ابلاغ و اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت صبر و امید را در مردم تقویت می‌کند


ابلاغ و اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت صبر و امید را در مردم تقویت می‌کند

واعظ‌زاده با بیان اینکه اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت احتیاج به جدیت فوق‌العاده ای دارد، گفت: اگر مردم ببینند برنامه کلانی در زمینه توسعه کشور آغاز شده، صبور و امیدوار می‌شوند، کاری که الگوی پیشرفت می‌خواهد انجام دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، هشتمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با عنوان «الگوی پیشرفت؛ پیشران‌ها، چالش‌ها و الزامات تحقق» با هدف پرداختن به این مباحث روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۲۲ و ۲۳ خردادماه در دانشگاه تهران برگزار می شود.

بنابر این گزارش، «صادق واعظ زاده» در افتتاحیه این کنفرانس که صبح امروز (چهارشنبه، 22 خرداد) در دانشگاه برگزار شد، گفت: از زمان فراخوان این همایش نظرات متنوع و مختلفی در قالب پیشنهاد به مرکز اسلامی ایرانی الگوی پیشرفت رسیده است که تلاش می کنیم مورد بهره برداری قرار گیرد.

رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بیان کرد: کشورهایی که با مسئله پیشرفت درگیر هستند و آرزوی پیشرفت دارند، معمولا با این مشکل مواجه اند که اگر کشور در شرایط عادی باشد و پیشرفت حساب مند را طلب نکنند، ناهماهنگی در تصمیم گیری کلان ملی و عدم انسجام در تصمیمات تا حدی محتمل است.

وی افزود: کشورهایی که بعد از جنگ جهانی دوم پیشرفت داشته اند، غالبا هماهنگی ها و انسجام در حد بالاتر از متوسط جهانی فراهم کرده اند و یا در آنها نظامی سر کار بوده است که تنوع افکار در آنها کم و یا اگر نظام دموکراسی هم در آنجا برقرار شده یک حزب برای چندین دهه اکثریت را به خود اختصاص داده است و در واقع یک تفکر واحد توانسته در آن کشور حاکم شود.

وی ابراز کرد: نظام تصمیم گیری کلان ما متاسفانه مشخص نیست و تصمیمات آن به قدری ناهماهنگ است که موجب می شود حرکت شتاب دار ما با سرعت کافی همراه نباشد که رفع این مشکل در اولین گام اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد کرد: برخی معتقدند تغییر ساختار اساسی در حاکمیت جمهوری اسلامی با تغییر قانون اساسی لازم است ولی به نظرم قانون اساسی ما این ظرفیت را دارد که ذیل آن هماهنگی ساختار و انسجام بخشی و محتوای تصمیمات صورت گیرد.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری پایداری و تداوم و حفظ سیاست های کلی انقلاب را بر عهده دارند و دولت مسئول اجرا و امور عملیاتی کشور است که باید از ظرفیت های موجود به نفع کامل استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: سیاست های کشور باید به صورت منسجم تدوین و تهیه شود و در مرحله بعد ساختاری که باید مورد توجه قرار گیرد، تهیه برنامه های پیشرفت و توسعه است که این به هماهنگی و انسجام نیاز دارد و این موضوع در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان موضوع کلان کشور مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اسناد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، بیان کرد: تهیه این سند در برنامه ریزی ها جایگاه مناسبی دارد و ما تلاش کردیم که برای تهیه سند از فراخوان عمومی و مشارکت جمعی استفاده شود و در مراحل بعد نظر مسئولان کشوری مورد توجه قرار گیرد که امید داریم با مشارکت نخبگان و مراجع رسمی و نقدهایی که نسبت به آن دارند، دیدگاه های مورد نیاز در آن بیان شود.

واعظ زاده تاکید کرد: به عنوان مثال مجمع تشخیص مصلحت نظام کفایت این سند را در جلسات متعدد مورد بررسی قرار داد و دولت نیز در زمینه عملیاتی شدن آن فارغ از ملاحظات روز، نظرات و دیدگاه هایش را بیان کرد تا سند با بررسی همه جانبه نواقص و ایرادات آن به صورت دقیق اجرایی شود.

وی با بیان اینکه در ساختار و برنامه ریزی و تصمیم گیری های کشور اصلاحات لازم است، گفت: آثار این اصلاحات در سند فعلی این الگو دیده شده است اما لازم بود که جایگاه نهادهای مسئولی همچون سازمان برنامه ریزی کشور به عنوان مغز برنامه ریزی کشور دیده شود و این سازمان مهم در این الگوی پیشرفت ایفای نقش کند.

وی ابراز کرد: مسئله اجرای الگو هم موضوع مهمی است که با بررسی عوامل احتمالی آن باید مورد توجه قرار گیرد. اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت احتیاج به جدیت فوق العاده ای دارد که در حال حاضر کمتر به آن توجه شده است زیرا ما به گونه ای در کشور در برخی از مسایل با یک کوتاه بینی مواجه هستیم. همه ما در کشور با مسائل اساسی که نیازمند بررسی عمیق و ضمنی و راه حل های طولانی مدت است، سعی می کنیم که بدون صبوری و در کوتاه مدت و با عجله تصمیم گیری داشته باشیم، به عنوان مثال در مورد موضوع بیکاری و تولید نمی توان مشکلات را به صورت کوتاه مدت و با اقدامات ضربتی این مشکل را حل کرد.

وی تاکید کرد: وضعیت تولید کشور چرا این گونه شده است، به این دلیل که صنایع ما با استفاده طولانی دچار فرسودگی شده اند در حالی که در دیگر کشورها صنایع در کوتاه مدت نوسازی می شوند.

وی خاطرنشان کرد: با ابلاغ الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که در حال حاضر در مرحله آخر آن هستیم، تلاش می شود تحول بینشی در میان شهروندان و مدیران با عزم جدی از میان نخبگان و مدیران صورت گیرد. بدون شک اگر مردم ببینند برنامه کلانی در زمینه توسعه کشور آغاز شده، صبور و امیدوار خواهند بود که مجریان آن به اجرای آن پایبند خواهند شد اما وقتی ببینند که از سوی مجریان مورد توجه قرار نمی گیرد، امیدشان متزلزل خواهد شد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم تبدیل الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به یک گفتمان تاکید کرد و گفت: با عمل جدی و مصوب مجریان می توان گفتمان پیشرفت را در کشور به نمایش گذاشت.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی