ماراتن کنکور کارشناسی ارشد 98 آغاز شد


ماراتن کنکور کارشناسی ارشد 98 آغاز شد

آزمون کارشناسی ارشد سال 1398 و بیست و چهارمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور در نوبت صبح امروز پنجشنبه آغاز شد.

آفتاب‌‌نیوز :

این آزمون از ساعت ۷:۳۰ صبح روز پنجشنبه در ۶ گروه آموزشی و ۱۳۱ کد رشته برای تمام دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی با حضور ۶۱۴ هزار و ۸۸۳ داوطلب آغاز شد و تا ظهر فردا ۲۴ خردادماه ادامه دارد.

داوطلبان تا ساعت ۲۴ شب گذشته مهلت داشتند، کارت ورود به جلسه خود را دریافت کنند.

برای شرکت در جلسه آزمون همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون و همچنین اصل کارت ملی یا اصل شناسنامه عکس دار و ارائه آن الزامی است.

اطلاعات آماری کنکور ارشد

از تعداد ۶۱۴ هزار و ۸۸۳ داوطلب این آزمون، تعداد ۳۰۸ هزار و ۵۴ نفر معادل ۵۰.۱۰ درصد داوطلبان زن و تعداد ۳۰۶ هزار و ۸۲۹ نفر معادل ۴۹.۹۰ درصد داوطلبان مرد هستند.

تعداد داوطلبان ثبت نام کننده در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ نسبت به آمار داوطلبان سال ۹۷ این آزمون ۱۲۱ هزار و ۵۰۲ نفر کمتر است.

در گروه علوم انسانی ۳۸۵ هزار و ۶۴۰ داوطلب در ۴۵ کد رشته، در گروه علوم پایه ۳۳ هزار و ۶۷۸ داوطلب در ۱۷ کد رشته، در گروه فنی و مهندسی ۱۳۰ هزار و ۴۰۶ داوطلب در ۲۴ کد رشته، در گروه کشاورزی و منابع طبیعی ۱۷ هزار و ۸۵۱ داوطلب در ۲۳ کد رشته، در گروه هنر ۴۵ هزار و ۹۱۳ داوطلب در ۱۳ کد رشته و در گروه دامپزشکی یک هزار و ۳۹۵ داوطلب در ۹ کد رشته به رقابت می‌پردازند.

در آزمون امروز صبح، ۲۹۹ هزار و ۵۶۴ داوطلب در ۳۲ کد رشته، بعدازظهر پنجشنبه ۸۲ هزار و ۶۷۸ داوطلب در ۶۳ کد رشته و صبح جمعه ۲۴ خرداد ۲۷۳ هزار و ۳۱۰ داوطلب در ۳۶ کد رشته به رقابت می‌پردازند.

ضوابط آزمون

برای پاسخگویی به سوالات تستی و درج آن در پاسخنامه، منحصراً از مداد سیاه نرم پررنگ استفاده شود.

نظر به اینکه سوالات رشته‌های امتحانی دوره کارشناسی ارشد به گونه‌ای طراحی شده است که برای پاسخگویی به سوالات دروس ذیربط نیاز به ماشین حساب نیست، به تمام داوطلبان تأکید شده است برای پاسخگویی به سوالات هر یک از رشته‌های امتحانی نیاز به ماشین حساب نبوده و از ورود داوطلبانی که ماشین حساب برای شرکت در جلسه آزمون (از هر نوع آن) به همراه داشته باشند ممانعت به عمل خواهد آمد و با آنان برابر مقررات قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری رفتار خواهد شد.

پس از برگزاری آزمون و تصحیح اوراق‌، کارنامه تمام داوطلبان شرکت کننده در آزمون هر یک از کد رشته‌های امتحانی‌، به نحو مقتضی و در دهه دوم تیر ماه سال ۱۳۹۸ از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش در اختیار داوطلبان قرار داده خواهد شد.

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته می‌شوند، ضرورت دارد بر اساس دستورالعمل‌هایی که اعلام خواهد شد، نسبت به انتخاب کد رشته محل‌های تحصیلی مورد علاقه خود از کد رشته امتحانی یا کد رشته‌های امتحانی مجاز اقدام و از طریق اینترنت نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته مربوط اقدام کنند.

زمان انتشار کارنامه نتایج اولیه

پس از برگزاری آزمون، نتایج اولیه به صورت کارنامه در تیرماه منتشر می‌شود و دفترچه راهنمای انتخاب رشته پس از انتشار کارنامه در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند ۱۰۰ کد رشته را انتخاب کنند و گزینش نهایی بر اساس ۸۰ درصد نمره آزمون و ۲۰ درصد معدل دوره کارشناسی انجام می‌شود.

فهرست اسامی چند برابر ظرفیت رشته‌های خاص برای آزمون‌های عملی و زمان مصاحبه و آزمون‌های عملی در مهلت مقتضی به اطلاع داوطلبان می‌رسد.

نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ در اواخر شهریورماه اعلام می‌شود.

به گفته ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، ظرفیت پذیرش در کنکور کارشناسی ارشد ۹۸ تغییر نمی‌کند. این ظرفیت سال گذشته حدود ۱۷۰ هزار نفر بود.

بیست و چهارمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور

هم زمان با برگزاری آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۸، اولین مرحله آزمون بیست و چهارمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور در رشته‌های زبان و ادبیات فارسی (کد ۱۱۰۱)، مجموعه علوم جغرافیایی (کد ۱۱۰۲)، علوم اقتصادی (کد ۱۱۰۵)، مجموعه الهیات و معارف اسلامی – علوم قرآنی (کد ۱۱۱۱)، مجموعه علوم تربیتی (کد ۱۱۱۷)، مجموعه حقوق (کد ۱۱۲۶)، مجموعه روانشناسی (کد ۱۱۳۳)، علوم زمین (کد ۱۲۰۱)، شیمی (کد ۱۲۰۳)، مجموعه فیزیک (کد ۱۲۰۴)، مجموعه زیست‌شناسی سلولی ملکولی (کد ۱۲۰۶)، آمار (کد ۱۲۰۷)، مجموعه ریاضی (کد ۱۲۰۸)، زیست‌شناسی گیاهی (کد ۱۲۱۳)، زیست‌شناسی جانوری (کد ۱۲۱۴)، مجموعه مهندسی برق (کد ۱۲۵۱)، مجموعه مهندسی شیمی (کد ۱۲۵۷)، مهندسی صنایع (کد ۱۲۵۹)، مجموعه مهندسی عمران (کد ۱۲۶۴)، مجموعه مهندسی مکانیک (کد ۱۲۶۷)، مجموعه مهندسی مواد و متالورژی (کد ۱۲۷۲)، مهندسی کامپیوتر (کد ۱۲۷۷)، مجموعه زراعت و اصلاح نباتات (کد ۱۳۰۳) و طراحی صنعتی (کد ۱۳۶۲) برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق