آغاز به کار جامعه فعالین صنایع‌دستی قشم


آغاز به کار جامعه فعالین صنایع‌دستی قشم

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از تشکیل جامعه فعالین صنایع‌دستی قشم هم‌زمان با روز جهانی صنایع‌دستی خبر داد.

به گزارش ایسنا، طاهره شهرکی در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت ارزشمند جزیره در حوزه صنایع‌دستی اظهار کرد: جامعه فعالین صنایع‌دستی قشم با هدف حمایت از قشر صنعتگر جزیره آغاز به کار می‌کند.

وی ادامه داد: توسعه و ترویج صنایع‌دستی، پاسداشت و معرفی میراث ملموس و ناملموس جزیره، ساماندهی آثار فرهنگی-هنری و جهت‌بخشی به تسهیلات بانکی و بیمه‌ای صنعتگران قشم از اهداف دیگر این اقدام است.

شهرکی افزود: همان‌گونه که بانوان هنرمند جزیره با گره زدن نقش و نگارهای زیبا به زندگی، روح طراوت و شادابی را به خانه و جامعه هدیه می‌کنند، مردان صنعتگر قشمی با تراشیدن چوب، آثاری بی‌مانند به جهانیان ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه بیش از یک هزار نفر در ۱۲ رشته صنایع‌دستی در قشم مشغول به فعالیت هستند، افزود: تاکنون هفت رشته از صنایع‌دستی قشم شناسنامه‌دار شده‌اند و این روند به‌منظور برندسازی صنایع‌دستی جزیره ادامه خواهد داشت.

به گفته مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم رشته‌های خوس دوزی، گلابتون دوزی، زری و شک بافی، تولید احجام چوبی سنتی و مینیاتوری، ساخت سازهای سنتی، حصیربافی و تولیدات دریایی ازجمله صدف تراشی ازجمله رشته‌هایی هستند که دارای شناسنامه هستند.

شهرکی ادامه داد: سواس بافی، برقع دوزی، لچک سازی، ساخت عروسک‌های سنتی، ساخت کپکاپ، گلیم‌بافی، قالی‌بافی و آهنگری از دیگر رشته‌هایی هستند که توسط صنعتگران جزیره دنبال می‌شوند و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این رشته‌ها نیز صاحب شناسنامه شوند.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، گفت: شناسنامه‌دار کردن صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین گام‌های رونق و ارتقای این صنعت است و در همین راستا دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی بر اساس نیاز جامعه و بازار در حوزه‌های برندینگ و بسته‌بندی برای فعالان صنعت صنایع‌دستی قشم برگزار می‌شود.

وی همچنین تجلیل از هنرمندان برتر حوزه صنایع‌دستی، افتتاح نمایشگاه محصولات صنایع‌دستی در محل لابی سیتی سنتر و کلنگ زنی کارگاه و فروشگاه صنایع‌دستی روستاهای شیب دراز و گورزین را از جمله مهم‌ترین برنامه‌های روز جهانی صنایع‌دستی در قشم اعلام کرد.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس