آستان قدس می‌تواند به احیای هنرهای مرتبط با چوب کمک کند


آستان قدس می‌تواند به احیای هنرهای مرتبط با چوب کمک کند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود می‌تواند در حوزه احیای هنرهای سنتی و هنرهای صنایع دستی مرتبط با چوب، نقش مهمی را داشته باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی‌فر هم‌زمان با روز جهانی صنایع دستی در بازدید از مجموعه شرکت کارخانجات چوب رضوی اظهار کرد: آستان قدس برای گسترش، حفظ و احیای این هنر باید یک مرکز پژوهشی هنرهای سنتی و کاربردی جهت خلق ایده‌ها ایجاد کند.

وی هم‌چنین برگزاری استارت‌آپ، برای دریافت و پرورش ایده‌های جدید در صنعت چوب با هدف احیای هنر چوب و صنایع دستی و هنرهای سنتی را پیشنهاد کرد.

مکرمی‌فر با اشاره به توانمندی‌های این مجموعه اظهار کرد: کیفیت و ظرفیت‌هایی اعم از نیروهای کارآمد و هم‌چنین امکانات کمی از نقاط قوت صنایع چوب رضوی است و عدم بهره‌وری و بهره‌مندی کامل از ظرفیت‌های موجود از نقاط ضعف این مجموعه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت‌های آستان قدس رضوی درباره جهانی کردن این هنر گفت: باید این توانمندی‌ها، در فرصت‌هایی عرضه و به دنیا معرفی شود که حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و نمایشگاه‌های انفرادی از جمله راهکارهایی است که باید صنایع چوب رضوی دنبال کند.

مکرمی‌فر با بیان اینکه استفاده از صنعت چوب سابقه‌ای دیرینه دارد و از دوران کهن در ایران و خراسان مورد استفاده بوده است، افزود: میراث فرهنگی در بخش تزئینات مرتبط با چوب در بناهای تاریخی از جمله پنجره‌ها و گره‌چینی‌ها و هم‌چنین تلفیق تولیدات هنرهای سنتی با چوبی می‌تواند از ظرفیت صنایع چوب آستان قدس بهره‌مند شود و تعامل و همکاری داشته باشد.

وی ادامه داد: هم‌چنین در بخش گردشگری و هتل‌ها نیز می‌توانند برای توسعه و تجهیز از محصولات صنایع چوب رضوی که نوآورانه است، استفاده کنند.

مکرمی‌فر درباره راهکارهای حمایتی از هنرمندان فعال در این زمینه گفت: تحت پوشش بیمه قرار گرفتن هنرمندان و شریک کردن آن‌ها در سهام کارخانه، می‌تواند در کمیت و کیفیت تولید محصولات نقش مهمی ایفا کند.

در این بازدید محمد مطیع، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و محمد رکنی، مدیر موزه بزرگ خراسان نیز حضور داشتند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی