علائم ساده‌ای که به تشنج یا مرگ منتهی می‌شود!


علائم ساده‌ای که به تشنج یا مرگ منتهی می‌شود!

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با شروع فصل گرما علائم گرمازدگی در استان افزایش می‌یابد و در صورت عدم درمان فرد دچار گرمازدگی و قرار گرفتن در معرض هوای گرم و یا فعالیت شدید بدنی، ممکن است فرد دچار کاهش سطح هوشیاری، تشنج و یا مرگ شود.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، جعفر زارعی‌زاده با اشاره به تأثیر فعالیت شدید بدنی در گرمازدگی، اظهار کرد: گرمازدگی هنگامی اتفاق می‌افتد که بدن به هر دلیل نتواند گرمای اضافی را دفع کند، این موضوع در آقایان بیشتر شایع است و بعد از آن کودکان، سالمندان، زنان باردار و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات قلبی و کلیوی دارند می‌توانند علائم حادتر و خطرناک‌تری داشته باشند.

وی بیان کرد: بهترین راه برای جلوگیری از گرمازدگی مصرف آب، تخم‌شربتی، میوه تازه و سبزی‌ها است و استفاده از مایعاتی مانند آب‌قند، آبمیوه‌های صنعتی، نوشیدنی‌های گازدار، چای و قهوه نه‌تنها در کاهش بروز علائم تأثیری ندارند بلکه موجب از دست رفتن آب بدن می‌شوند و هیچ‌گاه جایگزین مناسبی برای آب نیستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره علائم این بیماری گفت: بیمار می‌تواند علائم ساده‌ای مانند تهوع و استفراغ، سرگیجه و سردرد شدید، هذیان‌گویی، افزایش ضربان قلب، خشکی و برافروختگی پوست داشته باشد و اگر فرد دچار گرمازدگی همچنان در معرض هوای گرم و یا فعالیت شدید بدنی قرار داشته باشد و درمان نشود ممکن است فرد دچار کاهش سطح هوشیاری، تشنج و یا مرگ شود.

زارعی‌زاده در مورد نحوه برخورد با افرادی که دچار گرمازدگی شده‌اند، گفت: اولین نکته در کنترل علائم افرادی که دچار گرمازدگی شده‌اند انتقال افراد به محیط سردتر است و سپس سطح هوشیاری فرد باید بررسی شود که در صورت کاهش آن باید با مرکز فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ تماس گرفت تا بیمار خدمات درمانی اولیه را پیش از انتقال به بیمارستان دریافت کنند.

برای درمان اولیه گرمازدگی به بیمار تنها آب و یا تخم شربتی بنوشانید

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ابتدا باید سطح هوشیاری بیمار را بررسی کرد و در صورت هوشیاری باید به بیمار آب و یا تخم شربتی بدهید زیرا آب جذب شده تخم شربتی در روده جذب بدن می‌شود و تنها نوشیدنی است که می‌توان در کنار آب به فرد گرمازده داد.

وی افزود: فرد گرمازده را باید در اسرع وقت به محیطی سردتر انتقال دهید و با خارج کردن تمام لباس‌ها و با استفاده از آب‌خنک و اسفنج و یا یخ، دمای بدن بیمار را کاهش داد که برای این کار شستن سر و گردن، زیر بغل و کشاله ران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این متخصص خاطرنشان کرد: می‌توان با استفاده از افشانه‌ها آب را بر روی بدن بیمار پاشید و با استفاده از باد پنکه و یا بادبزن سعی کنیم دمای بدن بیمار را سریع‌تر کاهش دهیم.

گرفتگی عضلات براثر گرمازدگی به دلیل دفع آب و نمک از بدن است

زارعی‌زاده با اشاره به اینکه هنگام تعریق بدن میزان زیادی آب و نمک از بدن دفع می‌شود، گفت: در هنگام فعالیت شدید بدنی به‌ویژه در ورزشکاران میزان زیادی آب و نمک از بدن دفع می‌شود که کمبود نمک در بدن موجب گرفتگی عضلات در حالت گرمازدگی می‌گردد که برای رفع این حالت باید یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب حل کرده و هر نیم ساعت مقداری از آن را به بیمار بنوشاند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند قند، فشارخون، بیماری‌های قلبی و کلیوی هستند و دچار گرمازدگی شده‌اند بهتر است به مراکز درمانی مراجعه کنند تا درمان تحت نظر پزشک انجام شود.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران