اوقات فراغت جوانان را غنی zwnj;سازی نکرده zwnj;ایم


اوقات فراغت جوانان را غنی zwnj;سازی نکرده zwnj;ایم

سلامت نیوز:برخی از جوانان نگاه سردرگمی به آینده دارند و چون از آن بیم دارند به دنبال راهی واهی برای رسیدن به آرامش می گردند. باید اعتراف کنیم نسل جدید تا حد زیادی متأثر از فضای رسانه ای بیگانه است؛ فضایی که قصد تأثیرگذاری منفی بر حوزه های اجتماعی و فرهنگی کشور دارد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،گروه های سنی چند دهه اخیر،...

سلامت نیوز:برخی از جوانان نگاه سردرگمی به آینده دارند و چون از آن بیم دارند به‌دنبال راهی واهی برای رسیدن به آرامش می‌گردند. باید اعتراف کنیم نسل جدید تا حد زیادی متأثر از فضای رسانه‌ای بیگانه است؛ فضایی که قصد تأثیرگذاری منفی بر حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی کشور دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،گروه‌های سنی چند دهه اخیر، جمعیتی هستند که با برنامه‌ریزی صحیح از انرژی‌های فراوان و متراکم آنها می‌توان برای سازندگی و توسعه استفاده کرد و بی‌توجهی به آنها تشدید آسیب‌های اجتماعی را در پی خواهد داشت.

نتیجه نبود تفریحات سالم، رواج مصرف دخانیات و خیابان‌گردی در بین جوانان خواهد بود. تفریح سالم تفریحی است که به جسم و روح فرد و البته جامعه چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت آسیبی وارد نکند.

افراد خیابان‌گرد به‌دلیل بی‌هدف‌بودن و نداشتن برنامه‌ریزی در زندگی، بیشتر وقت خود را در خیابان به‌سر می‌برند که این امر سبب می‌شود به کارهایی روی آورند که با وجهه آنها سازگاری دارد و به آن به‌عنوان یک تفریح و سرگرمی لذت‌بخش نگاه کنند. امکان تفریح سالم در جامعه چندان فراهم نیست و اگر هم هست به‌دلیل کم‌کاری مسئولان و قشری‌شدن تفریحات، گران است در حالی که باید برعکس این باشد.

غنی‌کردن اوقات فراغت جوانان امروز مهم‌ترین هدف جامعه توسعه‌یافته است، اگر یک دلار در این راه هزینه کنیم بیش از هزار دلار سود خواهیم کرد و از آمار جرم و جنایت بسیار کاسته خواهد شد.

گرایش جوانان به سیگار و قلیان نتیجه این است که اوقات فراغت جوانان را غنی‌سازی نکرده‌ایم. برای جوانان هیچ کاری نکرده‌ایم و فقط حرف زده‌ایم، باید جوانان به گردش‌های مختلف بروند و کلوب‌های سالم مختلف برایشان ایجاد کرد چراکه اثر گران‌بودن تفریحات سالم، دوری‌کردن جوانان از آنها و سرخوردگی، رهاشدگی و ورود به انواع آسیب اجتماعی است.

اکثر جوانان در اقشار پایین قرار دارند و باید به فکر آنها باشیم، بی‌توجهی به جوانان فقیر و مستضعف باعث سرخوردگی گرایش آنها به اعتیاد و قلیان و خیابان‌گردی می‌شود. شرایط جامعه به غنی‌کردن اوقات فراغت جوانان بستگی دارد، وظیفه جامعه هم همین است و وقتی جامعه نمی‌تواند اوقات فراغت جوانان را غنی‌سازی کند باید منتظر انواع آسیب‌های اجتماعی باشیم.

دولت در زمینه پرکردن اوقات فراغت جوانان نقش اساسی دارد و باید برای تمام سنین اماکن تفریحی تقریبا به‌صورت رایگان ایجاد کند که جوانان جذب شوند.

هزینه‌های بالای اماکن تفریحی مانع استفاده جوانان از آنها می‌شود و دولت باید یارانه بدهد و زمینه را برای استفاده همگانی فراهم کند. اگر تفریحات جوانان را اصلاح نکنیم به تفریحات غیرسالم روی می‌آورند.

اگر برای اوقات فراغت جوانان فکری نشود شاهد آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد، بزهکاری، طلاق خواهیم بود، چراکه شخصیت در جوانی شکل می‌گیرد و اگر جوانان تفریحات سالمی نداشته باشند دچار انحراف شخصیتی خواهند شد.

دولت و وزارت ورزش و جوانان با همکاری شهرداری‌ها باید برای پر کردن خلأ اوقات فراغت و ایجاد تفریحات سالم برای جوانان تلاش خود را کنند و اماکن تفریحی ارزان‌قیمت ایجاد کنند تا امکان استفاده از آنها برای تمامی قشرهای جامعه فراهم باشد.

دستگاه‌ها و نهادهای اجتماعی و فرهنگی باید موضوع اوقات فراغت جوانان را جدی بگیرند و برای آن برنامه‌ریزی کنند و در جهت غنی‌سازی آن بکوشند. همچنین نهادهای مذهبی باید برای پررنگ‌شدن اعتقادات دینی نزد جوانان با استفاده از برگه‌های جدید تبلیغی تلاش کنند تا با پرکردن این اوقات و هدفمندکردن زندگی نوجوانان و جوانان آنان را از دام اعتیاد برهانند.



حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی