رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بعید است نخست وزیر ژاپن فقط برای میانجی گری به ایران بیاید.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج، اظهار داشت: ایران و ژاپن طی 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی روابط گسترده ای در حوزه های مختلف به ویژه حوزه اقتصادی داشته و دارند.

وی افزود: حتی پیش از تحریم های خصمانه آمریکا، ژاپن یکی از واردکنندگان اصلی نفت از ایران بود و محصولات الکترونیکی ژاپن و همچنین محصولات خانگی این کشور در ایران عرضه می شد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر دو کشور روابط دیپلماتیک و سیاسی خوبی با هم داشته و می توانند از فرصت سفر شنیزو آبه به ایران برای گسترش و تعمیق روابط در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی استفاده کنند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است شنیزو آبه نخست وزیر ژاپن در سفر به تهران حامل پیامی از سوی آمریکا و دولت ترامپ برای ایران باشد؟ گفت: این موضوعی نیست که بتوان به صورت قطعی در مورد آن اظهار نظر کرد. در حال حاضر گمانه زنی هایی در محافل سیاسی و رسانه ای مطرح می شود، اما هیچ چیز قطعی نیست.

فلاحت پیشه در پاسخ به پرسش مجدد خبرنگار موج مبنی بر اینکه آیا ممکن است سفر نخست وزیر ژاپن به ایران منجر به میانجی گری توکیو میان ایران و آمریکا و در نهایت مذاکره میان دو کشور شود؟ گفت: میانجی گری ژاپن میان ایران و آمریکا و مذاکره ایران و آمریکا دو موضوع جدا از هم است. ممکن است ژاپن بخواهد در این زمینه پیش قدم شود، اما مذاکره ای در این شرایط انجام نخواهد شد.

وی بیان داشت: در موضوع نخست باید تاکید کرد که به احتمال فراوان سفر نخست وزیر ژاپن به ایران تنها برای میانجی گری میان ایران و آمریکا نیست و بعید است که شینزو آبه تنها برای این هدف به ایران سفر کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در موضوع دوم نیز باید گفت که تنش میان ایران و آمریکا به نحوی است که اساسا هیچ کشوری نمی تواند میان دو طرف میانجی گری کند و روابط ایران و آمریکا قابل میانجی گری نیست.

فلاحت پیشه تاکید کرد: علت این است که آمریکایی ها رفتار خصمانه ای علیه ایران و مردم ما دارند و می خواهند با استفاده از زور و تهدید، ما را از حقوق مسلم خود محروم کنند. طبیعی است که با چنین شرایطی هرگز ایران حاضر به مذاکره با آمریکا نخواهد شد.