کور سوی امید صنعتگران دستی برای بقا/ نمادهای هویتی در دست فراموشی


کور سوی امید صنعتگران دستی برای بقا/ نمادهای هویتی در دست فراموشی

هنرمندان صنایع دستی استان کرمانشاه از عدم حمایت‌هایی می‌گویند که باعث کاهش انگیزه آنها برای ادامه کار شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، صنایع دستی یکی از اسناد هویتی ملت‌ها است که ریشه در تاریخ و فرهنگ هر سرزمین دارد و صنایع دستی کشورمان یکی از متنوع‌ترین و گسترده‌ترین صنایع دستی در جهان است که از این نظر در صدر بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفته است.

استان کرمانشاه نیز یکی از استان‌هایی است که این تنوع و تعدد در صنایع دستی را در خود دارد و هویت اصلی و فرهنگی مردمان این دیار نیز در این آثار دیده می‌شود و این آثار می‌توانند معرف خوبی برای هویت مردم کرمانشاه باشند.

هنرمندان و صنعتگران یکی از اصلی ترین مؤلفه‌ها در بحث صنایع دستی و تولید آن هستند، هنرمندانی که اگر حمایت شده و مورد توجه قرار گیرند، قادر خواهند بود نسبت به توسعه و ایجاد خلاقیت در این نمادهای هویت فرهنگی اقدام کرده و معرف‌های خوبی برای نمایش هویت فرهنگی هر منطقه را تولید کنند اما اگر درگیر مشکلات و روزمرگی‌ها شوند، قطعاً آن بعد خلاقیت و نوآوری به حاشیه می‌رود و دغدغه‌ها و روزمرگی‌ها جای خلاقیت و نوآوری را می‌گیرد.

حمایت از هنرمندان صنایع دستی سال به سال کم رنگ‌تر می‌شود

رؤیا رستمی یکی از صنعتگران و هنرمندان کارآفرین در حوزه صنایع دستی استان کرمانشاه است که ۱۰ سالی می‌شود در حوزه البسه محلی و زیور آلات سنتی که روی لباس‌های محلی کردی کار می‌شود، فعالیت دارد.

وی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص مشکلات هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: حمایت از صنعتگران و هنرمندان این حوزه سال‌های قبل خیلی بهتر بود اما سال به سال کم رنگ تر می‌شود و هم اکنون حمایت چندانی از هنرمندان این حوزه صورت نمی‌گیرد.

رستمی با بیان اینکه تسهیلات پرداختی به صنعتگران، هنرمندان و کارآفرینان این حوزه کفاف هزینه‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای ایجاد اشتغال آنها را نمی‌دهد، گفت: البته در پروسه پرداخت نیز موانعی وجود دارد و در بحث ضمانت‌هایی که باید برای تسهیلات ارائه شود، ایرادات زیادی هم می‌گیرند.

کور سوی امید صنعتگران دستی برای بقا/ نمادهای هویتی در دست فراموشی

این هنرمند و صنعتگر کرمانشاهی در حوزه صنایع دستی استان کرمانشاه تصریح کرد: برای پرداخت تسهیلات فوق میراث فرهنگی هنرمندان و صنعتگران را به بانک‌های عامل معرفی می‌کند اما میزان تسهیلات پرداختی نیز به نسبت برخی از رشته‌ها کافی نیست.

مبالغ کلان تسهیلات تنها به برخی از رشته‌های صنایع دستی پرداخت می‌شود

وی افزود: مبالغ بالا و کلان تسهیلات را نیز به هنرمندان و صنعتگران برخی از رشته‌های خاص پرداخت می‌کنند. برای مثال تسهیلات پرداختی به رشته‌هایی که صنعتی تر به نظر می‌رسد و باید از تجهیزاتی چون کوره برخوردار باشند نسبت به رشته‌های چون رشته دوخت و تولید البسه محلی بسیار بیشتر است و از نظر بازپرداخت نیز تفاوت‌هایی قائل می‌شوند.

رستمی ایجاد محدودیت برای حضور صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی استان در نمایشگاه‌های مختلف را از دیگر مشکلات فعالان این حوزه برشمرد و گفت: تعداد نمایشگاه‌ها کم شده است. برای مثال طی ۱۰ سال گذشته که ما در این حوزه فعالیت داشتیم، حداقل ماهی یک بار نمایشگاه برپا می‌شد و اکنون اینگونه نیست و تعداد نمایشگاه‌ها بسیار کم شده است.

وی تصریح کرد: فروش بخش اعظم محصولات ما در نمایشگاه‌هایی که صنایع دستی برپا می‌کند، است و تولیدات این حوزه به ویژه در رشته ما (تولید البسه محلی کردی) به سبب رنگ آمیزی و پولک دوزی ای که دارد، در شهرهای دیگر و حتی شهرهایی که کرد زبان هم نیستند، مورد استقبال فراوانی قرار می‌گیرد، اما این کاهش تعداد نمایشگاه‌ها باعث شده ما به اهدافی که در این زمینه داریم، نرسیم.

حضور هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی استان در نمایشگاه‌ها محدود شده است

این هنرمند و صنعتگر کرمانشاهی در حوزه صنایع دستی استان کرمانشاه افزود: یکی از دلایلی نیز که در این زمینه به ما عنوان می‌شود این است که تعداد هنرمندان و صنعتگرانی که علاقه مند به حضور در این نمایشگاه‌ها هستند، زیاد شده است به همین دلیل محدودیت‌های در این زمینه وجود دارد و هنرمندان و صنعتگران باید در نوبت قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این ماهی یک تا دوبار می‌توانستیم در نمایشگاه‌های صنایع دستی شرکت کنیم اما هم اکنون نهایتاً هر هنرمند و صنعتگر می‌تواند حدود ۳ تا ۴ ماه یکبار در این نمایشگاه‌ها شرکت کرده و محصولات خود را عرضه کرده و به فروش برساند و به همین دلیل از نظر اقتصادی با مشکلاتی مواجه است.

تسهیلات پرداختی به هنرمندان صنایع دستی کفاف هزینه‌های راه اندازی اشتغال را نمی‌دهد

این هنرمند و صنعتگر کرمانشاهی در حوزه صنایع دستی استان کرمانشاه بار دیگر به مشکلاتی که در حوزه پرداخت تسهیلات وجود دارد اشاره کرد و گفت: از دیگر مشکلات ما این است که تسهیلات متناسب با نیازهای ما در کارگاه پرداخت نمی‌شود.

کور سوی امید صنعتگران دستی برای بقا/ نمادهای هویتی در دست فراموشی

رستمی تصریح کرد: برای مثال ما سال گذشته یک کارگاه ۵ نفره را برای دریافت تسهیلات در حوزه صنایع‌دستی به رشته خودمان معرفی کردیم و قرار بر پرداخت ۵۰ میلیون تومان تسهیلات بود و تعدادی چرخ‌های خیاطی مورد نیاز در اختیار ما بود و تسهیلات را برای خریداری پولک پارچه و ملیله -به دلیل افزایش قیمت این مواد اولیه- نیاز داشتیم اما گفته می‌شد که ۵۰ میلیون تومانی که برای ۵ نفر فعال در این کارگاه پرداخت می‌شود، باید صرف خریداری چرخ خیاطی و طبق فاکتور شود. حتی می‌گفتند که ما جایی را به شما معرفی می‌کنیم که از آنجا چرخ را تهیه کنید و ما طبق فاکتور پول را به حساب فروشنده واریز می‌کنیم و در واقع هیچ پولی مستقیم به حساب فرد هنرمند و صنعتگر واریز نمی‌شد.

این هنرمند و صنعتگر کرمانشاهی در حوزه صنایع دستی استان کرمانشاه افزود: میراث فرهنگی هنرمندان را به بانک‌های عامل معرفی کرده و میزان تسهیلات پرداختی به هنرمندان و صنعتگران نیز توسط میراث فرهنگی تعیین می‌شود.

