راهکار علی لاریجانی برای ارتقای جامعه


راهکار علی لاریجانی برای ارتقای جامعه

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه داشتن انضباط فکری و استدلالات در جامعه امری مهم است، گفت: باید به جای هیجانات در جامعه به سمت رشد عقلانی حرکت کنیم.

به گزارش مشرق، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین سالگرد درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی رئیس سابق سازمان مطالعات و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) گفت: آخرین خواسته آن مرحوم که در دیدار با من مطرح شد و امیدوارم وزیر علوم آن را پیگیری کند، اتمام ساختمان در حال احداث سمت بود که البته مراسم نخستین سالگرد درگذشت وی در همین ساختمان برگزار شده و امیدوارم عملیات عمرانی آن پایان پذیرد.

بیشتر بخوانید:

لاریجانی: ایرانی‌ها در برابر آمریکا مقاومت می‌کنند

لاریجانی: هیچکدام از کشورهای بزرگ تحریم ها علیه ایران را قبول ندارند

وی افزود: مرحوم احمدی شخصیتی جامع‌الاطراف، پارسا و زحمتکش بود و شاگردان خوبی داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح‌ کرد: ‌ یکی از کسانی که در دانشگاه تهران به زمان تدریس مفید مقید بود، حجت‌الاسلام احمدی بود ضمن این‌که وی مطالب بسیار مفیدی را هم به دانشجویانش اعلام می‌کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: حجت‌الاسلام احمدی در ترجمه آثارش بسیار دقیق بود، ضمن این‌که ترجمه کتاب فلسفی کار ساده‌ای نیست، زیرا مترجم باید فهم بسیار بالایی از مطالب داشته باشد.

وی افزود: شاگردان حجت‌الاسلام احمدی به خوبی می‌دانند که وی آشنایی بسیار عمیقی با افکار کانت و دکارت داشت، البته ایرادات متنوعی هم به دیدگاه‌های کانت گرفته بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ‌ بحث‌های فلسفی هیچ‌گاه متوقف نشده و باید در کشمکش‌های فکری همواره حاضر بوده و بحث‌ها در جامعه عقلی باشد.

لاریجانی گفت: گاهی اوقات که من در شورای عالی انقلاب فرهنگی بودم، برخی افراد حرف‌های عمیق و استدلالی مطرح نمی‌کردند و به همین دلیل حجت‌الاسلام احمدی که در آن نشست‌ها حضور داشت، از این وضعیت ناراحت بود.

وی افزود: حجت‌الاسلام احمدی که روزگاری نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی بود در مصاحبه‌ای از عدم مباحث استدلالی در پارلمان انتقاد داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ‌ داشتن انضباط فکری و استدلالات در جامعه امری مهم و حیاتی محسوب می‌شود، ضمن این‌که به جای هیجانات، باید مبانی عقلانی را به کار برد که اگر این امر محقق شود، ارتقای جامعه را نشان خواهد داد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در دنیای امروز و جوامع مختلف سیاسی، مبانی عقلانی در مراودات و روابط وجود ندارد.

وی گفت: تا حدی زیادی رشدیافتگی در جامعه به رشد عقلانی بازمی‌گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ‌ دکتر احمدی ورای دسته‌بندی‌ها و جناح‌بندی‌های سیاسی چپ و راست بود و نگرانی زیادی درباره جهان اسلام داشته و علقه زیادی هم به تفکر حضرت امام خمینی (ره) داشت.

لاریجانی تصریح‌ کرد: ‌ تحقق عدالت در جامعه یکی از مباحثی است که حجت‌الاسلام احمدی مرتباً آن را دنبال می‌کرد و از اینکه برخی مباحث در جامعه بدون پختگی لازم بیان می‌شود، ناراحت بود.

وی ادامه داد: ‌ حجت‌الاسلام احمدی همواره با عقیده‌اش زندگی کرده و هرآنچه که می‌فهمید را اجرایی می‌کرد که البته این روش و منش وی برگرفته از دیدگاه‌های علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح‌ کرد: ‌ حجت‌الاسلام احمدی فردی عالم، فرهیخته و وارسته بود که هم معرفت داشت و هم این معرفت را در شخصیت خود بنا کرده بود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: انتشارات سمت یکی از خیرات حجت‌الاسلام احمدی در دوره زندگی بابرکت وی بوده است که البته وضعیت این انتشارات را با دقت زیادی دنبال می‌کرد.

وی افزود: حجت‌الاسلام احمدی به واژگان فارسی و ساختار ادبی آن بسیار دقت می‌کرد و علاقه ویژه‌ای هم به شاهنامه داشت. همچنین خدمات علمی زیادی از مرحوم احمدی به جا مانده است.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...