موزه‌های تبریز؛ دیدن شنیدنی ها!


موزه‌های تبریز؛ دیدن شنیدنی ها!

موزه‌های تبریز، تمدن غنی تبریز، دیدنی‌های زیادی را برای نسل امروز به جا گذاشته است و بخشی از آن را می‌توانید در موزه‌های تبریز مشاهده کنید. هر یک از این موزه‌ها یادآور روز‌هایی هست که در طول تاریخ به تبریز گذشته است. از خانه‌های تاریخی گرفته تا موزه‌های فرهنگی، تاریخ تبریز را روایت می‌کنند. اگر دلتان می‌خواهد تبریز را بیشتر بشناسید، با ما همراه...

موزه‌های تبریز، تمدن غنی تبریز، دیدنی‌های زیادی را برای نسل امروز به جا گذاشته است و بخشی از آن را می‌توانید در موزه‌های تبریز مشاهده کنید. هر یک از این موزه‌ها یادآور روز‌هایی هست که در طول تاریخ به تبریز گذشته است. از خانه‌های تاریخی گرفته تا موزه‌های فرهنگی، تاریخ تبریز را روایت می‌کنند. اگر دلتان می‌خواهد تبریز را بیشتر بشناسید، سفری به موزه‌های این شهر داشته باشید. با ما همراه باشید تا گذری به موزه‌های تبریز داشته باشیم.
موزه‌های تبریز؛ دیدن شنیدنی ها!خانه مشروطه؛ ادای احترام به نهضت مشروطه
خانه مشروطه یکی از معروف‌ترین موزه‌های تبریز است که ایران به آن می‌بالد. حماسه‌های افتخارآفرین مشروطه خواهان، در این خانه رقم خورده است. باقرخان و ستارخان، دو تن از سران مشروطه برای براندازی حکومت قاجارها، اجتماعاتی راه می‌انداختند و کار‌هایی نظیر چاپ اسناد، جذب نیرو، جمع آوری اسلحه و ... را در این خانه انجام می‌دادند. خانه مشروطه زمانی هم محل اجلاس سران حذب دموکرات آذربایجان بوده است. به طور خلاصه تاریخ سیاسی کشورمان در این خانه رقم خورده است. اکنون این خانه با تمام وسایلش در معرض دید عموم قرار گرفته است. از لوازم و سلاح‌های ستارخان گرفته تا دستگاه‌های چاپ و تصاویر اسناد را می‌توانید در این موزه ببینید.

آدرس: آ‌ذربایجان شرقی، تبریز، غرب بازار سنتی تبریز، خیابان مطهری، روبروی مسجد جامع

زمان بازدید:
شش ماه اول سال از ساعت ۹:۰۰ الی ۱۹:۳۰
شش ماه دوم سال از ساعت ۹:۰۰ الی ۱۷:۳۰
در نظر داشته باشید که خانه مشروطه، دوشنبه‌های هر هفته و تعطیلات رسمی عاشورا و تاسوعا، ۲۱ رمضان، ۲۵ شوال و ۱۴ خرداد تعطیل می‌باشد

موزه‌های تبریز؛ دیدن شنیدنی ها!

موزه قاجار؛ تاریخ قاجار با هنر معماری

خانه امیر نظام یکی از عمارت‌های باشکوه قاجاری است. این خانه به عنوان یکی از زیباترین موزه‌های تبریز، علاقه‌مندان به هنر معماری و آثار تاریخی را به سمت خود می‌کشاند. حیاط وسیع با فضای سبز دلنشین جلوه‌ای زیباتری به عمارت قاجاری می‌دهند. گل کاری‌های کنار حوضچه شما را تا رسیدن به پله‌های وردی عمارت همراهی می‌کنند. سبک معماری خانه امیر نظام به تنهایی می‌تواند ساعت‌ها شما را از خود بی خود کند. داخل عمارت که می‌شوید موزه‌ای از آثار قاجاری نظیر بافته ها، چینی ها، ابزار موسیقی، سکه‌های قدیمی، خاتم کاری‌ها و ... را خواهید دید.


زمان بازدید: از ساعت ۹:۰۰ الی ۱۸:۰۰ باز است.
موزه قاجار در طول هفته به غیر دوشنبه ها و در تعطیلات رسمی سالانه همچون عاشورا و تاسوعای حسینی، اربعین، ۲۱ رمضان، ۲۵ شوال و ۱۴ خرداد، موزه تعطیل می‌باشد.

آدرس: آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان ششگلان، جنب مقبره الشعرای تبریز

موزه‌های تبریز؛ دیدن شنیدنی ها!

موزه آذربایجان؛ دومین موزه باستان شناسی ایران
بخش اعظم موزه‌های تبریز را خانه‌های قدیمی و تاریخی تشکیل می‌دهند؛ اما ساختمان موزه آذربایجان تنها با الهاماتی از معماری سنتی آذربایجان ترسیم شده است. موزه آذربایجان تنها به تاریخ کهن تبریز اکتفا نکرده و با رونمایی از آثار تاریخی شهر‌های دیگر، عنوان دومین موزه باستان شناسی ایران پس از موزه ملی را کسب کرد. تمام آثار این موزه در سه سالن مجزا قابل روئیت می‌باشند. مجسمه‌های سنگی، سنگ نگاره‌های تاریخی و کتیبه‌ها در طبقه‌ی زیر زمین نگهداری می‌شوند. اشیاء تاریخی پیش از اسلام و اجساد گورستان سه هزارساله اطراف مسجد کبود در طبقه همکف و آثاری از خط‌های کوفی، ظروف سفالی، سکه‌ها و مهر‌های تاریخی ایران در طبقه‌ی اول به نمایش گذاشته شدند. نظیر چنین آثاری در سایر موزه‌های تبریز وجود ندارد.

زمان بازدید:
فصل بهار از ساعت ۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰
تابستان از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۴:۰۰ و ۱۶:۰۰ الی ۲۱:۰۰
نیمه دوم سال از ساعت ۹:۰۰ الی ۱۸:۰۰
این موزه در تعطیلات رسمی عاشورا و تاسوعای حسینی، اربعین، ۲۱ رمضان، ۲۵ شوال و ۱۴ خرداد، تعطیل می‌باشد.
آدرس: آذربایجان شرقی٬ تبریز، خیابان امام خمینی، جنب مسجد کبود
موزه‌های تبریز؛ دیدن شنیدنی ها!کاخ شهرداری تبریز؛ دومین موزه شهرداری جهان
کاخ شهرداری یکی دیگر از موزه‌های تبریز است که طرفداران خودش را دارد. اولین موزه شهرداری جهان متعلق به کشور چین و دومین آن در کاخ شهرداری تبریز است. عمارت باشکوه کاخ شهرداری در میدان ساعت از دید هیچ رهگذری جا نمی‌ماند. معماری اروپایی و ساعت بزرگ بالای کاخ شما را برای بازدید از داخل کاخ وسوسه می‌کند. موزه در طبقه زیر زمین کاخ شهرداری واقع شده است. داخل موزه تالار‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام با موضوعاتی جداگانه شما را سرگرم می‌کنند. تالار‌های این مجموعه شامل، تالار دفاع مقدس، تالار دوربین‌های عکاسی، تالار فرش، چاپ و نشر، خوشنویسی، هنر معاصر و تالار حکمت می‌باشند.

زمان بازدید: هر از ساعت ۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰
موزه‌ی کاخ شهرداری در تمام ایام هفته به غیر از جمعه‌ها و تعطیلات رسمی سال، باز می‌باشد و شما می‌توانید

آدرس:آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان امام خمینی، میدان ساعت، ساختمان شهرداری
موزه‌های تبریز؛ دیدن شنیدنی ها!موزه سنجش؛ پاسخ به سوالات و کنجکاوی های شما
به طور حتم این موزه می‌تواند به کنجکاوی‌ها و سوالات شما را راجع به چگونگی ساخت تخت جمشید، ارگ بم و دیگر آثار ماندگار کشورمان، پاسخ دهد. اینکه معماران از چه لوازمی برای خلق این آثار کهن استفاده می‌کردند را در موزه سنجش خواهید دانست. تمام ابزارالات و وسایل اندازه گیری طول، وزن، زمان و ... در این موزه گردآوری میشوند. انواع ساعت‌های قدیمی و ترازو‌های ظریف، از دیدنی‌های جالب این موزه هستند. آنچه جذابیت موزه سنجش را بیشتر کرده، فضای دلنشین و قدیمی آن است. خانه تاریخی سلماسی‌ها شما را به عهد قاجار می‌برد. انتخاب این خانه‌ی قدیمی به عنوان موزه سنجش، ترکیب خارق العاده‌ای را در معرض نمایش می‌گذارد.

آدرس: آ‌ذربایجان شرقی٬ تبریز٬ میدان ساعت، پشت عمارت شهرداری، خانه‌ی سلماسی‌ها
موزه‌های تبریز؛ دیدن شنیدنی ها!خانه استاد شهریار؛ مامن چشمه جوشان ادب
تاریخ پرفرازونشیب تبریز، تنها به جنگ و سیاست ختم نمی‌شود. اگر مروری به فرهنگ این شهر داشته باشیم می‌بینیم که شعرای زیادی را در خود پرورش داده است. چشمه ذوق شاعرانی نظیر استاد شهریار از دیار تبریز جوشیده است. شهریار شاعر خوش ذوق تبریز است که با زبان شیرین ترکی آذربایجانی سروده‌های زیبایی را به جا گذاشته است. کمتر کسی است که استاد شهریار را نشناسد. بی شک قدم گذاشتن در خانه شهریار و آشنا شدن با نحوه زندگی این شاعر مشهور تبریزی، یکی از هدف‌های گردشگرانی است که به این شهر سفر کرده اند. امروزه خانه شهریار با تمام لوازم زندگی و وسایل شخصی ایشان، به عنوان یکی از موزه‌های تبریز شناخته می‌شود.

آدرس: آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان ارتش، محله مقصودیه، خانه استاد شهریار
زمان بازدید: هر روز از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۴:۳۰ و ۱۵:۰۰ الی ۱۹:۰۰
این مکان همانند سایر موزه‌های تبریز در ایام تعطیلات رسمی، بسته است.
موزه‌های تبریز؛ دیدن شنیدنی ها!موزه سفال؛ اثار بزرگان و آموزش هنر سفالگری
خانه صرافلار یکی از عمارت‌های بسیار قدیمی و به جای مانده از دوره قاجار می‌باشد و در اتاق‌های آن می‌توانید آثار سفالگری استاد احمد و عباس قابچی و همچنین برخی از آثار خانم فریده تطیری مقدم را مشاهده کنید. این خانه در حال حاضر به عنوان موزه سفال شهرت دارد و کلاس‌های آموزش سفالگری در آن برگزار می‌گردد. از بخش‌های مختلف این موزه می‌توان به حوضخانه، نمایشگاه‌های دائمی و فروشگاه‌های صنایع دستی و آثار هنری هنرجویان، کارگاه‌های سفالگری با خاک سفید و روش‌های سنتی آذربایجان شرقی اشاره نمود.

آدرس: تبریز، خیابان شمس تبریزی، خیابان شهید نوروزی، کوچه صرافلار
زمان بازدید: هر روز از ساعت ۹ صبح الی ۱۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط