تکاپوی زلزله زدگان برای ادامه بازسازی مناطق آسیب دیده


تکاپوی زلزله زدگان برای ادامه بازسازی مناطق آسیب دیده

قصرشیرین- ایرنا- با گذشت 19 ماه از زلزله 7.3 ریشتری آبان ماه در غرب کرمانشاه، بسیاری از واحدهای مسکونی ساخته شده و برخی واحدها نیز همچنان نیمه کاره هستند؛ تکاپو در مناطق زلزله زده برای ادامه بازسازی ها ادامه دارد و زلزله زدگان با تلاش و جدیت مشغول زدودن ویرانی ها از چهره این مناطق هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای کرمانشاه خسارت وارد کرد.
براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۲۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در این مناطق آسیب کلی و جزئی دیده و این زلزله مخرب علاوه بر خسارت مادی فراوان، ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.

وقوع ۲ زلزله بزرگ دیگر شامل یک زمین لرزه با قدرت ۶.۴ ریشتری در چهارم آذر ۹۷ در قصرشیرین و ۵.۹ ریشتری ۱۶ دی ماه ۹۷ در گیلانغرب نیز باعث خسارت‌های دیگری در این مناطق شد اما این تکانه ها تأثیری در روند بازسازی نداشت و همت زلزله زدگان را برای آبادانی و ساخت واحدهای ضد زلزله بیش از پیش جزم کرد.

وحدت رویه مسئولان، حمایت دولتمردان با پرداختن تسهیلات و همت و پای کار بودن ستادهای بازسازی و همچنین زلزله زدگان برای ساخت واحدهای مسکونی باعث شده که با گذشت زمان کمی از زلزله ویرانگر غرب کرمانشاه و همچنین در پی ادامه پس لرزه‌های آن، اکنون شاهد حجم بسیاری از ساخت و ساز واحدهای مسکونی در شهرها و روستاهای مناطق زلزله زده استان کرمانشاه باشیم.

همت و جدیت زلزله زدگان برای ادامه بازسازی‌ها در مناطق زلزله زده و ساخت سرپناه ادامه دارد و افزایش نرخ تورم و گرانی مصالح ساختمانی و مشکلات بسیاری که زلزله زدگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، هیچکدام مانع کار بازسازی نشده است.

اکنون تا حدودی ویرانی‌ها از چهره مناطق زلزله زده پاک شده و بخصوص در روستاها واحدهای نوساز و ضد زلزله، مرهمی بر زخم‌های زلزله زدگان در این مناطق است.

خاطرات بد روزهای زلزله ویرانگر کرمانشاه اگر چه در اذهان همه زلزله زدگان و تمام ملت بزرگ ایران باقی مانده اما همدلی و همراهی مسئولان و مردم و نهادها و گروه‌های مختلف در یاری رساندن به زلزله زدگان برای ساختن زندگی دوباره و شروعی تازه شیرینی‌های بسیاری را نیز خلق کرده و زلزله زدگان به این باور رسیده‌اند که تنها نیستند.

واحدهایی که در زلزله‌های غرب کرمانشاه تعمیری بودند همگی تعمیر شده و واحدهای تخریبی بسیاری احداث و در دست ساخت و تکمیل هستند.

اتمام بازسازی واحدهای تعمیری در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی استان کرمانشاه گفت: بازسازی در مناطق زلزله زده این استان با روند مناسبی در حال انجام است و منازل زلزله زده تعمیری با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی با استفاده از تسهیلات پرداختی به پایان رسیده است.

رضا خواجه‌ای در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات بازسازی و مقاوم سازی ۶۷ هزار واحد تعمیری خسارت دیده زلزله ۷.۳ ریشتری سال ۹۶ در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه پایان یافته است و تمامی مالکان واحدهای تعمیری با معرفی به بانک‌های عامل از تسهیلات تعمیرات برای واحدهای مسکونی خود با توجه به نوع آسیب دیدگی برخوردار شده‌اند.

وی اظهار کرد: ستادهای معین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان‌های مختلف مردم به جهت کمک به زلزله زدگان در استان کرمانشاه مستقر شده بودند تا پایان نیمه اول تیرماه در استان حضور خواهند داشت.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی استان کرمانشاه گفت: پس از اتمام کار ستادهای معین همگی کارها به بنیاد مسکن شهرستان‌های مناطق زلزله زده واگذار می‌شود.

سقف گذاری ۳۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در مناطق زلزله زده

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی استان کرمانشاه افزود: بازسازی واحدهای احداثی نیز در دست اقدام و تا امروز ۳۸ هزار واحد آرماتوربندی بتن، ۳۵ هزار و ۹۲۰ اسکلت، ۳۲ هزار و ۷۰۰ دیوارچینی، ۳۳ هزار و ۵۰۰ و احد اجرای سقف و ۲۹ هزار و ۵۰۰ واحد اجرای گچ و خاک و نصب درب و پنجره انجام شده است.
خواجه‌ای با اشاره به روند بازسازی در مسکن مهر سرپل ذهاب گفت: کار مقاوم سازی مسکن مهر الوند به پایان رسیده و بازسازی در مسکن مهر شهید شیرودی نیز برابر برنامه زمانبندی اعلام شده در حال انجام است.
تکاپوی زلزله زدگان برای ادامه بازسازی مناطق آسیب دیده

وی در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته در مورد مستأجران واحدهای تخریبی اضافه کرد: مستاجرانی که توانسته بودند زمین تهیه نمایند تسهیلات ساخت مسکن به آنها پرداخت شده و سایر مستاجرانی که تاکنون نتوانستند زمین لازم را تأمین کنند از این تسهیلات بی بهره بوده و تا زمانی که زمین برای آنها تأمین نشود نمی‌توان به آنها تسهیلاتی پرداخت کرد از این رو در صورت تأمین زمین می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

۱۵ تیرماه آخرین حضور ستادهای معین بازسازی در کرمانشاه

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی استان کرمانشاه عنوان کرد: برابر برنامه اعلام شده پانزدهم تیرماه آخرین حضور ستادهای معین بنیاد مسکن در استان کرمانشاه است از این رو زلزله زدگان باید هرچه سریع‌تر به ستادهای معین مراجعه کرده و نسبت به انجام امور و تعیین تکلیف پرونده‌های خود اقدام کنند.

خواجه‌ای گفت: ستادهای معین بنیاد مسکن برای کمک به مردم زلزله زده در استان کرمانشاه حضور یافته و استقرار آنها به صورت همیشگی نخواهد بود و از این رو پس از اتمام بازسازی استان کرمانشاه را ترک خواهند کرد.

وی افزود بازسازی در استان کرمانشاه به بنیاد مسکن استان واگذار شده و بنیاد مسکن جهت مراجعه اتمام بازسازی تا روز آخر در کنار مردم خواهد بود.

بازسازی در مناطق روستایی پایان یافته است

فرماندار سرپل ذهاب نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، از اتمام بازسازی در مناطق روستایی این شهرستان خبرداد و افزود:: بازسازی شهرستان بعد از گذشت ۱۹ ماه از زلزله با پای کار بودن خود مردم و استفاده از تسهیلات دولتی و تلاش بنیاد مسکن از روند مناسبی برخوردار است.

محبت جمالی نیا ادامه داد: از سوی بنیاد مسکن کار پایان بازسازی در روستاها اعلام شده و اگر واحدی کار احداث آن شروع و یا تکمیل نشده، کوتاهی از سوی مالک آن واحد مسکونی بوده است.

وی اظهار کرد: از مجموع ۱۷ هزار و ۴۸۴ واحد تعمیری در شهر و روستا شامل ۱۱ هزار و ۷۹۸و احد مسکونی شهری و پنج هزار و ۶۸۶ واحد روستایی کار تعمیر همه این واحدها پایان یافته است.

نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب گفت: همچنین از مجموع ۱۵ هزار و ۷۰۰و احد احداثی در شهر و روستا شامل هفت هزار و ۲۳۲ واحد شهری و هشت هزار و ۴۷۸ واحد روستایی نیز در مجموع عملیات ساخت ۱۲ هزار و ۵۳۴ واحد شهری و روستایی به اتمام رسیده و مابقی واحدهای مسکونی نیز با پیشرفت بسیار خوبی در دست احداث هستند.

زلزله زدگان مناطق زلزله زده اکنون با توانی مضاعف سعی دارند تا قبل از پایان امسال بتوانند با امید به خدا و همت و یاری دولتمردان ساخت واحدهای مسکونی را به اتمام برسانند، به امید اینکه شاهد هیچ گونه بلایی در هیچ کجای این سرزمین مقدس نباشیم.

گزارش از نازنین باباخانی

۳۰۱۲/۸۰۶۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها