به گزارش خبرنگار مهر، خیرالله رحمانی در اولین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان قزوین که ظهر چهارشنبه در دادسرا برگزار شد اظهار داشت: اگر دنبال کاهش آسیبهای اجتماعی هستیم باید به مدارس و تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش توجه جدی شود.
وی اضافه کرد: هزینه کردن در تعلیم و تربیت یک سرمایه گذاری است و بی توجهی به آموزش و پرورش و مدارس و رسیدگی نکردن به معیشت و رفاه معلمان و فرهنگیان موجب افزایش مشکلات و آسیبهای اجتماعی میشود.
رحمانی تصریح کرد: باور کنیم که اگر با بی توجهی یک کلاس درس و یا مدرسه ای تعطیل شود حتماً درب یک زندان گشوده خواهد شد لذا با جدی گرفتن دغدغههای آموزشی میتوانیم از آسیبهای اجتماعی کم کنیم.
وی با ارائه گزارشی از طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزی (نماد) بیان کرد: باید از مسئولان قبلی پرسید چرا امروز در شهرکهای پر جمعیت یک متر فضای آموزشی نداریم و چگونه باید آسیبها را کم کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: امروز در برخی مناطق شمال شهر قزوین مانند پونک، ملاصدرا، سورتک، مینودر با کمبود شدید فضای آموزشی مواجهیم که نشان میدهد در گذشته هیچ فکری برای آن نشده است.
وی گفت: در منطقه پونک یک مجتمع بزرگ مسکونی ۹۰۰ واحدی در دست ساخت است که با تکمیل آن پیش بینی میشود این منطقه بیش از ۹ هزار دانش آموز داشته باشد اما حتی یک متر فضای آموزشی برای آن مهیا نشده است.
رحمانی یادآور شد: باید در همه ساعات تربیتی، زیستی، اجتماعی در مدارس، برنامه داشته باشیم تا بتوانیم از مشکلات کم کنیم.
وی افزود: اقدامات خوبی در طرح نماد انجام شده و با همکاری دستگاه قًضایی دستاوردهای خوبی داشتهایم اما این کار نیازمند پشتیبانی بیشتری است.
رحمانی گفت: در مدرسه معلمان اولین کسانی هستند که تغییر دانش آموز را احساس میکنند اما با محدودیت زمانی و معیشتی نمیتوان این طرح را بخوبی اجرا کرد و به نتیجه رسید.
وی اظهار داشت: معلم فقط میتواند زنگ خطر را به صدا در آورد تا دیگران وارد کار آموزشی و فرهنگی شوند اما امروز اگر در استان دنبال کاهش آسیبها هستیم باید همه ظرفیتها در آموزش و پرورش متمرکز شود.