چندان بازار فروشی برای محصولات در کرمانشاه نیست / از ابتدای امسال صادرات ما به کشور عراق عملاً متوقف شده است

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه حمایت از حوزه صنایع دستی سال به سال ضعیف‌تر می‌شود و با توجه به اینکه قدرت خرید مردم در کرمانشاه خیلی پایین‌تر از استان‌های دیگر است، هنرمندان و صنعتگران این حوزه در استان چندان بازاری برای فروش محصولاتشان ندارند.

این هنرمند کارآفرین در پاسخ به اینکه آیا زمینه‌ای برای صادرات محصولات این حوزه در استان وجود دارد؟ گفت: ما تا پیش از سال ۹۸ بحث صادرات به عراق را داشتیم که خوب بود اما از سال ۹۸ به دلیل اینکه با گرانی مواد اولیه روبرو شدیم کمبود سرمایه پیدا کردیم و البته تسهیلات و یارانه نیز در اختیار ما قرار نگرفت تا بتوانیم سرمایه مورد نیاز را تأمین کنیم، به همین دلیل بازار صادرات محصولات صنایع دستی استان به ویژه در رشته ما (دوخت البسه محلی) فعلاً متوقف شده است.

رکود حاکم بر بازار مختص صنایع دستی نیست

پروانه حیدری، معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص اظهار داشت: این یک واقعیت است که هم اکنون نه تنها در صنف صنایع‌دستی بلکه در تمام صنف‌ها یک رکود وجود دارد.

وی افزود: در بحث مواد اولیه حوزه صنایع دستی حتی ستاد اعلام کرد که مشکلاتی در بحث تأمین مواد اولیه وجود دارد اما هم اکنون برای حل این مشکل در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک تشکلی به نام انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان صنایع دستی در دل اتاق بازرگانی هستیم.

حیدری ادامه داد: متأسفانه تاکنون ما تشکل قوی در این زمینه در استان نداشتیم و پس از مجمع، این دومین تشکل در این زمینه در استان است که ۲۲ خرداد ماه جاری و در هفته صنایع دستی اولین مجمع عمومی آن تشکیل می‌شود که هیئت مدیره و بازرس آن مشخص شود و کاملاً قانونی شروع به کار کنند.

رفع خلاءهای موجود از تولید تا فروش صنایع دستی

معاون صنایع دستی اداه‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: برنامه ما این است که در آن تشکل برنامه ریزی شود که شاید بتوانیم یک سری از مواد اولیه مورد نیاز برای صنعتگران را با قیمتی مناسب‌تر تهیه کنیم.

وی تصریح کرد: ما هم اکنون در بحث تأمین مواد اولیه، تولید، بازاریابی و فروش بسیاری از محصولات صنایع دستی خلاءهایی را داریم برنامه ما این است که بتوانیم از طریق این تشکل‌ها آن خلأها را از بین ببریم.

حیدری ادامه داد: همچنین قرار است که تمام جوازها از طریق مرکز خلاقیت باشد و در آن مرکز خلاقیت نیز یکسری برنامه‌ریزی‌ها، طراحی‌ها و بازاریابی‌ها این قرار است انجام شود تا به جایی برسیم که هنرمندان و صنعتگران بتوانند با توجه به سلیقه‌های روز داخلی و خارجی تولیداتشان را به روز کنند.

معاون صنایع دستی اداه‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تاکید کرد: این مستلزم این است که هنرمندان و صنعتگران مقداری از آن حالت کلیشه‌ای خارج شوند و طراحی و نوآوری در محصولاتشان داشته باشند و بحث بسته‌بندی را جدی بگیرند.

وی افزود: همچنین آنها باید یک برند برای خودشان داشته باشند و از بحث فروش‌های مجازی نیز بهره‌گیری کنند. چرا که موفق ترین افراد در این حوزه کسانی هستند که از فروش‌های مجازی بهره می‌برند.

پیگیری فروش محصولات صنایع دستی در نمایشگاه‌های عراق هستیم

حیدری ادامه داد: در قالب انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما می‌توانیم روی بحث فروش در نمایشگاه‌های عراق از اتاق بازرگانی کمک‌های بگیریم و در حال پیگیری این موضوع هستیم که به نتایجی دست یابیم.

وی در خصوص محدودیت هنرمندان برای حضور در نمایشگاه‌ها نیز گفت: تعداد نمایشگاه‌ها محدود است و همه استان‌های کشور نمایشگاه سراسری نداریم و برخی به صورت منطقه‌ای نمانمایشگاه های را برگزار می‌کنند و سوی دیگر نیز زمان برگزاری نمایشگاه‌های مذکور برای ما محدودیت قائل می‌شوند برای مثال دو ما اعلام کنند که تنها می‌توانیم دو نفر را نمایشگاه اعزام کنیم، لذا همه صنعتگران و هنرمندان می‌توانند به صورت دائم و مستمر در تمام نمایشگاه‌ها شرکت کنند.

کور سوی امید صنعتگران دستی برای بقا/ نمادهای هویتی در دست فراموشی

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: در نتیجه و با توجه به موارد ذکر شده باید یک توزیع عادلانه بین متقاضیان حضور در این نمایشگاه‌ها صورت گیرد.

وی در خصوص هزینه حضور در نمایشگاه آن است که افزایش یافته است، گفت: پیشتر حضور در نمایشگاه‌ها و حتی نمایشگاه تهران نیز رایگان بود اما هم اکنون نمایشگاه رایگان نداریم و صنعتگران و هنرمندان برای حضور در هر نمایشگاه باید وجه بپردازند، لذا خود هنرمندان نیز با توجه به اینکه باید وجهی بپردازند، خیلی کم در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند.

حیدری در پاسخ به اینکه چه کمکی در این زمینه از سوی سازمان صنایع دستی به هنرمندان شده است؟ گفت: هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی با حداقل هزینه در نمایشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند برای مثال برای حضور اصناف دیگر در نمایشگاه‌های چون نمایشگاه تهران هزینه‌های بالای ۲ تا ۳ میلیونتومن صرف می‌شود اما هنرمندان صنعتگران صنایع دستی می‌توانند با حداقل مبلغ و حدود یک میلیون تومان در این نمایشگاه حضور پیدا کنند. عملاً این اقدامات انجام می‌شود و به این نقطه می‌رسد چرا که بار مالی آن برای دولت خیلی زیاد است و خود صنعتگران و هنرمندان نیز باید مشارکت و کمک کنند.

بررسی مشکل تسهیلاتی صنعتگران دستی

وی در خصوص تسهیلات قوانین سخت گیرانه به ویژه در خصوص ضمانت‌هایی که هنرمندان و صنعتگران برای دریافت تسهیلات باید ارائه کنند نیز گفت: واقعیت این است که بانک‌ها هر کدام قوانین خاص خود را دارند و تضامین را خود بانک‌ها می‌گیرند اما هیچ دخالتی در این زمینه نداریم.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: در مباحث تخصصی و معرفی افراد به بانک و اینکه خواستار تسهیل در روند پرداخت تسهیلات به هنرمندان شویم ما می‌توانیم از بانک درخواست کنیم اما در بحث ضمانت‌ها در اختیار ما نیست و به خود بانک‌ها مربوط است.

وی در خصوص اینکه تسهیلات مستقیماً به حساب هنرمند و صنعتگر متقاضی واریز نمی‌شود نیز گفت: چنین چیزی می‌تواند اتفاق بیفتد مگر اینکه خود آنها در پیش فاکتور اولیه ای که برای ارائه به بانک تهیه کرده‌اند این موضوع را قید کرده باشند.

حیدری در خصوص تفاوت در میزان تسهیلات پرداختی به هنرمندان رشته‌های مختلف نیز گفت: واقعیت این است که هزینه‌های راه اندازی یک شغل در رشته‌های مختلف صنایع دستی با هم متفاوت است برای مثال راه اندازی یک اشتغال خانگی در رشته‌ای چون گیوه تجهیزات آن‌چنانی نیاز ندارد و تنها به مواد اولیه و سرمایه در گردش نیاز است یا رشته‌های مثل گلیم تنها به یک دار و مواد اولیه و سرمایه در گردش نیاز دارد، اما برخی مشاغل نیازمند تجهیزات بیشتر است لذا تسهیلات مربوطه تناسب با نیاز رشته‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود.

پرداخت ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب بیش از ۲۰۰۰ طرح به هنرمندان

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه میزان تسهیلات پرداختی به هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی استان کرمانشاه طی سال ۹۷ در زمینه اشتغال روستایی چه انفرادی و چه پشتیبان حدود ۳۰ میلیارد تومان در قالب بیش از ۲۰۰۰ طرح اعلام کرد.

وی افزود: طی سال جدید تاکنون نیز هنوز پرونده‌های متقاضیان سال قبل در دست اقدام است و به ترتیب کسانی که در نوبت بودند، برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شوند.

حیدری نظارت در زمینه تسهیلات را بسیار مهم دانست و گفت: برای ما بسیار مهم است که تسهیلاتی که دریافت می‌شود حتماً به کار گرفته شده و در حوزه صنایع دستی ایجاد اشتغال‌هایی در این حوزه صرف شود و متأسفانه دیده می‌شود که برخی از تسهیلات را دریافت کرده و اشتغالی ایجاد نمی‌کنند.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه کمترین میزان تسهیلات را حوزه مشاغل خانگی بوده و حدود ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: بیشترین میزان تسهیلات نیز بستگی به طرح‌های مربوطه بوده و تا ۱۵۰ و ۲۰۰ میلیون تومان نیز تسهیلات پرداخت شده است.

حدود ۵۰۰ هنرمند صنایع دستی پشت نوبت تحت پوشش قرار گرفتن بیمه هستند

وی در خصوص بیمه هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع دستی نیز یادآور شد: در حال حاضر هنرمندان می‌توانند تحت پوشش بیمه روستایی و عشایری قرار گیرند البته معرفی هنرمندان برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه تأمین اجتماعی نیز مرحله به مرحله در حال انجام است و حدود ۵۰۰ نفر پشت نوبت در این زمینه داریم که با توجه به اولویت‌ها و مرحله به مرحله معرفی خواهند شد.

این مسئول درخصوص برقراری مجدد هنرمندانی که بیمه تأمین اجتماعی آنها قطع شده است نیز گفت: آنها نیز به لیست‌های قبلی و پشت نوبتی‌ها اضافه می‌شوند تا در نوبت قرار گیرند اما فعلاً متقاضیانی که پیش‌تر ثبت نام کرده و تحت پوشش نبودند در اولویت خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که بیمه آنها قطع شده است نیز برای اینکه وقفه‌ای در پرداخت حق‌بیمه آنها اتفاق نیفتد می‌توانند فعلاً تحت پوشش بیمه روستایی و عشایری قرار گیرند و پس از برقراری مجدد بیمه تأمین اجتماعی برای آنها صندوق خود را عوض کنند.

همانطور که گفته شد، صنایع دستی نماد و سندی از هویت هر ملت و جامعه است، لذا حمایت از سربازان این عرصه که همان هنرمندان و صنعتگران هستند می‌تواند نقش مؤثری در این زمینه و معرفی یک فرهنگ خوب داشته باشد و در نقطه مقابل نیز عدم حمایت از آنها باعث می‌شود که نمادهای هویتی و فرهنگی مناسبی تولید نشده و در نتیجه آن معرفی خوبی صورت نگیرد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