برکات حضور جهادی اعضای کانون‌های مساجد در مناطق سیل‌زده/مهدویت؛ محور فعالیت در میان عشایر


برکات حضور جهادی اعضای کانون‌های مساجد در مناطق سیل‌زده/مهدویت؛ محور فعالیت در میان عشایر

ستاوی با اشاره به حضور جهادی اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان در مناطق سیل‌زده، گفت: با توجه به فعالیت گروه‌های انحرافی به ویژه وهابیت در مناطق مرزی، دوره‌های مهدوی برای دانش‌آموزان و نیز روستانشینان و عشایر این مناطق برگزار می‌شود.

«کریم ستاوی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت بیش از 70 کانون فرهنگی هنری در مساجد شهرستان شوش استان خوزستان، اظهار کرد: از این تعداد، ۳۵ کانون روستایی و ۲۵ کانون شهری هستند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد شهرستان شوش استان خوزستان برپایی محافل انس با قرآن کریم، مسابقات حفظ، قرائت قرآن و اذان در کانون های روستایی و شهری را از جمله برنامه های کانون های مساجد این شهرستان نام برد و افزود: این برنامه های فرهنگی در مناطق سیل زده نیز در کنار برنامه های نمایشی برای افزایش روحیه نشاط و شادی میان نوجوانان و جوانان در این مناطق برگزار می شود.

وی در ادامه گفت: برگزاری مسابقات فرهنگی به صورت کتبی و شفاهی، برگزاری گفتمان های مهدویت، سبک زندگی اهل بیت(ع)، کارگاه بصیرت افزایی، برپایی نمایشگاه کتاب و عکس، مسابقات کتابخوانی و فرهنگی در مناسبت های مختلف، برپایی دوره های هنری، آموزش رایانه دوره های هنری، کامپیوتر از برنامه هایی است که در کانون های مساجد این شهرستان برگزار می شود.

ستاوی افزود: البته تلاش می کنیم در برگزاری برنامه های کانون های مساجد به نیازهای مخاطبان و خانواده ها در مناطق مختلف هم توجه و بر این اساس برنامه ریزی های لازم صورت گیرد، به عنوان مثال سعی کردیم در زمینه معضلات و آسیب های اجتماعی که مردم با آن روبرو هستند، در کانون های فرهنگی هنری این شهرستان برنامه ها، نشست ها و کارگاه هایی آموزشی برگزار شود.

وی نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد را در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن مهم ارزیابی کرد و گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد ظرفیت قابل توجهی داشته و در واقع دانشگاه تاثیرگذاری محسوب می شوند. به همین جهت با توجه به اینکه فرقه های ضاله در مناطق مرزی فعالیت گسترده ای دارند، با همکاری بنیاد مهدی موعود(عج) برنامه ها و دوره های ویژه در روستاها و مدارس برگزار می کنیم. اما در عین حال نیازمند حمایت های ویژه از سوی مسئولین هستیم، زیرا برنامه ریزی و برنامه های انحرافی دشمنان خطر جدی برای جوانان این منطقه محسوب می شود. بنابراین باید با توجه به تهاجم فرهنگی دشمن برای جوانان برنامه های فرهنگی گسترده ای برای مقابله با تهاجم فرهنگی برگزار شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد شهرستان شوش استان خوزستان همچنین به برنامه ها و دوره هایی که به منظور کاهش آسیب هایی اجتماعی برگزار می شود، اشاره کرد و گفت: این دوره ها با همکاری نیروی انتظامی، دادگستری و بهزیستی در کانون های روستایی و مناطق مرزی برگزار می شود. ضمن اینکه از ظرفیت دانشگاه ها هم برای برگزاری برنامه های مشترک فرهنگی و آموزشی استفاده می کنیم.

وی با اشاره به نبود امکانات و تجهیزات کافی برای انجام فعالیت های فرهنگی در این شهرستان بویژه در مناطق روستایی، بیان کرد: لازم است، اهتمام ویژه مسئولان و دست اندرکاران برای ارسال کتاب با توجه به شرایط خاص مناطق مرزی مورد توجه قرار گیرد، تا کانون های فرهنگی هنری مساجد همانند دیگر مراکز فرهنگی به امکانات لازم مجهز شوند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد شهرستان شوش با اشاره به خسارت های ناشی از سیل اخیر که منجر به آسیب و از بین رفتن خانه و کاشانه مردم و کانون های فرهنگی هنری مساجد این شهرستان شد، تاکید کرد: علی رغم اینکه بسیاری از اعضای کانون ها و فعالان مسجدی در این بحران دچار آسیب هایی شدند اما به کمک هموطنان و آسیب دیدگان شتافتند که این کمک ها هم از نظر جمع آوری خسارت ها و گل و لای ناشی از سیل بود و هم جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی.

ستاوی با اشاره به کمک های چشمگیر فعالان کانون های مساجد استان خوزستان از سیل زدگان خاطرنشان کرد: علاوه بر آن بسیاری از کانون های فرهنگی هنری و اعضای کانون های این شهرستان در کمک رسانی به سیل زدگان حضور فعالی داشتند، و میزبان کاروان ها و موکب های کمک رسانی دیگر استان ها بودند.

بنابراین گزارش، «علی خاور» هم به فعالیت ها و برنامه های کانون فرهنگی هنری قاسم بن الحسن(ع) بخش شاوور از توابع شهرستان شوش اشاره کرد و گفت: این کانون فرهنگی هنری از سال 90 با مجوز رسمی ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان خوزستان در این منطقه فعالیت می کند و به دلیل آنکه در منطقه مرزی واقع شده و با توجه به برنامه های وهابیت در این منطقه به همین جهت برگزاری برنامه های مهدویت شناسی اولویت ما در برگزاری برنامه ها است.

مدیر کانون فرهنگی هنری قاسم بن الحسن(ع) بخش شاوور شهرستان شوش برپایی نمایشگاه کتاب، حجاب و عفاف با همکاری آموزش و پرورش منطقه، برپایی مسابقات کتابخوانی و برگزاری برنامه های اردویی را از جمله برنامه هایی نام برد که در این منطقه و برای کودکان و نوجوانان برگزار می شود و گفت: بسیاری از فعالان این کانون فرهنگی هنری که در بخش های مختلف فعالیت می کنند از نخبگان و افراد تحصیل کرده ای هستند که در صورت حمایت بیشتر می توانند توانمندهای خود را بیش از پیش در اختیار مردم منطقه قرار دهند.

وی تصریح کرد: علیرغم اینکه این کانون، کانون روستایی و در منطقه ای واقع است که بیشتر مردم ساکن در آن از عشایر هستند، مخاطبان و جوانانی که در برنامه ها شرکت می کنند، از افراد تحصیل کرده ای هستند که از دوران کودکی در برنامه های کانون حضور داشتند و با وجود مشغله کاری که در بخش های مختلف دارند و یا از اساتید دانشگاه هستند، همچنان در کانون و برنامه های آن شرکت می کنند.

خاور به اقداماتی که از سوی فعالان فرهنگی و اعضای کانون های مساجد این منطقه برای کمک به سیل زدگان صورت گرفت اشاره و خاطرنشان کرد: از همان روزهای آغازین سیل، فعالان فرهنگی این منطقه در کمک به سیل زدگان فعالیت های گسترده ای انجام دادند به طوری که ارسال بسته های غذایی، مالی، پوشاک و پتو و نیز فعالیت های همچون احداث سیل بند از جمله این اقدامات بوده است.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس