انتخابات شورایاری‌های پایتخت الکترونیکی برگزار می‌شود


انتخابات شورایاری‌های پایتخت الکترونیکی برگزار می‌شود

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای نخستین بار انتخابات در پایتخت الکترونیکی برگزار می‌شود.

به گزارش مشرق، رئیس ستاد شورایاری‌های شورای اسلامی شهر تهران از نام‌نویسی و برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های تهران به صورت مکانیزه خبر داد و گفت: امسال اولین دوره انتخابات است که نه تنها ثبت نام بلکه رای‌گیری هم به صورت مکانیزه انجام می‌شود؛ پیش از این در تهران چنین چیزی نداشتیم و این کار می‌تواند راه را برای شیوه‌های جدید و انتخابات دیگر باز کرده و امکان سواستفاده را به حداقل برساند.

بیشتر بخوانید:

آیا در انتخابات۹۸ شمارش آرا الکترونیکی است؟

احمد مسجدجامعی که در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران سخن می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: آیین‌نامه انتخابات شورایاری‌ها به کمک ۷ تن از اعضای شورا تهیه شده است که تقریباً همان مصوبه قبلی است اما چند نکته دارد که مهم است و بقیه موارد تفاوتی با روال پیشین انتخابات شورایاری‌ها ندارد.

وی با تاکید بر ثبت‌نام نامزدها و اخذ رای به صورت الکترونیکی به عنوان یکی از تفاوت‌های این دوره از انتخابات افزود: روند گردش کار این موضوع مدت‌ها طول کشید و زمان برد تا آن را بررسی و بسترهایش را فراهم کنیم؛ همچنین متقاعد کردن وزارت کشور هم موضوعی بود که برای آن وقت بسیاری صرف شد.

مسجدجامعی در بخش دیگری از تشریح آئین‌نامه اجرایی انتخابات شورایاری‌ها گفت: نکته بعدی هم این است که یک طبقه‌بندی انجام دادیم که در آن بخش اجرایی به طور کلی به عهده شهرداری و فرمانداری است و بخش نظارت بر عهده شورای شهر ست؛ البته این نظارت با همکاری معتمدین محلات خواهد بود اما نظارت کلان به عهده همه اعضای شوراست؛ به این ترتیب که ۲۱ عضو شورا در ۲۲ منطقه تهران نظارت خواهند کرد و در دو منطقه‌ای که وسعت کمتری دارند، یکی از اعضا ناظر خواهد بود.

تفکیک وظایف اجرایی و نظارتی انتخابات شورایاری‌ها

عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلاتی که در مسیر طراحی و برنامه‌ریزی انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌های شهر تهران وجود داشت اشاره کرد و افزود: در انتخابات پیشین گاهی ما با وزارت کشور در این مورد به تعبیری عدم همسویی داشتیم؛ مسئولان این وزارتخانه بر این باور بودند که انتخاباتی به این گستردگی در سطح شهر تهران کاری‌ست که به لحاظ نگاه و برنامه‌ریزی کلان در چارچوب وظایف و اختیارات وزارت کشور است اما مسئولیت این کار را نمی‌پذیرفتند.

مسجدجامعی افزود: در دوره‌های پیش طی دو روز این انتخابات را برگزار می‌کردیم؛ یا اینکه در ماه رمضان برگزار می‌کردیم که این کارها سابقه نداشت؛ اینها عوامل مقاومت در برابر شورایاری‌ها بود اما نتایج انتخابات باز هم خوب بود تا آنجا که حدود نیم میلیون نفر در انتخابات محله‌ای با آن همه سختگیری و شرایط دشوار شرکت کردند و علتش هم این است که رویکرد مشارکت‌جویانه بود.

وی ادامه داد: در این دوره وزارت کشور با انتخابات همکاری خوبی دارد؛ حتی صندوق‌ها یا شیوه جدید برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی با همکاری وزارت کشور است و بدون این همکاری، این کار میسر نبود؛ این تجربه نویی است که راه را برای بهبود روند انتخابات بعدی هم هموار می‌کند؛ این نخستین بار است که وزارت کشور و فرمانداری تهران همکاری نزدیکی با انتخابات شورایاری دارند.

رئیس ستاد شورایاری‌های شورای اسلامی شهر تهران افزود: تشکری هم باید داشته باشم از شهردار تهران که به همه معاونان خود برای همکاری در این انتخابات دستور دادند و تشکر ویژه‌ای هم از آقای طحایی دارم که با بیست سال سابقه در این زمینه و در پست استانداری‌های مختلف، در این انتخابات مسئولیت پذیرفتند و در کنار ما هستند.

مسجدجامعی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در شیوه و مسائل فرعی آئین‌نامه اگر مشکلی وجود داشته باشد می‌توان در شورا آن را اصلاح کرد، افزود: وظیفه ما در تفکیک وظایف، نظارت و اجرا مشخص است، ما اجرا را بر عهده شهرداری و فرمانداری و نظارت به عهده شورا و معتمدین محله‌ای است.

نظارت سختگیرانه رفع شده است

وی در ادامه تصریح کرد: در مورد مساله نظارت در دوره پیش، هزار و اندی نفر رد صلاحیت داشتیم که البته بعداً اصلاح شد؛ بنابراین برای اینکه در این قضیه بخش‌های مختلف شورا حضور داشته باشند نظارت را عام دیده‌ایم؛ یعنی بر اساس وظیفه شورا که نظارت است، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایش نوشته شده تا همه اعضای شورا بتوانند در موضوع نظارت حضور فعال داشته باشند. علتش هم این بود که اعتقاد داشتیم این انتخابات در اختیار یک گروه خاص قرار نگیرد و همه افراد و گروه‌ها بتوانند شرکت کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اینکه گفته می‌شود در دوره قبل چنین رویه‌ای نبوده است باید بگویم در دوره قبل هم این موضوع خلاف بوده و روش درستی نبوده است؛ علت هم این بود که عده زیادی رد صلاحیت شده بودند. بعد برای اینکه این جبران شود یک گروه ۹ نفره تعیین شد تا مساله را حل کنند و در آن مقطع گره‌گشا بود وگرنه همین گروه ۷ نفره هم منتخب شورا هستند و معنی ندارد یک گروه ۹ نفره دیگر هم برای نظارت انتخاب کنیم.

وی افزود: در آن سال ما با یک مشکل مقطعی روبه‌رو شدیم و آن این بود که آیین‌نامه برای افرادی که قرار بود تعیین صلاحیت شوند سختگیری کرده بود و ما برای رفع این مشکل یک گروه دیگری را به عنوان ناظر تشکیل دادیم. حال اینکه مجدداً همان گروه برقرار باشد صحیح نیست، چون امروز شرایط و مشکل قبلی وجود ندارد.

مسجدجامعی در پاسخ به اینکه در بند یک آئین‌نامه باید قید شود که شورای شهر مسئول اجرا نیست و فقط ناظر بر انتخابات است، توضیح داد: در مقدمه و بر اساس مصوبات قبلی آمده و چون نوشته شده با استناد به الزام ستاد هماهنگی شورایاری‌های شورای اسلامی شهر تهران به تشکیل پنجمین دوره فعالیت شورایاری تهران، این امر الزام است؛ همچنین آورده شده که ستاد هماهنگی شورایاری‌ها مسوول برگزاری انتخابات شورایاری‌هاست.

منبع: مهر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی