معاون وزیر خارجه روسیه: واکنش ایران در مقابل فشارهای آمریکا، قابل درک است


معاون وزیر خارجه روسیه: واکنش ایران در مقابل فشارهای آمریکا، قابل درک است

شفقنا- معاون وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه کشورش از گام های اخیر تهران در عرصه برجام خوشحال نیست اظهارداشت: اما ایران در مقابل فشارهای تحریمی و غیرقابل قبول آمریکا دست به واکنش می زند و ما این وضعیت را درک می کنیم. سرگئی ریابکوف در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: روسیه معتقد است که با همه […]

معاون وزیر خارجه روسیه: واکنش ایران در مقابل فشارهای آمریکا، قابل درک است

شفقنا- معاون وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه کشورش از گام های اخیر تهران در عرصه برجام خوشحال نیست اظهارداشت: اما ایران در مقابل فشارهای تحریمی و غیرقابل قبول آمریکا دست به واکنش می زند و ما این وضعیت را درک می کنیم.

سرگئی ریابکوف در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: روسیه معتقد است که با همه این موارد هنوز فرصت برای نجات برجام وجود دارد و ما در این زمینه تلاش می‌کنیم.

معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: یکی از راه‌های حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) راه اندازی اینستکس است اما این ساز و کار مالی هم برای کشورهای غیراروپایی قابل استفاده باشد.
وی اظهار داشت: طرف ایرانی بارها از لزوم آغاز به کار اینستکس سخن گفته و ما نیز با آنها در این مورد گفت وگو کرده‌ایم، از نظر ما مکانیسم اینستکس باید به گونه‌ای باشد که به کشورهای ثالث به غیر از کشورهای اروپایی و خود ایران فرصت استفاده از آن برای پرداخت‌های مالی را بدهد.
ریابکوف ادامه داد: همچنین با استفاده از این ساز و کار باید نه فقط کالاهای غیرمشمول تحریم‌ها شامل مواد غذایی، اقلام دارویی بلکه صادرات نفت از ایران که آمریکا مانع آن شده نیز امکانپذیر شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود آمریکا را به تلاش برای گمراه کردن افکار عمومی جهانی در مساله اجرای پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میانبرد متهم کرد و گفت: آمریکا مدعی شده است که روسیه فرصت دارد به اجرای این پیمان بازگردد این در حالی است که طرف آمریکایی علاقه‌ای به اجرای آن ندارد.

پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال گذشته، وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس یازدهم بهمن‌ماه گذشته در حاشیه نشست اتحادیه اروپا اعلام کردند کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان «سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا (اینستکس – INSTEX)به ثبت رسمی رسیده است.
این سازوکار در گام نخست تجارت کالاهای اساسی (مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد، اما پس از آن دامنه‌اش گسترش خواهد یافت.
این در حالی است که به نوشته شبکه بلومبرگ، دولت ترامپ در ادامه سیاست فشار حداکثری اقتصادی علیه ایران در حال بررسی تحریم نهاد مالی موسوم به «ساز و کار تأمین مالی و تجارت ایران و اروپا» یا «STFI» است.
حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس هشدار داد که با تحریم نهاد مالی متناظرِ ایرانیِ اینستکس توسط آمریکا، این سازوکار “عملاً نابودشده و دیپلماسی اروپا به شکست کامل می‌رسد. ”

**روابط روسیه و آمریکا بدتر از دوره جنگ سرد شده است
معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز در مصاحبه‌ای هم که با نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال داشت به روابط مسکو و واشنگتن اشاره کرد وگفت: روابط روسیه و آمریکا در زمان حاضر بدتر از زمان جنگ سرد
شده است.
ریابکوف در همین حال تصریح کرد که باید روابط دوجانبه روسیه با آمریکا برقرار باشد و از ریسک برخورد مسلحانه دو کشور پرهیز کرد.
وی در ادامه گفت: ما به رغم اختلافات امکان توسعه روابط با آمریکا را باور داریم اما هیچ جایی برای معجزه در این روابط وجود ندارد.

خبرگزاری تاس نیز گزارش داده است که ریابکوف امروز در پراگ پایتخت جمهوری چک با آندره تومپسون دستیار امور کنترل بر تسلیحات وزیر خارجه آمریکا دیدار خواهد کرد.
معاون وزیر خارجه روسیه قبل از سفر به چک به تاس گفت که در این دیدار همه موضوعات مورد بحث با امریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میانبرد گرفته تا تمدید پیمان استارت -۲ مطرح و مورد بحث قرار خواهد گرفت.
پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد و کوتاه برد هشتم ماه دسامبر سال ۱۹۸۷ بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.
براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک‌های هسته‌ای و غیر هسته‌ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک‌های دریایی ممنوع شد.
این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته‌ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می‌آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.
براساس این قرارداد، موشک‌های میان برد از یک هزار تا پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر و کوتاه برد از ۵۰۰ تا یک هزار کیلومتر باید نابود شوند.
آمریکا در ماه فوریه گذشته با متهم کردن روسیه به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میانبرد اعلام کرد که از این پیمان خارج می‌شود و روسیه نیز اجرای این پیمان را به تعلیق درآورده است.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی