هیچ طرحی برای بودجه انتخابات وجود ندارد!


به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) کمیسیون ضعیف این دوره از انتخابات تا کنون نتوانسته است هزینه دقیق انتخابات ریاست جمهوری را مشخص بسازد. در حالیکه سه ماه و دوازده روز دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است...

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) کمیسیون ضعیف این دوره از انتخابات تا کنون نتوانسته است هزینه دقیق انتخابات ریاست جمهوری را مشخص بسازد.
در حالیکه سه ماه و دوازده روز دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است اما تا کنون کمیسیون انتخابات بودجه انتخابات را مشحص نکرده است.

در همین حال بسیاری از کارشناسان انتخاباتی و کمیته های ناظر بر انتخابات و برخی از اعضای شورای ملی و سران احزاب و حتی شورای نامزدان، کمیسیون انتخابات را ضعیف دانسته و برگزاری یک انتخابات شفاف و صادقانه را در حد اعضای حاضر نمی دانند و مصرف بودجه انتخابات را مبهم توصیف کرده اند.

برخی از نامزدان در رابطه با بودجه انتخابات اذعان می دارند که قرار بوده جامعه جهانی و حکومت افغانستان هزینه های انتخاباتی را بپردازند اما تاکنون مبلغ وعده داده شده به این کمیسیون تعلق نگرفته است. هرچند این دلیل نمی شود که کمیسیون نتواند بودجه برگزاری انتخابات را مشخص نموده و اعلام نماید. شاید عدم پرداخت کامل بودجه این باشد که اصلا کمیسیون انتخابات تا کنون نتوانسته طرح بودجه را به جامعه جهانی و حکومت ارایه بدارد.

در تاریخ هشتم حمل 98 گفته شد 208 میلیون دالر بودجه برای انتخابات نیاز است و این اعلام بر اساس طرح مشخصی نبوده و یک برداشت فرضی از هزینه ها بوده است! زیرا کمیسیون انتخابات پس از یک بررسی دیگر بتازگی اعلام کرده است که بودجه انتخابات ریاست جمهوری در کشور، 108 میلیون دالر است.
اینکه چرا 208 میلیون دالر یکباره طی کمتر از سه ماه به 108 میلیون دالر تقلیل یافته است؟ معلوم نیست! شاید بگویند بخاطر برگزار نشدن انتخابات پارلمانی در غزنی است، اما مگر برگزاری انتخابات پارلمانی در غزنی حدود یکصد میلیون دالر مصرف دارد؟

مولاناعبدالله کمیشنر انتخابات در صفحه توییترش نوشته است که جامعه جهانی و حکومت حاضر به پرداخت بودجه هستند اما کمیسیون انتخابات هیچ طرحی به آنان پیرامون بودجه ارایه نکرده است.
عبدالله کمیشنر کمیسیون انتخابات در صفحه توییترش اضافه کرده، ابراز تاسف می کند که برنامه آگاهی عامه وجود نداشته و هیچ تلاشی در این زمینه صورت نگرفته است.

در حالیکه دوازده و نیم میلیون دالر به کمیسیون انتخابات اختصاص داده شده است که باید چهار ونیم میلیون دالر به آگاهی عامه مصرف می گردید اما تا کنون که ثبت نام رای دهندگان آغاز شده است از آگاهی عامه خبری نیست و معلوم نیست که این مبلغ اختصاص داده شده به آگاهی عامه در کجا و برای چه مواردی به مصرف خواهد رسید؟

در هر حال منتظر باشید که قسمت دیگری از بودجه بیت المال و پول خون این مردم به دستور ارگ نشینان توسط کمیسیون نالایق انتخابات حیف و میل خواهد شد و هیچکسی هم جوابگوی آن نخواهد بود! همچنان که در گذشته ها از این دست اتفاق ها زیاد افتاده و هیچکسی جوابگو نبوده است.

در این میان آن دو یا سه نفری که صادقانه پا به عرصه کمیسیون انتخابات گذاشته و میخواهند دلسوزانه برای برگزاری انتخاباتی شفاف و واقعی بکوشند، تلف خواهند شد و در اخیر احتمال دارد تمامی ناکامی را نیز بر گردن همان دو سه نفر بیندازند. در اینجا به آن افراد دلسوز توصیه می کنیم که تا آبروی شان نرفته و متهم نشده اند استعفا بدهند و خود را از این پروسه بدنام کنار بکشند!

در این دور از انتخابات هم چه مردم شرکت کنند یا نکنند فرقی نمی کند زیرا دست اندرکاران تقلب و جعل از حالا آرای انتخاباتی را مهندسی کرده اند و صرفا برای فریب اذهان عامه انتخابات نمایشی برگزار می کنند.
بازهم رای شما مردم در انتخابات هیچ تاثیری بر روند انتخابات و نتیجه آن ندارد.

کد (4)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس