لزوم توجه به ظرفیت دانشگاه‌ها در خصوصی سازی شرکت‌های دولتی


لزوم توجه به ظرفیت دانشگاه‌ها در خصوصی سازی شرکت‌های دولتی

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع صندوق رفاه دانشجویان گفت: دانشگاه و بخش خصوصی باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا از این طریق بخش خصوصی خود را ملزم به استفاده از کمک‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه بداند. متأسفانه تا کنون این اتفاق در کشور و استان مرکزی به وقوع نپیوسته است و در واگذاری بسیاری از شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی، جایگاه دانشگاه صنعتی اراک...

به گزارش ایسنا، سید فردین تقی زاده در جشن سی امین سالروز تأسیس دانشگاه صنعتی اراک، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: زمانی مأموریت دانشگاه‌های کشور با عنوان دانشگاه‌های نسل اول، تنها تربیت نیروی انسانی بود؛ پس از آن با حرکت جامعه دانشگاهی کشور به سمت دانشگاه‌های نسل دوم، در کنار امور آموزشی به بحث پژوهش نیز توجه می‌شد و اساتید دانشگاه علاوه بر تدریس دروس دانشگاهی، به پژوهش‌های بنیادی نیز روی می‌آوردند.

وی ادامه داد: در دانشگاه‌های نسل سوم پژوهش‌های علمی به مرور زمان هدفمند شدند و دانشگاه‌ها با تربیت نیروهای ماهر و کارآفرین، در جهت رفع نیازهای جامعه برآمدند.

تقی زاده تحول گرا و تقاضا محور بودن را از جمله ویژگی‌های اصلی دانشگاه‌های نسل چهارم برشمرد و افزود: در چنین دانشگاه‌هایی برنامه‌های توسعه منطقه‌ای بر اساس طرح آمایش صورت می‌گیرند و رشته‌های بین رشته‌ای نیز فعال هستند. امروزه سرعت رشد علم در جهان به گونه‌ای است که بین علوم امسال و سال آینده تفاوت‌های اساسی مشاهده می‌شود و بر همین اساس باید نگاه به آموزش، در جهت رفع مشکلات جامعه باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه باید در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی و نوآوری محیط اطراف خود تأثیرگذار باشد، خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها علیرغم توانایی و ظرفیت‌های خود تا کنون نتوانسته اند پاسخگوی نیاز صنعت و جامعه باشند. بسیاری از مشکلات جامعه کنونی ما به بحث صنعت محدود نمی‌شوند و ما باید بومی کردن علوم انسانی را به عنوان اولویتی اساسی در دستور کار خود قرار دهیم.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع صندوق رفاه دانشجویان با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید توانایی برطرف کردن مشکلات جامعه در حوزه علوم انسانی را دارا باشند، بیان کرد: متأسفانه امروزه از ظرفیت دانشگاه‌های کشور به نحو مطلوب استفاده نمی‌شود و در خصوصی سازی ها نیز، جایگاه دانشگاه و نقش اساسی آن در توسعه پایدار ملی نادیده گرفته می‌شود.

تقی زاده تصریح کرد: دانشگاه و بخش خصوصی باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا از این طریق بخش خصوصی خود را ملزم به استفاده از کمک‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه بداند. متأسفانه تاکنون این اتفاق در کشور و استان مرکزی به وقوع نپیوسته است و در واگذاری بسیاری از شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی، جایگاه دانشگاه صنعتی اراک نادیده گرفته شده است.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌ها باید با تولید ثروت به سمت دانشگاه‌های اقتصادی و مولد حرکت کنند و تأمین نیازهای خود را صرفاً متکی به درآمدهای نفتی کشور تلقی نکنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون حجم زیادی از کارکنان مراکز دولتی کشور را فارغ التحصیلان مقطع دکتری تشکیل می‌دهند، خاطر نشان کرد: متأسفانه ما در کشور دچار مدرک گرایی شده ایم که امیدواریم با حرکت هدفمند و مسنجم دانشگاه‌های کشور به سمت کیفی سازی مسائل آموزشی، این مشکل نیز به زودی مرتفع شود. آموزش عالی در کشور ما به شدت مظلوم واقع شده است و به جرأت می‌توان گفت امروزه کسانی که در دانشگاه‌ها مسئولیتی را برعهده می‌گیرند، به نوعی ایثارگر به حساب می آیند؛ چرا که هم اکنون دانشگاه‌های کشور با مشکلات مالی متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند و با این شرایط باید هر لحظه منتظر اتفاقات پیش بینی نشده‌ای بود.

تقی زاده با اشاره به اینکه سیاست گذاری در حوزه خدمات رفاهی دانشجویان، یکی از رسالت‌های اصلی مجموعه صندوق رفاه دانشجویی به حساب می‌آید، گفت: متأسفانه از برنامه پنجم توسعه کشور تا کنون هیچ خوابگاه دانشجویی با بودجه دولتی به بهره برداری نرسیده است و با توجه به شرایط متفاوت ایران نسبت به کشورهای دیگر، نمی‌توان مشکلات مسکن دانشجویان را نادیده گرفت. صندوق رفاه آماده ارائه تسهیلات ارزان قیمت به دانشگاه‌ها جهت ساخت خوابگاه‌های دانشجویی توسط بخش خصوصی است. در همین راستا علیرغم دغدغه‌های فراوان بخش خصوصی، این مجموعه در تلاش است تا با فعال کردن این بخش در زمینه ساخت سراهای دانشجویی، بسیاری از این مشکلات را برطرف کند و نگرانی دانشجویان را در این زمینه به حداقل برساند.

وی افزود: صندوق در بخش سلف سرویس‌ها و خدمات رفاهی خوابگاهی نیز آماده ارائه تسهیلات و حمایت از دانشگاه هست.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع صندوق رفاه دانشجویان اظهار کرد: صندوق رفاه دانشجویان با ارائه تسهیلاتی در قالب وام‌های دانشجویی به دانشگاه‌هایی که کارگاه‌های مهارت محور یا دانشجویان دارای طرح‌های کار آفرینی دارند، از طرح‌های پژوهشی و نوآوری دانشجویان حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه مجموعه صندوق رفاه دانشجویان با پرداخت وام‌های بدون بهره به دانشجویان دکتری، سعی داشته است فرایند تحقیق و پژوهش این دانشجویان را با سهولت و فراغ بال بیشتری همراه کند، گفت: امیدواریم تا دانشگاه‌های کشور به کیفی سازی امور آموزشی خود اهتمام بیشتری بورزند تا از این طریق بتوانند مشکلاتی را که هم اکنون گریبان گیر جامعه است، برطرف کنند.

تقی زاده با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید طرح آمایش سرزمین را جدی بگیرند، ادامه داد: دانشگاه صنعتی اراک این پتانسیل را دارد تا در آینده بسیاری از مشکلات صنعت و جامعه را برطرف کند و خود را به عنوان دانشگاهی موفق به کشور معرفی کند.

وی در پایان گفت: امیدواریم با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان مرکزی و حمایت نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی، بیش از گذشته به توانایی دانشگاه‌های کشور، خصوصاً دانشگاه‌های استان مرکزی، توجه شود و بتوانیم در آینده شاهد اعتلا و پیشرفت روز افزون این دانشگاه باشیم.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها