اهمیت تغذیه کودکان، هفت اشتباه رایج والدین


اهمیت تغذیه کودکان، هفت اشتباه رایج والدین

داشتن یک روال غذایی منظم و استفاده از میان وعده های سالم در طول روز، یک روش منظم برای تامین سلامت کودکان است.

برخی از والدین به دلیل شلوغی های روزمره، از یک روتین غذایی سالم برخوردار نیستند، در حالی که نباید فراموش کرد تغذیه سالم، پایه و اساس زندگی سالم است، به خصوص برای کودکان و افرادی که در سنین رشد به سر می برند.
روش های نادرست غذایی و رژیم های غذایی نامتعادل و ناسالم، تا حد زیادی بر عملکرد ذهنی و چسمی کودکان تاثیر می گذارد و باید نسبت به اصلاح آن اقدام کرد.
در ادامه شما را با 7 اشتباه رایج پدرها و مادرها در رابطه با تغذیه کودکان آشنا می کنیم:

حذف صبحانه یا صبحانه ناکافی
صبحانه مهم ترین وعده غذایی روزانه است چون انرژی لازم را برای بدن در شروع زور تامین می کند. متاسفانه یک سبک زندگی پرمشغله و سریع، باعث می شود این وعده مهم جدی گرفته نشود که بر سلامت جسمی و عملکرد ذهنی کودکان تاثیر زیادی می گذارد. کودکان باید یک صبحانه کامل، حاوی فیبر، چربی، پروتئین و کربوهیدرات میل کنند تا انرژی لازم را در طول روز داشته باشند.

عدم توجه به روتین روزانه و میان وعده ها
داشتن یک روال غذایی منظم و استفاده از میان وعده های سالم در طول روز، یک روش منظم برای تامین سلامت کودکان است. داشتن یک برنامه غذایی منظم، متعادل کننده اشتها و فرایند هضم در کودکان است و باث می شود در طول روز انرژی و مواد ضروری و حیاتی را به خوبی دریافت کنند. ساعت مشخصی برای میان وعده ها در نظر بگیرید و همه مواد لازم در هرم غذایی سالم را به خوبی در طول روز در میان وعده ها جای دهید.

غذا در حجم زیاد
درست که به عنوان پدر و مادر می خواهید کودکان شما بزرگ تر و قوی تر شوند،‌اما این بدان معنا نیست که بیش از نیاز بدن‌شان به آن ها غذا بدهید. ظرفیت معده و نیاز غذایی کودکان مخشص است و با افراد بزرگسال متفاوت است. تغذیه سالم و به اندازه را به آن ها آموزش دهید و اجازه ندهید دچار اضافه وزن شوند.

غذاهای فراوری شده
از همان سنین آغازین، کودکان ترجیح می دهند بر روی طعم فریب دهنده مواد غذایی فراوری شده و صنعتی ترمکز کنند. در حالی که این مواد خوراکی حاوی مقادیر زیادی چربی، قند و مواد افزودنی و شیمیایی است. این مسئولیت شما به عنوان پدر و مادر است که مصولات فراوری شده و صنعتی را از رژیم غذایی آن ها حذف کنید و سعی کنید سبزیجات و میوه ها را در شکل های متنوع در برنامه غذایی کودکان قرار دهید.

تشویق به مصرف غذاهای ناسالم
علی رغم این که نسبت به فواید و خواص غذاهای سالم آگاه هستیم و از مضرات غذاهای فست فود با خبریم، اما کودکان خود را با انواع غذاها و خوراکی های حاوی چربی و قند زیاد پاداش می دهیم! صرف نظر از اینکه این غذاها مضر هستند و مواد مغذی لازم را برای بدن تامین نمی‌کنند، باید بدانیم حاوی مواد اعتیاد آوری نیز هستند که موجب دردسر می شود. بنابراین ایده جایزه با فست فود، اصلا ایده خوبی نیست و این تصور را در ذهن کودک به وجود می آورید که در مقابل، مصرف سبزیجات و میوه ها مجازات محسوب می شود!

دور کردن کودکان از فضای آشپزخانه
گرچه سهم مشارکت کودکان در آشپزی می تواند محدود و کوچک باشد، اما اگر آن ها را در فرایند آشپزی سهیم کنید، هم سرگرمی خوبی برای شان فراهم کرده اید و هم اشتهای آن ها را برای غذا خوردن بهتر تحریک می کنید. ایده همکاری کودکان در آشپزخانه و کمک در آشپزی، انگیزه خوبی برای مصرف مواد غذایی جدید و سالم است. البته باید از آن ها در آشپزخانه به خوبی مراقبت کنید و اقدامات ایمنی را جدی بگیرید.

نداشتن تنوع در طعم و شکل مواد غذایی
حوای بینایی، بویایی و چشایی اشتهای کودک را تحریک می کنند. همه چیز به خلاقیت، ابتکار و بهینه سازی شما بستگی دارد. هر چه خلاقیت بیشتری در ترکیب طعم ها و آفرینش غذاهای جدید به خرج دهید، فرزندی خوش اشتها تر خواهید داشت. سعی کنید مواد غذایی مفید، انواع چاشنی، طعم دهنده ها و ادویه ها را در شکل های مختلف و تنواع مصرف کنید. به عنوان مثال عدس را در انواع سوپ ، همبرگر و به صورت چیپس استفاده کنید.
با دوری از این اشتباهات رایج و به کار بستن توصیه های کارشاسان، می توانید عادات غذایی سالم را در کودکان خود و خانواده پرورش دهید. در صورت نیاز نیز می توانید با پزشکان و متخصصان تغذیه مشورت کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان