سناریوی جدید حمله شیمیایی تروریستها/ پشت پرده انفجارهای پی در پی در رقه/ آزادی شهرک راهبردی تل ملح


سناریوی جدید حمله شیمیایی تروریستها/ پشت پرده انفجارهای پی در پی در رقه/ آزادی شهرک راهبردی تل ملح

خبرگزاری آریا- آخرین اخبار از تحولات سوریه از حمله شیمیایی احتمالی تروریست‌ها به 6 منطقه در «حماه» و کشف گور جمعی در حومه غربی الرقه حکایت دارد.

سناریوی جدید حمله شیمیایی تروریستها/ پشت پرده انفجارهای پی در پی در رقه/ آزادی شهرک راهبردی تل ملح
خبرگزاری آریا- آخرین اخبار از تحولات سوریه از حمله شیمیایی احتمالی تروریست‌ها به 6 منطقه در «حماه» و کشف گور جمعی در حومه غربی الرقه حکایت دارد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، تحرکات تروریست‌ها در شمال غرب سوریه برای آماده کردن سناریوی شیمیایی جدید و متهم کردن ارتش سوریه به استفاده از آن همچنان ادامه دارد.
عناصر گروه تروریستی «جیش العزه» سه کپسول گاز کلر از عناصر جبهه النصره در شمال حماه تحویل گرفتند و احتمالا شش منطقه از استان حماه، هدف سناریوی شیمیایی آنان خواهد بود.
در جدیدترین اقدامات تروریست‌ها، منابع آگاه حاضر در ریف استان ادلب (شمال غرب سوریه) اعلام کردند که عناصر گروه تروریستی «جبهه النصره» سه کپسول گاز کلر را از یکی از مقرهای این گروه در منطقه «جبل الزاویه» (جنوب ادلب) به سمت ریف شمالی استان «حماه» انتقال دادند.
این منابع به خبرگزاری اسپوتنیک گفتند که عناصر النصره، این کسپول‌ها را با یک خودروی آمبولانس که وابسته به عناصر «کلاه سفید» بود، از جنوب ادلب منتقل کرده و آن را به یکی از فرماندهان گروه تروریستی «جیش العزه» در شهر «کفرزیتا» تحویل دادند.
انتقال این محموله از گاز کلر به مناطق کم‌جمعیت در شمال حماه، بار دیگر فرضیه نمایش سلاح شیمیایی را به ذهن متبادر می‌کند تا تروریست‌ها با متهم کردن ارتش سوریه، بتوانند خواستار مداخله خارجی شوند و بدین ترتیب، عملیات نیروهای سوری در استان ادلب متوقف شود.
در همین ارتباط، خبرنگار اسپوتنیک که در حماه حضور دارد، به نقل از گزارش‌های رسانه‌ای، امنیتی و دیپلماتیک که برخی از آن را وزارت خارجه روسیه صادر کرده، اعلام کرد که جیش العزه در شمال و شمال غرب حماه، چندین انبار حاوی خمپاره‌های حامل ماده کلر دارد.
به گفته وی، بخشی از این خمپاره‌ها در سرداب‌هایی انبار شده که در تونل‌های ارتباطی بین کفرزیتا-«اللطامنه» و همچنین تونل‌های مزارع جنوبی شهرک «لطمین» تعبیه شده است.
در واقع، از این خمپاره‌های برای حمله به روستاها و شهرک‌های دور دست استفاده می‌شود. لذا احتمال دارد که از این کپسول‌های جدید، در حمله به مناطق مسکونی اطراف کفرزیتا استفاده شود.
خبرنگار اسپوتنیک تأکید کرد، مناطقی که احتمال دارد به آن حمله شیمیایی صورت گیرد، عبارتست از: بخش شرقی کفرزیتا، شهرکهای لطمین، «الصیاد و اللحایا»، اطراف شهرهای «مورک و خان شیخون». در این مناطق، شمار کمی از غیر نظامیان حضور دارند. اینها، افرادی هستند که از ترس مصادره اموالشان توسط جیش العزه، خانه‌های خود را ترک نکرده‌اند.
به گفته وی، احتمالا عناصر جیش العزه با همکاری کلاه سفیدها دست به این حملات شیمیایی در این مناطق کم جمعیت بزنند؛ زیرا تصویربرداری و تدوین این سناریو، در این گونه مناطق نسبت به مناطق پرجمعیت آسان‌تر است.
کلاه سفیدها یک گروه مرتبط با تروریست‌ها است که از سال 2013 در سوریه نقش زیادی در حمایت از آنان دارد. این گروه که توسط انگلیس و آمریکا حمایت مالی می‌شود، مدعی کمک به افراد غیر نظامی در سوریه است.
کلاه سفیدها و عناصر النصره از این طریق، ابزارهای لجستیک خود را برای انجام حملات ساختگی شیمیایی در جبهه‌های مختلف حلب، حماه و ادلب در اختیار دارند تا به محض هر گونه تحرک ارتش سوریه از این سلاح استفاده و ارتش سوریه را متهم کنند.

