خودروسازان پول قطعه‌سازان را به موقع پرداخت نمی‌کنند|خودروهای تولید شده با کمبود قطعه مواجه هستند


خودروسازان پول قطعه‌سازان را به موقع پرداخت نمی‌کنند|خودروهای تولید شده با کمبود قطعه مواجه هستند

سید مسعود آریادوست:واردات قطعات خودرو در برهه زمان خاصی، آنچنان افزایش یافت که شک و ابهامات فراوانی را ایجاد کرد. برخی از کارشناسان از این واردات به عنوان رانت دولتی به صنعت خودرو و...

سید مسعود آریادوست: واردات قطعات خودرو در برهه زمان خاصی، آنچنان افزایش یافت که شک و ابهامات فراوانی را ایجاد کرد. برخی از کارشناسان از این واردات به عنوان رانت دولتی به صنعت خودرو و قطعه‌سازان یاد کردند. با این اوصاف«محمدرضا نجفی‌منش» رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفت‌وگو با "دیباچه" ابراز داشت که شرایط پیش از تحریم ایجاد کرد تا این حجم از واردات صورت بگیرد. این در حالی است که اکنون زمزمه‌هایی از کمبود قطعات خودرو در بازار به گوش می‌رسد.

« نجفی‌منش» در مورد کاهش واردات قطعات خودرو گفت: به دلیل کاهش تولید خودرو، واردات قطعات نیز کاهش یافته است. آغاز تحریم‌ها در این کاهش بدون تاثیر نبوده است. از مرداد سال گذشته، عملا مورد تحریم قطعات خودرو قرار گرفتیم. تحریم صنعت خودرو جزء اولین تحریم‌هایی بود که آمریکا بر ما تحمیل کرد. از طرف دیگر مشکلات داخلی نیز به این قضیه دامن زد. ثابت نگه داشتن نرخ قیمت خودرو از جمله این عوامل بود که منجر به ضرر و زیان 20 هزار میلیاردتومانی صنعت خودرو شد. با این وضعیت خودروسازان توان پرداخت پول قطعه‌سازان را ندارند. لذا قطعه‌سازن ضعیف شدند و دست به تعدیل نیرو زدند.

وی افزود: ما در سال 90 و 91 از تولید 1 میلیون 600 هزار دستگاه خودرو به 700 هزار دستگاه در سال 92 رسیدیم. در سال گذشته تولید خودرو مجددا به 900 هزار دستگاه رسید. می‌توان گفت که امسال نسبت به سال‌های 90 و 91، با کاهش تولید کمتری مواجه شده‌ایم. اما این روند اگر ادامه‌دار باشد، ممکن است کاهش تولید بیشتر شود.

او در خصوص امکان ورشکسته‌شدن صنعت خودرو گفت: آمریکا صنعت خودرو ایران را مورد هدف قرار داده است. آنها می‌دانند که این صنعت اصلی کشور است و ارتباط مستقیمی با رشد اقتصادی کشور دارد. هر گاه صنعت خودرو کشور رشد داشته ، رشد اقتصادی نیز افزایشی بوده است. در یک خودرو بیش از 3000 قطعه بکار می‌رود،مشخصا حتی اگر یک قطعه از این قطعات مهیا نشود خودرو به تولید نهایی نمی‌رسد و خطر ورشکستگی پیش‌روی ما قرار خواهد گرفت. البته تلاش ما این است که این مساله رخ ندهد.

او در پاسخ به این سوال که چرا برخی منابع از افزایش واردات قطعات خودرو سخن می‌گویند و برخی دیگر آنرا تکذیب می‌کنند، گفت: بعید می‌دانم چنین موضوعی وجود داشته باشد. در ابتدای سال به خاطر پیشبینی تحریم‌ها، سعی شد در مورد قطعات خودرو، ذخیره سازی صورت بگیرد و اینگونه قطعات بیشتری وارد شد. اما افزایش واردات مقطعی و به جهت پیشبینی تحریم‌ها بود.

خودروسازان پول قطعه‌سازان را به موقع پرداخت نمی‌کنند|خودروهای تولید شده با کمبود قطعه مواجه هستند

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار "دیباچه" مبنی بر اینکه اگر در کشور با کمبود قطعه مواجه هستیم، چرا خودروسازها دست به پیش‌فروش می‌زنند، ابراز داشت: تمام تلاش این است که "خودرو" تکمیل و تحویل داده شود. از طرفی اگر پیش‌فروش نشود، بازار لجام گسیخته خواهد شد و مردم هم به جهت منفعت‌طلبی خود به این ماجرا دامن می‌زنند. ما تقاضا داریم کسانیکه به خودرو نیاز ندارند، دست به پیش‌خرید خودرو نزنند. باید نیازمندان واقعی خودرو وارد بازار شود. قیمت کنونی خودرو حباب دارد. باید این حباب شکسته شود و خودرو با قیمت مناسبی به دست مردم برسد. اگر تلاش بیشتری صورت بگیرد، مطمئنا می‌توانیم از نیاز به بازار خارجی بی‌نیاز شویم.

او ادامه داد: در کل ما از مجموعه خودروساز‌ها چندان اطلاع نداریم. بسیاری از موارد را باید از خود خودروسازان سوال پرسید. فرایند فعالیت ما که در حوزه تولید لنت فعالیت داریم، مشخص است. با توجه به این اوضاع، ما نه تنها با کاهش قیمت مواجه نشده‌ایم بلکه نسبت به سال گذشته افزایش تولید داشته‌ایم. وقتی به واسطه تحریم‌ها واردات لنت با مشکل مواجه شد، اقبال با تولید لنت داخلی همراه گردید. لذا تمام لنت سازها وضعیت مناسبی یافتند.

نجفی‌منش با پیش کشاندن جریان وام بانک مرکزی به صنعت خودرو توضیح داد: بانک مرکزی قرار بود 11 هزار میلیارد تومان وام به خودروسازان پرداخت کند که 4 هزار میلیارد تومان را با تاخیر پرداخت کرد. قرار بود 844 میلیون یورو نیز به صورت تسهیلات ارزی پرداخت شود که تا کنون 1 یورو آنهم دریافت نشده است. 4 هزار میلیارد دریافتی نیز اثر موقت داشت.

خودروسازان پول قطعه‌سازان را به موقع پرداخت نمی‌کنند|خودروهای تولید شده با کمبود قطعه مواجه هستند

وی ابراز داشت: درخواستی که قطعه‌سازان دارند این است که ضمن تحول قطعه‌ی مربوطه، دستمزد درخواستی در فاصله کمی پرداخت شود. خودروسازان در حال حاضر با مشکلاتی مواجه هستند که این مشکلات در کار قطعه‌سازان نیز تاثیر داشته است. خودروساز به این خاطر نمی‌تواند هزینه قطعه‌ساز را پرداخت کند که سال گذشته 20 هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته است. این زیان به خاطر دخالت شورای رقابت در قیمت‌گذاری بود. اگر اجازه بدهند تا بازار کار خود را انجام بدهد، مشخصا این مشکلات پیش نخواهد آمد!


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !