کشف شواهدی جدید از معماری در قلعه سانسیز زنجان


کشف شواهدی جدید از معماری در قلعه سانسیز زنجان

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی استان زنجان گفت: کاوش در قلعه سانسیز به کشف شواهدی از معماری به‌صورت بقایایی از یک اتاق بزرگ با دیوارهای قطور ساخته شده از قلوه‌ سنگ‌های بزرگ رودخانه‌ای با ملاط گچ و آهک منجر شد که یک برج مدور سنگی نیز در گوشه جنوب‌ شرقی آن قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان زنجان، مهرداد عسگریان افزود: قلعه سانسیز، در شهرستان طارم و در شمال روستای سانسیز و حاشیه جنوبی رودخانه قزل‌اوزن واقع شده است.

وی تصریح کرد: این محوطه شامل بقایای قلعه‌ای بزرگ بر فراز یک بلندی طبیعی مرتفع در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن و چندین تپه کم‌ارتفاع‌تر در بخش جنوبی آن است.

این مسئول اظهار کرد: مطابق با بررسی‌های انجام شده، قلعه سانسیز یکی از بزرگ‌ترین آثار بر جای مانده متعلق به سده‌های اولیه و میانی اسلامی بوده و تپه‌های جنوبی گورستان‌هایی از عصر آهن هستند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: متاسفانه طی چند دهه اخیر بخش زیادی از تپه‌های جنوبی و قسمت‌هایی از قلعه سانسیز در جریان کاوش‌های غیرمجاز تخریب و از بین رفته است.

وی تصریح کرد: آنچه از قلعه سانسیز بر جای مانده، بقایای معماری سنگی و آجری است که در یک بخش بزرگ در راس تپه و حاشیه دامنه‌های آن به چشم می‌خورد.

عسگریان گفت: با توجه به ساختار قلعه‌ها و استحکامات تدافعی قلعه سانسیز در بررسی‌های اولیه معلوم شد این قلعه دارای چهار برج در چهار گوشه خود بوده است.

وی افزود: پروژه کاوش قلعه با ایجاد یک ترانشه به ابعاد 8×13 متر در بخش جنوب‌شرقی قلعه به منظور نمایان ساختن آثار و شواهد معماری در این بخش آغاز شد.

این مسئول عنوان کرد:«در جریان کاوش روزهای اخیر قلعه سانسیز شواهدی از معماری به صورت بقایایی از یک اتاق بزرگ با دیوارهای قطور ساخته شده از قلوه‌سنگ‌های بزرگ رودخانه‌ای با ملاط گچ و آهک نمایان شد که یک برج مدور سنگی در گوشه جنوب‌شرقی آن قرار گرفته است.

به گفته عسگریان، کف این فضا با استفاده از گچ، اندود شده و نیمه غربی آن داری کف آجر فرش است و روی دیوارها نیز اندود گچی دیده می‌شود.

وی افزود: در قسمت شمال‌غربی ترانشه در یک فضای مجزا شواهدی از تعدادی خمره‌های شکسته وجود دارد که در لابه‌لای آن‌ها شواهدی از هسته میوه‌ها و دانه‌های خوراکی مخصوصا گردو دیده می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به در حال انجام بودن کاوش، ارائه هر نظر قطعی در خصوص تاریخ‌گذاری قلعه به پایان کاوش و تکمیل مطالعات موکول می‌شود ولی بر اساس شواهد سفالی و مطالعات اولیه می‌توان استقرار موجود در قلعه سانسیز را مربوط به قرون اولیه تا میانی اسلام در نظر گرفت.

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه پروژه کاوش قلعه سانسیز طارم با مجوز پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری و همکاری اداره‌کل میراث‌ فرهنگی استان زنجان در حال انجام است، خاطرنشان کرد: قلعه سانسیز در سال 1356 به شماره 1510 با قدمت ساسانی - اسلامی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند