشغال کردند و همه رفتند؛ رژیم صهیونیستی نیز از این قاعده مستثنی نیست، او هم رو به زوال خواهد بود و فلسطین به امت اسلامی و مردمش باز خواهد گشت.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا