معتمدی: قدرت سلطان کنسرت از کل وزارت ارشاد بیشتر است


معتمدی: قدرت سلطان کنسرت از کل وزارت ارشاد بیشتر است

اگر همه مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه دولتی‌ها در یک‌جا جمع شوند به اندازه سلطان کنسرت در حوزه موسیقی کشورمان تاثیر ندارند.

به گزارش مشرق، قرار است محمد معتمدی، کنسرت خیریه‌ای را در قالب طرح «هنر برای همه» توسط انجمن مردم نهاد دیده‌بان آزادی و توسعه روز چهارشنبه ۲۹ خرداد ماه با اجرای قطعات منتخب این خواننده ازجمله «آرام من»، «لحظه گرگ و میش»، «تختی»، «کویر» و «سیانور» در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران و به نفع سیل‌زدگان استان لرستان برگزار کند. روز گذشته نشست رسانه‌ای این کنسرت در کمال تعجب در سالن جلسات اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد. عدم اطلاع‌رسانی به تعدادی از رسانه‌ها هم در نوع خود قابل تامل بود. به گزارش «مهر» معتمدی در این نشست با اشاره به برخی جزئیات کنسرت پیش رو توضیح داد: «مدت‌ها بود دغدغه این را داشتم که بسیاری از مخاطبان به دلیل شرایط اقتصادی کشورمان توانایی حضور در کنسرت‌ها را ندارند و این کالای فرهنگی را به‌عنوان یک متاع دور از دسترس تصور می‌کنند. لذا نوروز امسال طرح «هنر برای همه» را آغاز کردیم و خوشبختانه با حمایت‌های خوبی که از این ناحیه به ما شد، بازخوردهای خوبی داشتیم. در پی برگزاری این کنسرت هدفم این بود که این اجرا و طرح را در تابستان هم ادامه دهم اما متاسفانه در این زمینه‌تنها بودم تا اینکه از سوی انجمن مردم نهاد دیده‌بان آزادی و توسعه به من پیشنهاد برگزاری کنسرت به نفع سیل‌زدگان استان لرستان ارائه شد.» این خواننده موسیقی ایرانی بیان کرد: «اجرای برنامه‌های این‌چنینی در جهت تقویت روحیه ملی و دوستی اقوام ایران می‌تواند اتفاقات بسیار ارزشمندی را زیر نام ایران به وجود آورد. پس هرچه این اشتراکات تقویت می‌شود در تقویت روحیه ملی نیز می‌تواند موثر باشد. خوشبختانه تا امروز هم که یک روز از بازشدن گیشه بلیت فروشی گذشته ما شاهد استقبال خوبی از سوی علاقه‌مندان هستیم.»

بیشتر بخوانید:

روایت «حسام‌الدین سراج» از مافیای موسیقی

انتقاد به مجلس

معتمدی در ادامه این نشست رسانه‌ای ضمن انتقاد از ماجرای قانون اخیر تصویب شده مجلس در حوزه فروش بلیت کنسرت‌ها تصریح کرد: «من یکی از منتقدان این قانون هستم و در این زمینه هم اعتراضات خودم را به گوش مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسانده‌ام. اما لازم است در اینجا به جهت همکاری‌هایی که در این زمینه صورت گرفته قدردانی‌های خودم را داشته باشم، گرچه بازهم تکرار می‌کنم به انتقادهایی که در حوزه برگزاری کنسرت‌ها دارم کاملاً واقفم. البته برخی از دوستانی که در این حوزه به اجرای قوانین اقدام می‌کنند به واقعیت‌های موجود واقف نیستند بنابراین در حوزه موسیقی سیاستگذاری‌هایی اتفاق می‌افتد که کار را دچار مشکل می‌کند. شرایط به وجود آمده قطعاً به ضرر موسیقی به‌ویژه موسیقی ایرانی است و من معتقدم باید شرایط اصلاح شود که امیدوارم در آینده نزدیک شاهد این اتفاق باشیم.»
این خواننده موسیقی ایرانی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر نحوه برگزاری کنسرت در حوزه اجرای قطعات گفت: «چند وقت پیش کنسرتی را در همدان با رهبری هنرمندی به نام زندی برگزار کردم که این ارکستر دارای ویژگی‌هایی ازجمله اجرای آثار ربع‌پرده بود که برای من بسیار جالب توجه بود. به همین جهت از او دعوت کردم تا در کنسرت‌های پیش رو همراه من باشد تا ما بتوانیم آثاری را در این حوزه اجرا کنیم. کما اینکه در همین زمینه ما شاهد کمترین اجرا در حوزه ربع‌پرده‌ها توسط ارکسترهای بزرگ بودیم که دیگر به دل من به‌عنوان یک خواننده نمی‌نشیند.»

بیشتر بخوانید:

زورمان به مافیای موسیقی نمی‌رسد

ماجرای ته‌ریش و مجوز

وی افزود: «دلیل دیگری که می‌توانم در این حوزه به آن اشاره کنم، بحث قیمت بلیت کنسرت‌های ما در این طرح است که به دلیل ریالی اصلاً مزیت اقتصادی برای ما ندارد. در حوزه مزیت‌های اجتماعی نیز این کنسرت‌ها به من امتیاز خاصی نمی‌دهد که فلان نهاد بیاید و به جهت برگزاری این کنسرت‌ها به من امتیازات دیگری بدهد. در اینجا یک مثال می‌زنم؛ من دیروز اولین عکس خودم را با ته‌ریش روی صفحه مجازی خودم گذاشتم و جالب است بدانید خیلی‌ها تصور کردند من برای دریافت امتیازی این کار را انجام داده‌ام در حالی که من از روی یک حس شخصی این عکس را در صفحه مجازی خود گذاشتم و هیچ سیاستی در کار نبود. اینها را گفتم تا بگویم من برای دریافت امتیازی کنسرت‌های خیریه برگزار نمی‌کنم چراکه اصلاً برای من مزیتی ندارد. به هر حال من دوست دارم این پروژه در آینده تبدیل به یک فستیوال مردمی شود که امیدوارم به چنین جایگاهی دست پیدا کنیم.»

بیشتر بخوانید:

سلطان کنسرت کیست؟

قدرت یا مافیا

وی با انتقاد از تاثیر یک فرد مشخص بر جریان موسیقی ایران به‌ویژه حوزه بلیت فروشی کنسرت‌ها تصریح کرد: «اگر همه مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه دولتی‌ها در یک‌جا جمع شوند به اندازه سلطان کنسرت در حوزه موسیقی کشورمان تاثیر ندارند. این همان انتقادهایی است که من همیشه در حوزه انحصارطلبی به آن اشاره داشته و در پست اینستاگرامی خود نیز درباره آن توضیح داده‌ام. از این جهت تلاش کردم تا در حوزه فروش بلیت نیز از سامانه دیگری استفاده کنم. من به هیچ عنوان اهل دادگاه و درگیری‌های حقوقی نیستم به همین جهت نمی‌توانم از این شخص نام ببرم. اما همواره گفته‌ام که چنین شرایطی اصلاً درست نیست.»

منبع: روزنامه فرهیختگان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر