در مورد سرطان بیضه چه می دانید؟ گروه هایی برای افزایش آگاهی زیادی در طول سال برگزار می شود. یک ماه برای سرطان سینه، یک ماه برای سرطان کلسترول و یک ماه برای سرطان ملانومای پوستی و غیره. همه این ها برای افزایش آگاهی و امید افراد می باشد. هم چنان محققان به بررسی و تحقیق بیماری هایشان ادامه می دهند. همچنین برای افزایش آگاهی در مورد این بیماری یک ماه برای سرطان بیضه نیز سمیناری برگزار شد که کل ماه آوریل به عنوان ماه افزایش دانش عمومی در مورد سرطان بیضه شناخته شد. اگر کل ماه را کنار بگذاریم، همین اقدام، دانش و اطلاعات عمومی مردم را درباره بیماری به شدت افزایش داده و به آن ها درمورد اهمیت انجام آزمون های بیضه یادآوری می کند. در این مقاله از بخش سلامت مردان دکتر سلام به بررسی سرطان بیضه می پردازیم.

حقایق سرطان بیضه

سرطان بیضه رایج نبوده و افراد کمی در مورد آن اطلاعات دارند. طبق شورای سرطان آمریکا حدود ۹/۵۶۰ نفر مرد در سال ۲۰۱۹ در آمریکا به این بیماری تشخیص داده شدند و غیر از آن ها تخمین زده شد که حدود ۴۱۰ نفر از آن ها فوت شدند.

سرطان بیضه؛ افزایش آگاهی مردان در مورد سرطان بیضه

آزمایشات نشان داده است که حدود ۲۵۰ نفر از مردها به سرطان پیشرفته مبتلا شده و در طول زندگی خود رنج می برند. به هرحال نرخ سرطان بیضه در آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر طی دهه ها در حال افزایش است.

در مورد سن مردهایی که در طول سال ها به این سرطان مبتلا می شوند و در ریسک زیادی نسبت به سرطان بیضه پیشرفته قرار دارند، بیشتر آنها را مردهای حدود ۱۵ ۳۹ سال تشکیل می داده است. این سرطان رایج ترین بیماری در میان افراد بین ۲۰ ۳۴ سال می باشد. میانگین سنی تشخیص سرطان بیضه حدود ۳۳ سال است. فقط ۹ درصد از مردهایی که به سرطان بیضه تشخیص داده شدند، بالای ۵۰ سال سن داشتند.

بیضه ها چه کاری انجام می دهند؟

بیضه ها درون اسکروتوم بوده و ضروری ترین ارگان سیستم تولید مثلی مردها شناخته شده اند. سرطان بیضه در صورتی که سلول های غیرنرمال و غیر طبیعی شروع به رشد می کنند و به طور غیر قابل کنترلی گسترده می شوند، پیشرفت پیدا می کنند.

فاکتورهای ریسکی سرطان بیضه

فاکتور ریسکی هر چیزی است که خطر ابتلا به بیماری هایی مثل سرطان را در شما افزایش می دهد و سرطان های مختلف فاکتورهای ریسکی متفاوتی خواهند داشت. تحقیقات نشان داده است که عوامل خطر اندکی باعث شده که سرطان بیضه پیشرفت پیدا کند. به هر حال در زیر فاکتورهایی لیست شده که باعث می شود مرد در ریسک یا خطر بزرگ و جدی قرار بگیرد و به سرطان بیضه پیشرفته مبتلا شود.

سرطان بیضه؛ افزایش آگاهی مردان در مورد سرطان بیضه

مردهای سیاه پوست حدود ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از مردهای آفریقایی آمریکایی به سرطان بیضه مبتلا می شوند. مردهای آسیایی آمریکایی، لاتین و افرادی که اصالتا آمریکایی هستند در ریسک خطر بیشتری نسبت به مردهای آفریقایی و آمریکایی قرار دارند. اختلال کریپتورکیدیسم: شرایطی که در آن بیضه ها به سمت اسکروتوم نزول پیدا نکرده اند و به طور مخفی در بدن باقی مانده اند. اگر سابقه خانوادگی سرطان بیضه داشته باشید. اگر به ایدز مبتلا باشید. سندرم کلاین‌فلتر: شرایط ژنتیکی که سبب ایجاد بیضه های تکامل و رشد نیافته می شود.

علائم و نشانه های سرطان بیضه

رایج ترین علائم سرطان بیضه معمولا غده های دردناک یا تورم بیضه به کوچکی یک نخود است. این تورم بیشتر به خاطر ضخامت غیرعادی و نامنظم بیضه ها تشکیل شده است. علائم دیگر شامل موارد زیر هستند:

درد پشتی یا کمر درد در کشاله ران درد قسمت پائینی شکم و یا اسکروتوم تغییراتی در سایز یا احساس بیضه ها احساس سنگینی در اسکروتوم بادکردگی و ورم در قسمت پائینی شکم

هر زمانی که مرد تغییراتی در بیضه هایش احساس کند، باید فورا با پزشک معالج خود صحبت و مشورت کند. هر چه سریع تر این سرطان تشخیص داده شود، شانس نجات از بیماری و درمان و بهبودی کامل بیشتر خواهد بود.

سرطان بیضه؛ افزایش آگاهی مردان در مورد سرطان بیضه

تشخیص و درمان سرطان بیضه

تشخیص سرطان بیضه شامل بررسی و معاینه پزشک از بیضه ها با دست و لمس کردن آنها است، همچنین آزمایش خون و اندازه گیری پروتئین های مشخص و آنزیم های آزاد شده توسط تومور های سرطانی، انجام اسکن ها و تصویربرداری های آلتراسوند با استفاده از امواج صدادار برای تولید و تهیه تصاویر بافت داخلی ارگان ها برای کمک به تعیین محل و سایز تومور ها می باشد.

اگر تومور موجود، سرطانی باشد، شیمی درمانی یا رادیوتراپی اغلب موارد مورد استفاده قرار گرفته و جراحی نیز گزینه مناسبی می تواند باشد. اگر سریعا تشخیص داده شود، شانس درمان و نجات از بیماری بسیار بالا خواهد بود.

یک مرد باید با پزشکش در مورد انشعابات، مراحل و روش های درمانی صحبت کند تا روی بارداری و تولید مثل فرد تاثیر بگذارد. تنها راه برای اطمینان از این که تومور سرطانی است یا خیر جراحی بوده که کل بیضه ها خارج می شود و روی آن ها آزمایشاتی انجام می گردد. حدود ۹۹ درصد از مردهایی که فقط یک بیضه شان به سرطان مبتلا می شود، توانایی تولید هورمون های کافی مردانه، رشد ریش ها، صدای مردانه و رابطه جنسی را خواهند داشت.

شبیه به خانم ها که ماهانه باید آزمایشات ویژه ای مثل ماموگرافی را انجام دهند و خود را مدام چک کنند، مردان نیز باید طی دوره های خاصی آزمایشات بیضه را بدهند تا از نرمال و طبیعی بودن بدن شان مطمئن شوند.