استاندار مازندران گفت: تعمیرات بیش از 5 هزار و 800 واحد مسکونی خسارت دیده ناشی از سیل و سیلاب استان که در ارزیابی ها به عنوان واحدهای مرمتی طبقه بندی شده بودند تا پایان خرداد ماه به پایان می رسد.

به گزارش خبرگزاری موج مازندران ، احمد حسین زادگان در دهمین جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده مازندران که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزیر معین دولت دوازدهم در این استان برگزار شد اظهار داشت: متاسفانه سیل مازندران در سایه بروز سیلاب های متعدد در استان های دیگر کشور کمتر با ابعادی که داشته است دیده شد.

وی ادامه داد: بدلیل گستره وسیع جغرافیایی، درگیری 12 شهرستان در دو سیل و بحران های همزمان چون بسته شدن راه ها در ارتفاعات بخاطر بارش برف سنگین و حضور حجم بالای مسافران و گردشگران و مسدود شدن سه محور اصلی موصلاتی استان و یک لاینه شدن محور سوادکوه پس از سیل دوم در 12 فروردین، بحران وسیعی در حوزه های مختلف بر استان حادث شد و خسارات فراوانی به بخش های گوناگون وارد آمد.

حسین زادگان با بیان این که پس از بروز بحران سیل های اخیر با 1000 نقطه رانشی در استان روبرو بودیم، افزود: با اولویت بندی رویارویی با سیلاب و در سایه همدلی و هم افزایی بحران به نحو مطلوب مهار شد. کارها بصورت همزمان مدیریت شد به نحوی که با آواربرداری، کار برآورد خسارات نیز انجام شد و در 72 ساعت برخی خسارت ها پرداخت شد و با دستور معاون اول رئیس جمهوری بزودی تنخواه ها در اختیار استان ها قرار می گیرد.

استاندار مازندران ادامه داد: برای تمامی واحدهای مسکونی خسارتی شامل مرمتی و تخریبی علاوه بر تسهیلات بلاعوض، اعتبار ساخت و مرمت نیز با نرخ ارزان قیمت پرداخت می‌شود تا خسارت دیدگان بتوانند در کمترین زمان ممکن این واحد را تکمیل کرده و در آن مستقر شوند.

وی با اشاره به این که میزان تسهیلات مصوب برای استان در بخش بلاعوض و ساخت و مرمت واحدهای مسکونی را افزون بر یک هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت که تاکنون ۲۲۵ میلیارد ریال از کمک‌های بلاعوض مصوب به سیل زدگان پرداخت شد و بقیه نیز در حال پرداخت است.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران مازندران کمک بلاعوض مصوب برای مازندران را ۴۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

حسین زادگان آمار واحدهای مسکونی تخریبی در استان را هم حدود ۸۰۰ واحد اعلام کرد و اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار، کار ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی تخریبی نیز شروع شده به طوری که عملیات ساخت ۱۰۱ واحد در مرحله پی ریزی و ۵۵ واحد نیز در مرحله اسکت بندی است.

وی افزود: همچنین برای تسریع در ساخت واحدهای مسکونی تخربیی خانوارهای تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) نیز قرارداد ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی این اقشار آسیب پذیر با سپاه کربلای مازندران منعقد شد.

نماینده عالی دولت در مازندران گفت: در مجموع در بخش مرمت واحدهای مسکونی خسارتی و حتی تخریبی کارها به خوبی در حال انجام است و امیدواریم تا شروع فصل سرما اکثر سیل زدگان به خانه‌های خود بازگردند.

استاندار مازندران یکی از کارکردهای مثبت مدیریتی در امور سیل زدگان در این استان را عدم اسکان این خانواده‌ها در کانکس و یا چادر معرفی کرد و اظهار داشت: با کمک مردم منطقه و مسئولان مدیریت خوبی در این بخش شد به طوری که خانواده‌های خسارت دیده یا در مناطق مسکونی قابل اسکان مرمتی و یا در منازل اقوام خود ساکن شدند.

حسین زادگان همدلی و انسجام بین مردم و مسئولان را از دیگر نقاط مثبت در تسریع در امور سیل زدگان برشمرد و گفت: تمام نهادهای مردمی و سازمان‌های دولتی و خصوصی و نیروهای بسیجی و امدادی در این بخش وارد میدان شدند و این همدلی و انسجام باعث شد تا کارها تسریع شود.

وی همکاری رسانه‌ها را از دیگر نقاط مثبت برای تسریع در ساماندهی امور سیل زدگان و همراهی مسؤولان ملی و استانی برشمرد و از همراهی رسانه‌ها و رسانه ملی نیز قدردانی کرد.