پشت پرده انفجارهای پی در پی در "رقه"
هر چند هیچ گروهی مسئولیت انفجارهای پی در پی ضد شبه نظامیان قسد – وابسته به آمریکا - را به عهده نگرفته است، اما برخی از بزرگان عشایر رقه، خود فرماندهان قسد را به دست داشتن در این انفجارها متهم می کنند.
بر پایه این گزارش، هدف از این انفجارها که به دستور آمریکا انجام می شود بزرگنمایی حضور عناصر گروه تروریستی داعش در منطقه برای توجیه ادامه ی حضور نیروهای آمریکایی در مناطق شرق فرات است.
به گزارش اسپوتنیک شب گذشته یک گروه ناشناس با بمب گذاری در مسیر گشتی شبه نظامیان قسد - هنگام عبور از نزدیکی زندان مرکزی در جاده ی رقه – حسکه، این گشتی را هدف قرار دادند و 16 شبه نظامی قسد کشته یا زخمی شدند.
دو انفجار شدید دیگر در دوم ماه میلادی جاری شهر رقه را به لرزه در آورد که منجر به کشته شدن یک فرمانده ارشد قسد و 15 شبه نظامی دیگر شد.
در نوزدهم ماه گذشته میلادی نیز 3 انفجار در رقه به وقوع پیوست که منجر به کشته وزخمی شدن حدود 30 نفر شد. دو انفجار از آن سه، دو گشتی قسد را هدف قرار داد و منجر به کشته وزخمی شدن همه افراد گشتی ها شد. انفجار سوم اما گروهی از مردم عادی را هدف قرار داد وشماری از آن ها را کشته و زخمی کرد.
چند روز قبل از این انفجارها، 2 انفجار بزرگ دیگر در رقه رخ داد؛ یکی از آن دو یک مرکز پلیس وابسته به شبه نظامیان قسد را هدف قرار داد ودومی نیز در نزدیکی شرکت برق رقه رخ داد. این دو انفجار نیز منجر به کشته وزخمی شدن حدود35 نفر از عناصر قسد ومردم عادی شد.

آزادی شهرک راهبردی تل ملح
ارتش سوریه شهرک راهبردی تل ملح را در حومه حماه پس از درگیری با جبهه النصره آزاد کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، ارتش سوریه شهرک راهبردی تل ملح را در حومه حماه آزاد کرد.
نیروهای ارتش سوریه شهرک تل ملح را در حومه شمال غربی حماه پس از درگیری با جبهه النصره باز پس گرفتند.
در همین حال خبرگزاری سوریه «سانا» از کشته شدن تعدادی از افراد مسلح و زخمی شدن شمار دیگری از آنان و انهدام تجهیزات و خودروهای آنان خبر داد و اعلام کرد نیروهای ارتش سوریه با هدف قرار دادن مواضع جبهه النصره در محورهای شهرک تل ملح و شهرک شبین در شمال شهر الحرده در شمال غربی حماه, شمار زیادی از جنگجویان این گروه تروریستی را به هلاکت رساندند یا زخمی کردند.
سانا همچنین افزود: در عملیات ارتش سوریه, پایگاه های جبهه النصره و سکوهای پرتاب موشک آن در شهرک کفرزیتا در منطقه مرزهای اداری بین استان های ادلب و حماه هدف قرار گرفت. همچنین منابع نظامی تاکید کردند نیروهای ارتش سوریه حملات گروه های مسلح را در شهرک عطیره در حومه شمالی لاذقیه خنثی و دفع کردند.

کشف گور جمعی در حومه غربی الرقه
یک گور جمعی حاوی پیکر‌های نیرو‌های ارتش سوریه که تروریست‌های وهابی صهیونیستی داعش آنان را به شهادت رساندند در حومه غربی الرقه سوریه کشف شد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، این گور جمعی در پی گزارش‌های ساکنان منطقه کشف شد. ساکنان این منطقه گفتند در این منطقه شماری گور‌های جمعی شهدای ارتش سوریه وجود دارد. شماری از نیرو‌های ارتش سوریه هنگام کنترل تروریست‌های داعشی بر استان الرقه به شهادت رسیدند و در گور‌های جمعی دفن شده اند.
منابع محلی گفتند در گور جمعی کشف شده، پیکر‌های شهدای محافظ فرودگاه نظامی الطبقه و شماری از غیر نظامیانی که از ظلم و ستم داعش گریخته و به فرودگاه نظامی الطبقه پناهنده شده بودند، پیدا شده است.
یکی از نیرو‌های نظامی سوری گفت: ”یکی از ساکنان منطقه به ما اطلاع داد که یک گور جمعی حاوی بقایای پیکر‌های شهدای حامی فرودگاه نظامی الطبقه در اینجا وجود دارد. بقایای شماری از پیکر‌ها را پیدا کردیم و به بیمارستان نظامی حلب منتقل خواهیم کرد تا نمونه "دی ان ای" گرفته شود تا شناسایی شوند. “

هلاکت یکی از سرکرده های اصلی تروریست ها
یکی از اصلی ترین سرکرده های تروریست های سوری در درگیری با نیروهای ارتش این کشور به هلاکت رسید.
به گزارش المنار، یکی از سرکرده های نظامی گروه تروریستی العز معروف به عبدالباسط الساروت در درگیری با نیروهای ارتش سوریه در حومه شمالی حماه به هلاکت رسید.
وی از اولین کسانی است که با شروع بحران سوریه، در حمص علیه حکومت سوریه سلاح به دست گرفت و با گروه های مختلف تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره همکاری کرد.
تروریست های جبهه النصره به خسارات و تلفات خود در درگیری با نیروهای ارتش سوریه اذعان کردند.
به گزارش العالم، گروه های مسلح وابسته به گروه تروریستی جبهه النصره در سوریه به خسارات فراوان و کشته شدن شمار زیادی از سرکرده های خود از جمله فرد معروف به عبدالباسط الساروت اذعان کردند.
ارتش سوریه تجهیزاتی را که تروریست ها از آنها برای حمله به مناطق مختلف حومه شمالی حماه استفاده می کردند منهدم کرد و شمار زیادی از تروریست ها را به هلاکت رساند. ارتش سوریه در حومه شمالی حماه ضربات سنگینی به تروریست ها وارد کرد و خسارات سنگینی نیز به تروریست ها در حومه ادلب زد و مواضع آنها را در هم کوبید. تعداد زیادی از تروریست ها نیز در اطراف خان شیخون به هلاکت رسیدند و مواضع آنها نیز منهدم شد.

اقدام ترکیه به اسکان خانواده‌ عناصر «النصره» در شمال سوریه
طبق گفته منابع خبری کُرد در سوریه، ترکیه حدود 190 هزار نفر از خانواده‌ عناصر جبهة النصره (القاعده) را در مناطق اشغالی شمال سوریه اسکان داده است.
منابع خبری کُرد از سیاست‌های «تغییر بافت جمعیتی» در مناطق تحت تسلط تروریست‌های وابسته به ترکیه در شمال سوریه خبر می‌دهند.
خبرگزاری «هاوار» -وابسته به کُردها- گزارش داد که در راستای اعمال سیاست تغییر بافت جمعیت، ترکیه و عناصر وابسته به این کشور، «به عملیات اسکان خانواده‌های مزدورانی ادامه می‌دهند که از ادلب می‌آیند».
هاوار اعلام کرد که خانواده‌های تروریست‌های حاضر در ادلب، در «عفرین، أعزاز، الباب، جرابلس و الراعی» اسکان داده می‌شوند.
به گزارش این خبرگزاری، ترکیه و عناصر وابسته به این کشور «از همه ابزارهای منافی حقوق بشر استفاده می‌کنند تا به ساکنان اصلی عفرین فشار وارد کنند تا مهاجرت کنند و املاک و منازل آنان را تصاحب کرده و خانواده‌های [تروریستهای وابسته به خود] را در آن اسکان دهند».
یک منبع ویژه به هاوار گفت که «حدود 190 هزار نفر از خانواده‌های مزدوران هیئة تحریر الشام -جبهه النصره سابق- از شهر ادلب خارج و در مناطق عفرین، اعزاز، الباب، جرابلس و الراعی مستقر شدند».
بنا بر این گزارش، هزاران نفر از خانواده‌های عناصر تحریر الشام از آغاز ماه می به منطقه عفرین مهاجرت کردند. این گروه تحت حمایت ترکیه قرار دارد و پس از عملیات ارتش سوریه علیه تحریر الشام در ریفهای ادلب و حماه، این مهاجرت آغاز شد.
این منبع در ادامه اعلام کرد که در میان این 190 هزار نفر، ترکیه 60 هزار نفر از آنان را در روستاها و مناطق عفرین مستقر کرده است.
پیش‌تر نیز چهار هزار نفر از خانواده‌های عناصر تحریر الشام از ادلب به عفرین منتقل و در این منطقه اسکان داده شده بودند.
بر اساس اطلاعاتی که به دست هاوار رسیده، 60 هزار نفر از این خانواده‌ها نیز در جندریسه، شیه، بلبله، شرا و مرکز شهر عفرین مستقر شده‌اند.
ترکیه طی دو سال گذشته با همکاری تروریستهای موسوم به «ارتش آزاد» دو عملیات در شمال سوریه انجام داد؛ در عملیات «سپر فرات» توانست منطقه حد فاصل از شهر جرابلس تا اعزاز را با پیشروی در عمق صد کیلومتری به کنترل خود درآورد.
در دومین عملیات خود موسوم به عملیات «شاخه زیتون» نیز که ژانویه 2018 آغاز شد توانست منطقه عفرین واقع در شمال غرب استان حلب را از کنترل شبه نظامیان کُرد خارج کرده و بر آن مسلط شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد