انتخابات شورایاری‌ها نباید حزبی و سیاسی شود


انتخابات شورایاری‌ها نباید حزبی و سیاسی شود

رئیس شورای شهر تهران حزبی و سیاسی شدن انتخابات شورایاری‌ها را موجب اختلاف و به وجود آمدن دو دستگی دانست.

انتخابات شورایاری‌ها نباید حزبی و سیاسی شودبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در همایش ارزیابی ۴ دوره فعالیت شورایاری‌ها و مشارکت اجتماعی در شهر تهران که امروز (چهارشنبه بیست و دوم خرداد ماه) برگزار شد، اظهار کرد: ارزیابی به هر صورتی که بخواهد انجام شود، لازم است شاخصه و پارامتر‌های مشخصی داشته باشد که من امروز در بحث ارزیابی عملکرد شورایاری‌ها پارامتر مشخصی را نمی‌بینم.

وی افزود: حس خوبی به من دست می‌دهد زمانی که از محله‌ها بازدید می‌کنم و می‌بینم شورایاران عملکرد مثبتی دارند و در راستای حل مشکلات محله از خود جنب و جوش خاصی نشان می‌دهند.

رفسنجانی ادامه داد: با این وجود شاهد هستیم که ارتباط شورایاران با شورای شهر بسیار کم است و ما تا به امروز شاهد نبودیم که شورایاری محله به شورای شهر تهران بیاید و گزارشی از عملکرد خود به ما ارائه کند و از ما برای حل مشکلات محله یاری بخواهد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در گذشته شاهد بودیم که تعدادی از شورایاران برای مشکل خود به شورای شهر تهران مراجعه می‌کردند، اما امروز شاهد هستیم که شورایاران برای حل مشکلات، شهرداری نواحی و مناطق را ارجح‌تر می‌دانند و برای مشکلات خود به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

وی بیان کرد: این اقدام شورایاری‌ها نشان می‌دهد شاید در مدیریت بالادستی مشکلی وجود دارد که شورایاران مدیران پایین دست را برای حل مشکلات خود انتخاب می‌کنند و این مشکل باید حل شود.

رفسنجانی اضافه کرد: باید توجه کنیم علت آن که شورایاران برای حل مشکلات خود به مدیران پایین دست مراجعه می‌کنند، شاید این باشد که مدیران پایین دست عملکرد مثبت‌تری نسبت به مدیران پایین دست دارند و مصداق بارز این صحبت من بازدید‌هایی است که من از کلاته انجام می‌دهم و شاهد هستم شهرداران این نواحی و مناطق بسیاری از مشکلات را حل می‌کنند.

رئیس شورای شهر تهران گفت: در قانون اساسی بحث شورا‌ها در بند ۷ مطرح شده و در آئین نامه نوشته و به تصویب رسیده است که انجمن شورایاری باید به صورت قانونی تشکیل شود، اما متأسفانه دولت و وزارت کشور که باید لایحه را به مجلس ارائه می‌کرد، این اقدام را انجام نداده و فعالیت شورایاری‌ها را قانونی نکرده است.

وی با اشاره به نامه‌ای که از سوی سازمان بازرسی به دست رئیس شورای شهر تهران رسید، گفت: پس از برگزاری ۴ دوره انتخابات شورایاری‌ها شاهد هستیم که یک دفعه از سازمان بازرسی نامه می‌آید که انتخابات و فعالیت شورایاری‌ها غیرقانونی است و تا زمانی که آئین نامه آن تصویب نشود، انتخابات در تشکیل شورایاری نباید برگزار شود و کسانی که این اقدام را انجام دهند و در بحث انتخابات شورایاری هزینه کنند، مرتکب عمل خلاف شده‌اند و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

رفسنجانی ادامه داد: بعد از دریافت این نامه به سراغ آقای سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور رفتیم و به ایشان اعلام کردیم که چطور تا به امروز ۴ دوره انتخابات شورایاری‌ها برگزار شده است و امروز که شورای شهر پنجم یک دست اصلاح طلب می‌خواهد انتخابات شورایاری‌ها را برگزار کند، انتخابات آن ممنوع شده است؟

رئیس شورای شهر تهران گفت: در پاسخ آقای سراج به بنده اعلام کرد که در ۴ دوره انتخابات شورایاری‌ها من تمام ایرادات را مطرح کردم و آن‌ها قول رسیدگی دادند، اما تا به امروز رسیدگی در بحث رفع ایرادات موجود در انتخابات شورایاری‌ها انجام نشده است.

وی عنوان کرد: پس از اعلام نظر سازمان بازرسی کل کشور من بررسی‌های خود را به شکل جدی انجام دادم و متوجه شدم که مباحث و ایرادات مطرح شده در حیطه اختیارات شورای شهر تهران نبوده و این اقدام باید از سوی شورای عالی استان‌ها انجام می‌شد، یا در کنار آن‌ها معاونت مربوطه استانداری در دولت مباحث را مطرح می‌کرد و نه به صورت لایحه در مجلس تصویب می‌شد که در ۴ دوره فعالیت قبل شورایاری انجام نشده است.

رفسنجانی افزود: با ایرادات مطرح شده با آقای الویری رئیس شورای عالی استان‌ها جلسه‌ای برگزار کردم و قرار شد شورای عالی استان‌ها با استانداری جلسه‌ای داشته باشد و در این جلسات مشترک تمام ایرادات انتخابات شورایاری‌ها برطرف شود.

رئیس شورای شهر تهران گفت: امیدواریم که آقای الویری نامه‌ای را که به کمیسیون کلانشهر‌ها داده است، اجرایی و عملیاتی شود و پس از ۱۶ سال انتخابات شورایاری‌ها قانونمند شود.

وی تأکید کرد: امیدوارم دولت و شورای عالی استان‌ها این مسائل را پیگیری کنند که امیدوارم در انتخابات بعد شورایاری‌ها با مشکل یا منعی مواجه نشویم.

رفسنجانی بیان کرد: سوالی که امروز در این همایش مطرح شده این است که آیا شورای محله باید سیاسی باشد یا خیر و در سوال بعدی مطرح می‌شود که اگر شورای محله به صورت احزابی اداره شود موثرتر است یا اینکه به شکل نخبه پروری؟

رئیس شورای شهر تهران گفت: در پاسخ به این ۲ پرسش باید بگویم که من تا به امروز جمع‌بندی نکرده‌ام که بتوانم پاسخ دهم شورایاری‌ها اگر به صورت حزبی عمل کنند، موثرترند یا نخبه‌ها و دانش آموخته محله‌ها در انتخابات شرکت کنند و در رأس امور محله قرار گیرند.

وی بیان کرد: حس می‌کنم اگر انتخابات شورایاری‌ها سیاسی نشود، بهتر است. علت این حرف من این است که اگر انتخابات به صورت جزب و جناحی برگزار شود، موجب اختلاف بین اصلاح طلبان و اصول گرایان می‌شود و ممکن است با حزبی و سیاسی شدن انتخابات شورایاری‌ها در بین خود ما که در شورای شهر تهران مشغول به فعالیت هستیم نیز دو دستگی به وجود آید.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس