اشارات قرآن به یاران امام زمان(عج)/معرفت‌ به امام(عج)؛ مهمترین وظیفه منتظران


اشارات قرآن به یاران امام زمان(عج)/معرفت‌ به امام(عج)؛ مهمترین وظیفه منتظران

یک کارشناس مهدوی با بیان اینکه آیات مهدوی به دو دسته تفسیری و تأویلی تقسیم می‌شوند، گفت: چنان که آیه 148 سوره مبارکه بقره به یاران امام زمان(عج) و جمع شدن ایشان گرد امام(عج) به امر و خواست خدا اشاره دارد.

حجت‌الاسلام «سید روح الله زمانی موسوی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان با اشاره به تفسیر آیه ۱۴۸ سوره مبارکه بقره، اظهار کرد: خداوند در این آیه می فرماید: «وَ لِکُلّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّیها فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللّهُ جَمیعاً إِنَّ اللّهَ عَلى کُلِّ شَیْء قَدیرٌ؛ هر طایفه اى قبله اى دارد که خداوند آن را تعیین کرده است; در نیکى ها و اعمال خیر، بر یکدیگر سبقت جوئید! هر جا باشید، خداوند همه شما را (در روز رستاخیز) حاضر مى کند، زیرا او، بر هر کارى تواناست.»

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه آیات مهدوی قرآن کریم به دو دسته تفسیری و تأویلی تقسیم می شوند، افزود: آیات تفسیری آیاتی هستند که از تفسیر آیه به موضوع امام زمان (عج) می توان اشاره کرد، روایت تأویلی نیز آیاتی است که گرچه در ظاهر مطلبی عمومی بیان شده است اما تأویل آیه، اشاره به امام زمان (عج) دارد.

زمانی موسوی اضافه کرد: آیه ۱۴۸ سوره مبارکه بقره نیز از جمله آیات تأویلی در موضوع مهدویت است که خداوند در بخشی از آن می فرماید: انسان ها هر کجا که باشند در روز قیامت آنها را جمع خواهیم کرد، هرچند که ذرات وجودی انسان به واسطه مرگ و پوسیده شدن جدا شده باشد و از هم گسیخته باشد.

امام جمعه شهرستان خنداب استان مرکزی با بیان اینکه در تفسیر تأویلی این آیه، روایات و بیانات متعددی از اهل بیت علیه السلام مطرح شده است، گفت: در روایات آمده است که بخش «أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللّهُ جَمیعاً » در این آیه درباره یاران امام زمان (عج) مطرح شده است.

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در ادامه بیان کرد: امام باقر علیه السلام می فرمایند: منظور از این آیه شریفه اصحاب ۳۱۳ نفره امام زمان (عج) هستند که در زمان ظهور امام (عج) این افراد از اقصی نقاط عالم، توسط خداوند جمع می شوند و همچون ابرهای آسمان که توسط تندبادها جابجا می شوند، خداوند آنها را دور حضرت(عج) جمع کند.

وی ادامه داد: امام رضا علیه السلام نیز در این باره سوگند یاد می کنند که با قیام امام زمان (عج)، خداوند یاران ایشان را از تمام شهرها و روستاها جمع خواهد کرد و در کنار امام زمان (عج) قرار خواهد داد.

زمانی موسوی با اشاره به ارتباط تفسیر تأویلی و ظاهری آیه ۱۴۸ سوره مبارکه بقره، ابراز کرد: در ظاهر آیه این نکته بیان می شود که ذره ذره وجود انسان ها در روز قیامت جمع می شود که با باطن آیه نیز ارتباط دارد که نشان می دهد خداوند همانطور که قادر است ذره ذره وجود انسان ها را در روز قیامت جمع کند، قادر است یاران امام زمان (عج) را نیز جمع نماید.

وی با اشاره به نحوه جمع شدن یاران خاص امام زمان (عج) در طلیعه ظهور، ابراز کرد: خداوند بر اساس روایات، به راحتی یاران امام زمان (عج) را در یک روز و یک ساعت از اقصی نقاط جهان، برای برپایی حکومت عدل الهی جمع می کند و در اختیار امام زمان (عج) قرار می دهد.

این کارشناس مهدوی با اشاره به وظایف منتظران بر اساس این آیه شریفه، بیان کرد: منتظران ظهور در گام اول باید به دنبال کسب معرفت نسبت به امام زمان (عج) باشند که این از موضوعات مهم و اساسی در سبک زندگی اسلامی و مهدوی است.

زمانی موسوی اضافه کرد: منتظر ظهور امام زمان (عج) بودن، شور و انگیزه ای در زندگی ایجاد می کند که لازمه فروغ و روشنی همیشگی اش، آن است که معرفت خود را نسبت به امام زمان (عج) افزایش دهیم که این اولین و مهمترین وظیفه منتظران ظهور است.

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه ایجاد نشاط و امید یکی از مولفه های مهم در سبک زندگی منتظرانه است، گفت: یکی از ضروریات مهم پرداختن به مباحث مهدوی در جامعه ظرفیت آنها برای ایجاد امید در جامعه و افراد است و این آیه شریفه نیز دارای همین ویژگی است، زمانی که بیان می کند، خداوند این قدرت را دارد که اصحاب و یاران آن حضرت(عج) را در یک ساعت و روز جمع آوری کند نشان دهنده قدرت پروردگار است.

وی ادامه داد: قدرت خداوند این امید را در دل انسان زنده می‌کند که اگر مشکلات و سختی ها در جامعه امروز وجود دارد و مهدی ستیزانی در حال مقابله و مبارزه با جریان ناب مهدویت هستند خداوند مانع فعالیت و آسیب رسانی آنها خواهد شد.

زمانی موسوی با بیان اینکه توجه به علائم ظهور یکی دیگر از وظایف منتظران است، تاکید کرد: برخی از علائم ظهور لزوماً به این معنا نیست که در ایام منتهی به ظهور رخ می‌دهند بلکه ممکن است سال ها قبل از ظهور به صورت متناوب رخ دهند که بررسی و اطلاع از آنها امید را به زندگی انسان ها می بخشد.

امام جمعه شهرستان خنداب استان مرکزی با بیان این که علائم ظهور به دو دسته حتمی و غیرحتمی تقسیم می‌شود، تصریح کرد: این علائم مسیر را برای رسیدن به ظهور امام زمان (عج) نشان می دهد و مانع از منحرف شدن انسان در جهت گیری ها و حرکت های خود در اجتماع می شود.

وی در پایان با بیان اینکه در کنار توجه به علائم و نشانه های ظهور باید به مدعیان دروغین ظهور نیز توجه ویژه داشت، خاطرنشان کرد: برخی از مدعیان دروغین ظهور علائم و نشانه ها را جلب می کنند لذا باید به آن‌ها توجه داشته باشیم و مانع از فعالیت آنها شویم تا از راه منحرف نشویم.

پایان پیام/376

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول