لزوم افزایش تعداد هواپیمای سم پاش


لزوم افزایش تعداد هواپیمای سم پاش

عطا ناوکی، گفت: با توجه به حجم بالای توده های ملخ صحرایی و در اختیار داشتن یک فروند هواپیما، روند مبارزه هوایی به کُندی پیش می رود بنابراین درخواست داریم به منظور تسریع در روند مبارزه، تعداد هواپیمای سم پاش افزایش یابد.

«عطا ناوکی» فرماندار و مدیر ستاد بحران شهرستان قلعه گنج، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، با بیان این مطلب که روند مبارزه با توده های ملخ صحرایی تا چند روز قبل به خوبی در حال پیشرفت بود، گفت: متأسفانه با توجه به این که روند مبارزه با توده های ملخ صحرایی در استان های همجوار از جمله سیستان و بلوچستان و هرمزگان به نحو مطلوبی که مد نظر است انجام نشده، توده های جدیدی از این ملخ ها و با حجم زیادی وارد قلعه گنج شده اند.

عطا ناوکی، اضافه کرد: از آنجایی که شهرستان قلعه گنج در مسیر پرواز این توده ها به پاکستان قرار دارد بنابراین توده های ملخ صحرایی چند روزی در این منطقه مستقر هستند اما در این مدت چهار روز، خسارات زیادی به درختان و مزارع منطقه وارد می کنند.

مدیر ستاد بحران شهرستان قلعه گنج، ابراز داشت: درجه گرمای هوا در شهرستان قلعه گنج تقریبا بین 45 تا 47 درجه است که کار مبارزه هوایی با توده های ملخ صحرایی را با مشکل مواجه کرده است.

فرماندار شهرستان قلعه گنج، اضافه کرد: در اولین پرواز صبح امروز، آمپر هواپیمای سم پاش، آمپر آن به شدت افزایش یافت به حدی که خلبان گفت، امکان پرواز مجدد نیست.

وی، بیان داشت: با توجه به حجم بالای توده های ملخ و در اختیار داشتن یک فروند هواپیما، روند مبارزه هوایی به کُندی پیش می رود بنابراین از دستگاه های مرتبط درخواست دارم کمک کنند و چند فروند هواپیما در اختیار ما قرار داده تا حداقل با ۴ پرواز در هر صبح، حجم بیشتری سم پاشی شده و کار مبارزه سرعت یابد.

ناوکی، ضمن یادآوری، افزود: بیش از 2 ماه است که از ورود توده های ملخ صحرایی به تالاب جازموریان و شهرستان قلعه گنج می گذرد.
مدیر ستاد بحران شهرستان قلعه گنج، ادامه داد: در همان ساعات اولیه ورود ملخ ها، ستاد مدیریت بحران شهرستان های جنوبی ها تشکیل شد و علی رغم محدودیت های منابع مالی اما با دستور استاندار محترم به منظور مبارزه با دستجات ملخ صحرایی، بودجه ای در اختیار ستاد مدیریت بحران شهرستان های جنوبی قرار داده شد.
فرماندار شهرستان قلعه گنج، ابراز داشت: در ابتدا که حجم توده های ملخ صحرایی کم بود، کار سم پاشی با خودروهای جهاد کشاورزی و قرارگاه معین در شهرستان قلعه گنج آغاز شد.
مدیر ستاد بحران شهرستان قلعه گنج، اضافه کرد: اما متأسفانه به دلیل تخم گذاری ملخ های بالغ، حجم توده های ملخ افزایش یافت و در جلسه بعدی ستاد مدیریت بحران، درخواست افزایش ماشین های سم پاش داده و حتی از ظرفیت دهیاری ها، تراکتورهای کشاورزان بومی و سم پاش های دستی برای مبارزه با این آفت استفاده کردیم.
وی، ادامه داد: در مرحله بعد که توده های ملخ صحرایی، افزایش بیشتری پیدا کرد، به منظور مبارزه با این حجم بالا، درخواست هواپیمای سم پاش داده و به سرعت یک باند فرودگاه موقت در شهرستان راه اندازی شد.

ناوکی، اظهار کرد: در این مدت بیش از 60 هزار هکتار از زمین های شهرستان قلعه گنج، سم پاشی شده است و اما نقاطی بوده که به اجبار 3 الی 4 مرحله سم پاشی شده اند.
مدیر ستاد بحران شهرستان قلعه گنج، بیان داشت: تاکنون روند سم پاشی به وسیله هواپیما، تراکتورهای کشاورزان و ماشین هایی از سپاه و جهاد کشاورزی انجام شد.
فرماندار شهرستان قلعه گنج، اظهار کرد: با توجه به تحریم ها سمی که بایستی در سم پاش هواپیما استفاده شود، یافت نشد و به ناچار از سم موجود در منطقه استفاده کردیم.
وی، اضافه کرد: برای خرید سم با کمبود منابع مالی مواجه شدیم که در ستاد مدیریت بحران استان تصویب شد از اعتبارات دهیاری ها استفاده شود و این مصوبه اجرایی شد و ضمن این که بنیاد مستضعفان به عنوان معین اقتصادی شهرستان قلعه گنج، مبلغ 250 میلیون تومان سم خریداری و در اختیار ما قرار داد.
ناوکی، بیان داشت: کار مبارزه توسط جهاد کشاورزی، دهیاران و شوراهای اسلامی و خود مردم به شکل خود جوش در حال انجام است.

مدیر ستاد بحران شهرستان قلعه گنج، در پایان، ابراز داشت: با توجه به مبارزات انجام شده، تلاش کردیم کمترین خسارت متوجه مزارع شود اما در برخی نقاط به یونجه کاری ها و مزارع آفتابگردان خسارت وارد شده است که کارشناسان در حال بررسی میزان خسارات وارده به مزارع یونجه و آفتابگردان هستند.

پایان پیام/586

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دیوونم دیوونم دیوونه حال امشبمو جز تو کی میدونه احسان خواجه امیری