ویتامین های ضروری و لازم برای کودکان


ویتامین ها از بخش های مهم و ضروری بدن محسوب می شود و در تمامی سنین برای افراد مهم است و باید مصرف کرد ولی در کودکان کاملا ضروری می باشد و حتما باید مصرف کنند زیرا کودکان در حال رشد هستند و بدن آن ها به ویتامین نیاز دارد و همچنین برای حفظ سلامتی … نوشته ویتامین های ضروری و لازم برای کودکان اولین بار در خاتون آنلاین. پدیدار شد.

ویتامین ها از بخش های مهم و ضروری بدن محسوب می شود و در تمامی سنین برای افراد مهم است و باید مصرف کرد ولی در کودکان کاملا ضروری می باشد و حتما باید مصرف کنند زیرا کودکان در حال رشد هستند و بدن آن ها به ویتامین نیاز دارد و همچنین برای حفظ سلامتی بدن کودک و محافظت در برابر بیماری های مختلف مصرف ویتامین کاملا ضروری می باشد.

در این بخش از مقاله به شما عزیزان کمک می کند که بهترین و مناسب ترین ویتامین ها را برای کودکان خود بشناسید و با مصرف آن از سلامت و رشد کودک خود مطمئن شوید.

ویتامین های ضروری و لازم برای کودکان

مواد مفید و لازم برای کودکان

مواد مفید و مغذی برای کودکان بستگی به سن کودک دارد زیرا با بالا رفتن سن کودک نیاز بدن آن نسبت به ویتامین ها نیز تغییر می کند. کودکان در دوره ای که شیر میخورند رشد زیادی دارند ولی در زمان شیر گیری کودک باید توجه داشته باشید که سرعت رشد کودک کاهش می یابد و اهمیت تغذیه در این دوران به دلیل مسئله رشد، کاملا مهم و ضروری می باشد وقت آن است که کودک مواد مغذی را از انواع مختلف غذاها به جای شیرمادر دریافت نماید.

براساس نظر پزشکان متخصص در این زمینه: کودکان بین ۲ تا ۸ سال به ۱۰۰۰ الی ۱۴۰۰ کیلو کالری به طور روزانه نیاز دارند. اما این رقم برای کودکان ۹ تا ۱۳ سال بر اساس میزان فعالیت جسمی شان، از ۱۴۰۰ تا ۲۶۰۰ کیلوکالری متغیر است.

کودکان به نسبت بزرگسالان از ویتامین و مواد معدنی کمتری نیاز دارند ولی استفاده از این مواد مغذی و ویتامین ها در دوره رشد کودک بسیار ضروری می باشد زیرا کودکان در این دوره استخوان های آنان در حال بزرگ شدن است و نیاز به مواد معدنی دارد همچنین مغز کودک در این دوره در حال رشد می باشد و اگر کودکان ویتامین های ضروری را در این دوره استفاده نکنند در روند رشدشان دچار مشکل و اختلال می شوند.

ویتامین های ضروری برای کودکان در حال رشد:

مصرف ویتامین A برای کودکان

وجود این ویتامین برای بینایی و بخصوص تشخیص رنگ و دید شب ضروری است. همچنین سبب تقویت سیستم ایمنی و مقابله با میکروب ها و عفونت ها می شود.

در وعده های غذایی کودک هویج، سبزیجات نارنجی رنگ و طالبی بگنجانید.

ویتامین های گروه B

این گروه شامل تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، پانتوتنیک اسید، B6 ، B12 و بیوتین می باشد که در سوخت و ساز انرژی نقش دارند. در صورت کمبود ویتامین های گروه B ، احتمال ابتلاء کودک به کم خونی وجود دارد.

مواد غذایی مثل غلات کامل، مرغ، ماهی، گوشت، سبزیجات برگ سبز تیره و لبنیات حاوی ویتامین های گروه B می باشند.

نیاز ویتامین C برای کودکان

ویتامین C در دفع عطسه و سرفه و همچنین التیام سریع تر خراش ها و زخم ها موثر است.

با نوشیدن یک لیوان آب پرتقال و حتی بهتر از آن مصرف کامل یک عدد پرتقال مقدار قابل توجهی ویتامین C تامین می شود.

توت فرنگی، گوجه فرنگی، طالبی و فلفل قرمز شیرین از منابع خوب این ویتامین هستند.

مصرف ویتامین D برای کودکان

برای استحکام استخوان ها و دندان ها، کودک به دریافت روزانه ویتامین D نیاز دارد چرا که این ویتامین به جذب بهتر کلسیم کمک می کند.

با تابش نور خورشید بر پوست، ویتامین D در بدن ساخته می شود اما از آنجایی که اشعه UV سرطانزا می باشد، کودک نباید مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرد.

منابع غذایی ویتامین D شامل شیر غنی شده، غلات، ماهی سالمون و تخم مرغ می باشد.

مصرف کلسیم برای کودکان در حال رشد

کلسیم ریز مغذی ضروری برای سلامت استخوان و دندان است. کمبود جزئی این عنصر می تواند شانس ابتلاء به بیماری های استخوانی در سال های بعد را افزایش دهد.

لبنیات بهترین منبع کلسیم می باشد. دریافت روزانه شیر و ماست، استحکام استخوان های کودک را حفظ خواهد کرد.

کولین برای کودکان در حال رشد

کولین با آنکه یک ویتامین نیست اما بدن برای حفظ شکل سلول ها و انتقال سریع پیام های عصبی به این ماده نیاز دارد.

بدن کولین را نمی سازد بنابراین کودک باید آن را از مواد غذایی همانند تخم مرغ، مرغ، ماهی و کلم بروکلی به دست آورد.

آهن برای کودکان در حال رشد

گلبول های قرمز برای انتقال اکسیژن در سراسر بدن از آهن استفاده می کنند.

گوشت قرمز، انواع لوبیا، سبزیجات برگ سبز تیره و غلات غنی شده با آهن منبع خوبی از این ریز مغذی هستند.

منیزیم برای کودکان در حال رشد

این ریز مغذی یکی از اجزاء سازنده سلول های بدن و همچنین موثر در تولید انرژی می باشد. یک رژیم غذایی غنی از منیزیم سبب پمپاژ قلبی قوی در کودک می شود.

غلات سبوس دار، برنج قهوه ای، انواع لوبیا و مغزها بخصوص بادام سرشار از منیزیم هستند.

پتاسیم برای کودکان در حال رشد

تقریبا هر سلولی در بدن برای عملکرد صحیح به این ریز مغذی نیاز دارد. پتاسیم در تنظیم فشار خون، پمپاژ قلبی و عملکرد ماهیچه ها در هنگام دویدن کودک نقش دارد.

موز سرشار از پتاسیم است همچنین در منابع غذایی همانند سیب زمینی، لوبیا سفید، شیر و ماست کم چرب پتاسیم به مقدار فراوان یافت می شود.

استفاد از روی برای کودکان در حال رشد

روی با تقویت سیستم ایمنی در برابر ویروس ها و میکروب ها، از سرماخوردگی متناوب کودک پیشگیری می کند.

مرغ، انواع لوبیا و غلات غنی شده منابع خوب روی می باشند.

در نظر داشته باشید بهترین راهکار جهت اطمینان از تامین ریز مغذی های مورد نیاز کودک، انتخاب وعده های غذایی شامل ترکیبی از گروه های غذایی مختلف می باشد.

ویتامین های ضروری و لازم برای کودکان

خطرات و مضرات در مصرف ویتامین برای کودکان

مصرف بیش از حد هر مواد مغذی برای بدن عمل عکس نشان می دهد و دچار مشکلات و بیماری هایی می شوید. در کودکان اگر مصرف ویتامین ها زیاد باشد می تواند در بدن کودکان سم باشد و بخش هایی از بدن را اختلال کند و این مشکل برای ویتامین‌هایی همچون آ، دی، کا و‌ای که از طریق چربی دریافت می‌شوند، صدق می‌کند.

بهتر است به میزان لازم ویتامین ها در اختیار کودکان قرار دهیم. بسیاری از مراکز درمانی اعلام کردند که کودکانی با مصرف زیاد ویتامین ها به بیمارستان ها مراجعه کردند و دچار مسمومیت غذایی شده اند.

براساس اعلام انجمن تحقیقات سرطان آمریکا مصرف بیش از حد مولتی ویتامین ها در تمامی سنین نه تنها مفید نمی باشد بلکه به مبتلا شدن به بیماری سرطان کمک می کند.

ویتامین ها دو نوع محلول در آب و محلول در چربی هستند. اگرچه دوزهای بالای ویتامین هایی مانند ویتامین ث که محلول در آب است از طریق ادرار از بین می رود، اما دوز بالای ویتامین های محلول در چربیدر کبد قرار می گیرد و می تواند سمیت ایجاد کرده و باعث ایجاد مشکلات استخوانی و آسیب های کبدی شود.

از کجا بدانیم کودکمان مقدار کافی ویتامین دریافت می کند

در این شرایط باید به رژیم غذایی که کودکمان دریافت می کند توجه کنیم و اگر کودکتان از تمام هرم غذایی استفاده می‌کند، پس دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. در هر حال، کودک به موادی، چون میوه جات، سبزیجات، حبوبات، پروتئین، چربی‌های سالم و محصولات لبنیاتی نیاز مبرم دارد.

برای اطمینان بیشتر از سلامت کودکتان، می‌توانید بعد از گذشت چند هفته، میوه‌ها و سبزیجات جدیدی برای او بخرید و از دریافت تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی توسط بدن کودک دلبندتان مطمئن شوید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