به گزارش افکارنیوز،

حزن و اندوه بزرگی در پس جنایت‌های وهابیان، شیعیان را فرا گرفته و خاطره‌ای تلخ و فراموش نشدنی بر جای گذاشته است سالیان گذشته در یک حادثه غیر قابل تصور و ناگهانی قلب شیعیان با تخریب قبرستان بقیع محل مقدس مزار چهار معصوم اهل بیت به درد آمد رویدادی غم انگیز که ضربه بزرگی برقلب شیعیان وارد کرد؛ در حالی که قبرستان بقیع برای پیامبر اکرم (ص) اهمیت خاصی داشت و هر شب به این قبرستان میرفتند و به اهل قبور آن سلام و درود می‌فرستادند.

۹۴ سال پیش در روز هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری مطابق با ۱۳۰۴ هجری شمسی وهابیان پس از محاصره مدینه اقدام به تخریب قبرستان بقیع و بقعه‌های آن و اماکن دیگر کردند؛ وهابیان دو بار، ابتدا در ۱۲۲۰ق که با تلاش شیعیان به نحو احسن بازسازی شد و سرانجام در ۱۳۴۴ قمری با اتکا به فتوای ۱۵ تن از مفتیان مدینه، مبنی بر ممنوعیت اجتماعیِ ساختن بنا بر روی قبور و لزوم تخریب قبور، به ویران کردن اماکن و بقعه‌های بقیع پرداختند.

قبرستان بقیع (بقیع الغرقد) در نزدیکی مسجد و منزل پیامبر(ص) قرار داشت و سابقه تاریخی آن به قبل از اسلام می‌رسد؛ مردم مدینه قبل از هجرت مسلمانان، اجساد مردگان خود را در دو گورستان بنی‌حرام و بنی‌سالم و گاهی نیز در منازل و خانه‌های‌شان دفن می‌کردند، ولی بعد از هجرت مسلمانان به مدینه، قبرستان بقیع رایج قبرستان مسلمانان شد.

در شوال سال ۱۳۴۳ هجری قمری، می ۱۹۲۵ میلادی وهابیان به سرکردگی عبدالعزیز بن سعود، پس از شرفای حاکم بر حجاز و اشغال مکه، به مدینه رفتند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، آن را اشغال کردند؛ وهابیان پس از اخراج ماموران عثمانی در هشتمین روز ماه شوال اقدام به تخریب قبور ائمه بقیع و قبور دیگر مانند قبر عمو، پسر و همسران پیامبر (ص) کردند؛ قبراسعد بن زراه از انصار پیامبر(ص) اولین فردی که درقبرستان بقیع دفن شد، عثمان بن مظعون از مهاجران، حضرت عبدالله (ع) و حضرت آمنه (س) پدرو مادر رسول اکرم (ص)، عباس(ع) عموی پیامبر (ص)، حضرت ابراهیم (ع) پسر پیامبر (ص)، فاطمه بنت اسد (س) مادر امام علی (ع)، حضرت ام البنین (س) مادر حضرت ابوالفضل عباس (ع)، قبر اسماعیل فرزند امام جعفر صادق (ع) و بسیاری قبر‌های دیگر کردند.

وهابیان حتی قصد داشتند گنبد و بارگاه پیامبر (ص) را نیز تخریب کنند، اما به دلیل ترس از قیام مسلمانان جهان از تعرض و تخریب مصون ماند اگر این ترس نبود حرم پیامبر اسلام (ص) پیش از دیگر بقاع مورد تعرض قرار می‌گرفت.

قبرستان بقیع پس از تخریب، به زمینی مسطح تبدیل شد، اما محل دقیق قبور چهار امام شیعیان امام حسن مجتبی (ع)، امام سجاد (ع)، امام باقر (ع) و امام صادق (ع)، همچنان قابل تشخیص است. تلاش‌های علمای شیعه و همچنین دولت ایران برای ایجاد سایبانی بر روی قبور ائمه بقیع و همچنین ساختن دیواری در اطراف قبور، به رغم موافقت اولیه دولت عربستان سعودی، هیچ‌گاه به نتیجه نرسید.

پیروان فرقه ضاله وهابیت علاوه بر قبور ائمه و ... که در چنین روزی تخریب کردند، تعدادی مسجد از جمله مسجد الکوثر، مسجد الجن، مسجد أبی القبیس، مسجد جبل النور، مسجد الکبش و ... را نیز به بهانه‌های مختلف تخریب کرده و با خاک یکسان نمودند. آنان حتی به قبر «عبدالمطلب» جد حضرت محمد مصطفی (ص) رحم نکردند.

تا قبل ازاین واقعه تلخ بر روی قبور پیشوایان و سایر بزرگان اسلام که در مدینه مدفون بودند گنبد‌ها و بنا‌هایی قرار داشت. ائمه بقیع در بقعه بزرگی که به طور هشت ضلعی ساخته شده بود و اندرون و گنبد آن سفیدکاری شده بود مدفون بودند. پس از تسلط وهابیان بر مدینه آن‌ها ضمن تخریب قبور آثاری که بر روی قبور قرار داشت را نیز از بین بردند. در جریان این واقعه بارگاه امام حسن مجتبی (ع)، امام سجاد (ع)، امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع)نیز ویران شد.

تخریب بقیع، واکنش مردم و عالمان بسیاری را در ایران، عراق، پاکستان، شوروی سابق و... برانگیخت. دولت وقت ایران، در واکنش به تخریب اماکن مقدس مسلمانان، یک روز عزای عمومی اعلام کرد و در پی آن، به رسمیت شناختن کشور تازه تاسیس سعودی، سه سال به تعویق افتاد .

از زمانی که وهابیت توسط محمد بن عبدالوهاب تأسیس شد، تا این زمان جنایات بسیاری توسط آن‌ها انجام پذیرفت. بسیاری از زنان و کودکان بی گناه به وضع فجیعی کشته شدند و بسیاری از مکان ها‌ی مورد احترام مسلمین در این راستا تخریب شدند.

وهابیان از حدود ۲۰۰ سال پیش به وجود آمدند و بسیاری از مسایل دین اسلام را منکر شدند. به عقیده آن‌ها هر کس که وهابی نباشد مشرک محسوب می‌شود و بر این اساس جان و مال و ناموسش مباح است.

وسعت تاریخ سیاسی قبرستان بقیع نشانه ای از عظمت آن است

حجت الاسلام و المسلمین حسین غفاری، با اشاره به اینکه وسعت تاریخ سیاسی قبرستان بقیع بیانگر عظمت جایگاه آن درطول تاریخ است ، اظهار کرد : براساس بسیاری از روایات محل دفن حضرت فاطمه زهرا (س) در قبرستان بقیع است ؛ مخفیانه دفن شدن آن حضرت (س) نشانه ای از جایگاه سیاسی قبرستان بقیع درآن زمان است ؛ تیر باران کردن پیکر مبارک امام حسن مجتبی (ع) درهنگام دفن پر حاشیه آن امام معصوم (ع) نیز از نشانه های دیگر جایگاه سیاسی این قبرستان و عظمت آن در جهان در طول تاریخ است.

نگاه سیاسی بنی امیه وبنی عباس به قبرستان بقیع

حجت الاسلام و المسلمین غفاری با اشاره به اقدام معاویه برای وسیع کردن قبرستان بقیع ، تصریح کرد: قبرعثمان بن عفان خلیفه سوم اهل سنت خارج از قبرستان بقیع بود اما معاویه برای اینکه بگوید خلیفه سوم درداخل بقیع قرار دارد اقدام به وسیع کردن قبرستان بقیع کرد این ماجرا نیز یک رویداد سیاسی و بیانگر جایگاه سیاسی قبرستان بقیع است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه بزرگترین آبادانی در زمان بنی عباس رخ داده است ، افزود : بنی عباس بر این باور بودند که حضرت عباس (ع) عموی پیامبر(ص) از اقوام آنها است و چون قبر حضرت عباس (ع) در قبرستان بقیع قرار داشت با تمام توان خود اقدام به آبادانی این قبرستان کردند.

جایگاه سیاسی بیت الاحزان در قبرستان بقیع

حجت الاسلام والمسلمین غفاری با اشاره به اینکه جایگاه بیت الاحزان در قبرستان بقیع دارای اهمیت بسیار است ، عنوان کرد: بیت الاحزان محل حزن و اندوه و تضرع حضرت فاطمه (س) در پیشگاه خداوند برای مصیبت های وارده بر پیامبر اکرم(ص) ، امام علی (ع) وخود آن حضرت (س) است ؛ حضرت زهرا (س) دختر پیامبر اسلام (ص) و امام اول شیعیان (ع) جایگاه مهمی در جهان اسلام دارد به همین دلیل این مکان یکی از اماکن مقدس در قبرستان بقیع است ؛ این امر با ذائقه وهابیان سازگار نبود و اقدام به تخریب آن کردند .

استقرار پایگاه وهابیت درقبرستان بقیع جایگاه سیاسی قبرستان بقیع را تایید می کند

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه در وروی قبرستان بقیع ستاد امر به معروف و نهی از منکر وهابیت مستقر است ، گفت : قبرستان بقیع نه تنها در جهان اسلام بلکه برای تمام ادایان و جهانیان دارای اهمیت و جایگاه سیاسی است ؛ وهابیان در ستاد امر به معروف و نهی از منکر اقدام به آزار و اذیت و شکنجه شیعیان می کنند تا حضور آنها در قبرستان بقیع کمرنگ تر شود ولی عاشقان اسلام بی توجه به این امر همچنان به زیارت معصومان قبرستان بقیع می روند .

تشریح اعتقادات و ظهور وهابیان در تاریخ

حجت الاسلام و المسلمین غفاری با اشاره به اینکه وهابیان گروهی ضاله و حدود سیصد سال پیش بر گرفته از اعتقادات احمد بن حنبل در تاریخ ظهور و دارای اعتقادات خاصی هستند، بیان کرد: احمد بن حنبل دو کتاب بر گرفته از کتاب های اسلامی بر اساس سلایق و اعتقادات خود نوشته است وهابیان نیز این کتاب ها را سرلوحه ی خود قرار داده اند و چند تابلوی بزرگ در قبرستان بقیع از این کتاب ها مستقر کرده اند؛ آنها دارای اعتقاداتی دور از ذهن هستند و با اسلام همخوانی ندارد .

چند نمونه از باورهای اعتقادی وهابیان

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه وهابیان توسل به پیامبر(ص) را شرک، متوسلان را مشرک و قتل آنها را حلال می دانند، گفت: وهابیان معتقدند هر قبری که از زمین بلندتر باشد و هرکسی که به پیامبر (ص) متوسل شود ، رفتن سفر به نیت زیارت اهل بیت (ع) و بردن قرآن بر سر مزار ائمه اطهار(ع) مشرک و ریختن خونش حلال است؛ این در حالی است که در سال قطحی بنا بر روایتی از پیامبر(ص) که فرمودند : هرگاه قطحی شما را فرا گرفت ؛ نماز باران بر سر مزار من به طوری که هیچ مانعی بین قبر و آسمان نباشد ، بخوانید و دعا کنید تا باران ببارد .

وی ادامه داد :در سال قطحی وهابیان برای بارش باران بنا بر سفارش پیامبر(ص) سایه بان مزار رسول اکرم (ص) و گنبد خضری را برداشتند تا فاصله ای میان مزار آن حضرت (ص) و آسمان نباشد ، نماز خواندند و دعا کردند ؛ در آن سال بیشترین باران بارید به طوری که گوسفندان از تغذیه فراوان ترکیدند.

پیامبر (ص) نقش مهمی در تثبیت جایگاه سیاسی قبرستان بقیع داشت

حجت الاسلام و المسلمین غفاری با اشاره به اینکه در حقیقت رسول اکرم (ص) به قبرستان بقیع قدرت بخشید ، اظهار کرد : تا قبل از تاسیس قبرستان بقیع ؛ مسلمانان در قبرستان های مخصوص قبایل و منازل خود مردگان خود را دفن می کردند پس از هجرت و تاسیس قبرستان بقیع تبدیل به مهم ترین قبرستان مسلمان شد ؛ یکی دیگر از دلایل جایگاه خاص این قبرستان حضور بیشترین معصوم در قبرستان بقیع است و در حقیقت پیامبر(ص) به قبرستان بقیع قدرت بخشید .

این کارشناس مذهبی افزود: تخریب مزار معصومان الهی (ع) در طول تاریخ سابقه دارد ولی به دلیل جایگاه مهم و سیاسی رسول اکرم (ع) و ترس از مسلمانان جهان خوشبختانه تا به امروز مزار آن حضرت (ص) در امینت کامل است.

بازسازی مزار اهل بیت (ع) در تاریخ اسلام

حجت الاسلام و المسلمین غفاری با اشاره به اینکه بیشترین بازسازی و آبادانی مزار ائمه اطهار (ع) بدست دیلمیان انجام شده است، گفت: در قرن دهم تا دوازدهم هجری قمری بیشترین بازسازی بدست دیلمیان و سید ابواالحسن اصفهانی و آیت الله حائری صاحب الفصول، مراجع بزرگ تقلید انجام شد؛ وهابیان به دستور کشور بریتانیا به دیل دشمنی با اصل اسلام در سال ۱۲۲۰ یا ۱۲۲۱ هجری قمری اقدام به تخریب قبور اهل بیت (ع) در قبرستان بقیع کرد؛ در حقیقت همه‌ی فرقه‌های ضد دین بر اساس کشور بریتانیا تشکیل شد تا اسلام را از بین ببرند خوشبختانه تا به امروز موفق نباشید؛ امروز نیز وهابیت و داعش از محصولات کشور بریتانیا است.