ایستگاه تحلیل؛ لورنزو چگونه هوندای خود را تبدیل به دوکاتی می کند؟


موتوجی پی ایران – خورخه لورنزو برای بهتر کردن احساسش و نزدیک تر شدن به موتورسواران سریع و پیشتاز، در موتور رپسول هوندای خود از اجراء ترمزی استفاده می کند که قبلا در دوکاتی استفاده می کرد. بدون در نظر گرفتن تغییراتی در ارگونومی RC213V که مد نظر لورنزو است و به خاطر آن به کارخانه هوندا در ژاپن سفر کرده، او اذعان کرد که در مسابقه گذشته در موجلو، در...

موتوجی پی ایران – خورخه لورنزو برای بهتر کردن احساسش و نزدیک تر شدن به موتورسواران سریع و پیشتاز، در موتور رپسول هوندای خود از اجراء ترمزی استفاده می کند که قبلا در دوکاتی استفاده می کرد.

بدون در نظر گرفتن تغییراتی در ارگونومی RC213V که مد نظر لورنزو است و به خاطر آن به کارخانه هوندا در ژاپن سفر کرده، او اذعان کرد که در مسابقه گذشته در موجلو، در تمام روز در حال مطالعه تله متری خودش و دیگر موتورسواران هوندا بوده تا بتواند انطباق و روزنه ای برای افزایش سرعت خودش پیدا کند.

او بارها تکرار کرده که مهم ترین بخشی که هنوز هم فضای فوق العاده زیادی برای پیشرفت دارد، ترمز است. او گفته:

من روش های زیادی را برای بیرون کشیدن توان حداکثری این موتور بررسی کرده ام که بخش ترمزگیری اش دقیقا مخالف دوکاتی است (ضعیف است).

من هنوز هم باید استایل موتورسواری خود را برای ورود به پیچ ها به مقدار زیادی اصلاح کنم.

ایستگاه تحلیل؛ لورنزو چگونه هوندای خود را تبدیل به دوکاتی می کند؟ایستگاه تحلیل؛ لورنزو چگونه هوندای خود را تبدیل به دوکاتی می کند؟ خورخه لورنزو و مارک مارکز – اسپانیا 2019

با توجه به نتیجه های فوق العاده مارکز، شما می توانید با خود به این موضوع فکر کنید که معقول ترین استراتژی، کپی کردن از دینامیک و روش ترمزگیری اوست. اما دی ان ای مدافع عنوان قهرمانی جهان با لورنزو اصلا شبیه نبوده و او باید به دنبال مسیر خود برای بهبود وضعیت باشد.

همین مسیر در سال گذشته باعث شد که او با دوکاتی در همین موجلو به پیروزی سلامی دوباره کند. یک مثال واضح از این موضوع وقتی است که او از هوندا درخواست یک باک پر از سوخت کرد، که به او اجازه می داد که چسبندگی بیشتری داشته و همچنین کمتر از پاهایش استفاده کند و این دقیقا همان چیزی است که در یک بازه زمانی او را به یک “بی رقیب دوکاتی سوار” تبدیل کرد.

آندره پلگرینی، مدیر فنی برمبو (کمپانی تولیدکننده سیستم‌های ترمز و تامین کننده موتوجی پی) می گوید:

خورخه با ترمزهای هوندا حس عجیبی داشت، بنابراین ما تمام طرح های توسعه ای خود با دوکاتی را برای او در هوندا اعمال کردیم اما هوندا از آن برای مارکز استفاده نمی کند و ترجیح داده اند که استفاده نشود.

ایستگاه تحلیل؛ لورنزو چگونه هوندای خود را تبدیل به دوکاتی می کند؟ایستگاه تحلیل؛ لورنزو چگونه هوندای خود را تبدیل به دوکاتی می کند؟ ترمز موتور خورخه لورنزو – ایتالیا 2019

حال نگاهی نزدیک تر و دقیق تر به اجزاء ترمزهای لورنزو می اندازیم که توسط مارکز استفاده نمی شود. برای مثال لورنزو از سیستم “آنتی درگ” استفاده کرده که از تماس ناخواسته کالیپرها به سطح دیسک جلوگیری می کند. از مسابقه لمانز او همچنین از سیستم “آنتی ناکبک” نیز استفاده می کند که در زمان کشیدن اهرم توسط موتورسوار و کار نکردن ترمز به صورت لحظه ای، از حرکت موتور جلوگیری می کند اما این سیستم در بعضی مواقع نیز می تواند خطرناک باشد و لورنزو تنها هوندا سواری است که از اینها استفاده می کند.

با وجود نیت او برای دوکاتی طور کردن ترمزهای هوندا، محدودیت هایی نیز برای طراحی وجود دارد که پلگرینی درباره آن می گوید:

هوندا تنها تولید کننده ای است که از دیسک های ترمز 320 میلی متری در بیشتر پیست ها (بجز اتریش، ژاپن و تایلند) استفاده می کند در صورتی که بقیه از نسخه 340 میلی متری آن استفاده می کنند.

با نگاه به اطلاعات و ترمزگیری موتورسواران هوندا، کاملا می توان تضاد را مشاهده کرد که نشان دهنده استایل متفاوت موتورسواری آن ها است؛ در حالی که نقطه قوت لورنزو همیشه سرعتش در پیچ ها بوده اما مارکز ترجیح می دهد که بیشتر به داخل و عمق پیچ رفته و سپس به طور ناگهانی مسیر گردش موتور را تغییر دهد. پلگرینی همچنین گفت:

چیزی که می توانم بگویم این است که هردو نفر آن ها در استارت مسابقه از ترمز خود به شدت استفاده می کنند و پس از آن مارکز اهرم ترمز را به تدریج رها می کند اما خورخه با سرعت و فشار بیشتری این کار را انجام می دهد.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موتورسواری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...